اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

کاهش قیمت محصولات فولادی همچنان در دست بررسی است/ انجمن فولاد بسته پیشنهادی خود را به وزارتخانه ارائه کرده است

به گزارش صنعت کار، وی با بیان این مطلب، افزود: محصولات فولادی و خود فولاد باید قیمت قابل قبول و مناسبی برای مردم داشته باشد؛ چرا که ما تولید کننده هستیم، میزان تولیدات اضافه هم داریم که اقدام به صادرات آن کرده‌ایم.

اسماعیلی اضافه کرد: برای اینکه چنین اتفاقی رخ دهد، کارگروه تنظیم بازار مصوبه‌ای در اواخر سال ۹۸ داشته که تولیدکنندگان فولاد ۶۰ درصد تولیدات خود را در بورس عرضه کنند و ۴۰ درصد مابقی را یا صادرات کرده و یا تحت عنوان قراردادهای طویل المدت با شرکت‌هایی که بیشتر از ۴۰۰ هزار تن در سال نیاز دارند قرارداد ببندند و بر اساس قرارداد پیش بروند.

البته ارائه آمارها از سوی انجمن فولاد ایران باعث شد تا وزارت صمت در حال حاضر این موضوع را متوقف کند.

با اعلام این خبر از سوی معاون امور معدنی وزارت صمت برای کاهش قیمت، فعالان حوزه فولاد رایزنی و جلساتی را با وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز کردند تا بتوانند با ارائه نظرات کارشناسی از رسیدن این تصمیم به مرحله اجرا جلوگیری کنند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت و گو با «صنعت کار» با اشاره به این موضوع و جلسه برگزار شده در وزارت صمت، بیان کرد: با ارائه آمار و اطلاعات دوستان در وزارت صمت متوجه شدند اجرای این تصمیم اشتباه است.

رضا شهرستانی اظهار کرد: در همین رابطه پکیجی را برای تنظیم بازار و وزارت صنعت ، معدن و تجارت آماده کرده ایم ، قرار است در این باره فردا جلسه ای برگزار شود.

وی با اشاره به برخی موارد پیشنهاد شده، گفت: ما با توجه به قرارگیری در سال جهش تولید قرار است بیش از 30 میلیون تن تولید داشته باشیم این درحالی است که آمارها نشان می دهد نیاز 60 درصدی به شمش فولاد در داخل وجود ندارد.

شهرستانی تصریح کرد: از میزان 30 میلیون تن تولید 11میلیون تن نیاز اسلب است که نباید صادر شود تا اختلاف بازار و بورس کالا کاهش پیدا کند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: از 19 میلیون تن باقی مانده 8 میلیون تن نیاز داخل است که از این میزان نیز 5 میلیون تن خود تولیدی و 3 میلیون تن القایی است که نیاز بازار را تامین می کند. درنتیجه باید برای صادرات 11 میلیون تن برنامه ریزی داشت.

شهرستانی اظهار کرد: میزان یاد شده برای صادرات می تواند میلگرد یا شمش باشد اما به شرطی که قیمت ها کمی بیشتر از بازار باشد. درواقع با صادرات 11 میلیون تنی می توان شاهد بازگشت ارز به کشور بود.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا