اخباربرگزیدهصنعت و معدن

لزوم مدیریت منابع ارزی برای مصارف ضروری

به گزارش صنعت کار،‌«مهدی صادقی نیارکی» تاکید کرد:‌ در مورد اقلام کالایی با فناوری پایین و متوسط نیاز به واردات نیست.

وی با اشاره به برگزار نشدن میز تعمیق ساخت داخل در زمینه خودرو در اواخر سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، اظهارداشت: در صورت مساعدتر شدن شرایط، میزهای تعمیق ساخت داخل به زودی برگزار خواهد شد.

صادقی نیارکی با اشاره به اینکه چشم‌انداز ساخت داخل کاهش ارزبری ۱۰ میلیارد دلار طی سه سال است، توضیح داد: ساخت داخل از دو روش محقق می‌شود؛ نخست اینکه یک قطعه، تجهیز، ماشین آلات یا ماده اولیه که در گذشته از خارج وارد می‌شد، حالا در داخل تولید می‌شود و نیازی به واردات ندارد؛ روش دوم، مدیریت واردات است که در آن تعرفه‌های محصولات نهایی و کالاهای واسطه‌ای به گونه‌ای اصلاح و مدیریت می‌شود که به طور عمده کالا وارد کشور نمی‌شود و تولید داخل جایگزین آن می‌شود.

توسعه و تعمیق ساخت داخل در راستای «جهش تولید» یکی از محورهای هفتگانه وزارت صنعت برای تحقق شعار سال است که در قالب ۱۱ برنامه و پروژه اجرایی می‌شود.

پروژه نخست، نهضت ساخت داخل است که در آن جایگزینی سه میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار تولید بجای واردات در راستای تنظیم تولید و بازار برنامه ریزی شده است.

ممنوعیت‌های وارداتی تنها دلیل قاچاق لوازم آرایش نیست

وی افزود: برای مثال در سال ۹۶ حدود سه میلیارد دلار کالای «اولویت ۴» به صورت رسمی وارد کشور شد که پس از ممنوعیت واردات این کالا در سال ۹۷ بخش عمده‌ای از آنها مانند  پوشاک، صنایع غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی تبدیل به ساخت داخل شده است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت با بیان اینکه در حوزه لوازم آرایشی واردات بخشی از کالاها ممنوع است، خاطرنشان کرد: واردات لوازم آرایش به صورت قاچاق خیلی به ممنوعیت واردات مرتبط نیست، زیرا زمانی که واردات این محصولات آزاد بوده نیز بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار واردات انجام نمی شد.

صادقی نیارکی، علت آمار بالای قاچاق در این بخش را تمایل به نپرداختن حقوق و عوارض عنوان کرد و گفت: برای واردات قانونی کالایی که تعرفه ندارد باید حداقل پنج درصد عوارض و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شود، اما در بخش لوازم آرایشی بسیاری از کالاهایی که وارد می‌شد به دلیل وجود تولید داخل تعرفه‌های بالای ۲۵ درصد داشت.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا