اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

تامین ماشین آلات معدنی با حمایت ایمیدرو و صندوق بیمه فعالیت های معدنی

به گزارش صنعت کار، کمبود ماشین آلات و فرسوده بودن آنها از مواردی است که توانسته مشکلات بسیاری را برای معدنکاران به ویژه در حوزه استخراج است. این در حالی است که بخش معدن در حوزه های مختلف از جمله فولاد، مس، سنگ و… به دنبال افزایش تولید و صادرات است تا وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش دهد.

اما این توسعه و ورود به بازارهای جدید صادراتی الزاماتی به همراه دارد که با همراهی دولت و بخش خصوصی فراهم می شود. واردات ماشین آلات از موضوعاتی است که باید با همراهی دولت و بخش خصوصی انجام شود.

در همین رابطه احمد شریفی دبیر انجمن سنگ ایران در گفت و گو با «صنعت کار» اظهار کرد: تامین ماشین آلات یکی از مشکلات حوزه صنعت سنگ کشور است.

وی ادامه داد: در این باره مذاکراتی با ایمیدرو انجام گرفته تا برای فعال شدن معادن 500 لودر معادل 600 کوماتسو و 500 بیل معادل 400 کوماتسو نیازاست و باید به دنبال راهکارهایی برای حل این مشکلات باشیم.

دبیر انجمن سنگ ایران همچنین تصریح کرد: قرار است واحدهایی که با مشکل نقدینگی و تامین ماشین آلات مواجه هستند را به صندوق بیمه فعالیت های معدنی ارجاع دهیم تا با کمک سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران حمایت های لازم صورت گیرد.

شریفی در ادامه با اشاره به ورود به بازارهای خارجی بیان کرد: متاسفانه در حوزه بازارهای صادراتی مشکل بزرگ وجود دلالان است که آسیب جدی به بازار سنگ وارد کرده است و این موضوع منجر به کاهش قیمت و کیفیت شده است. در این رابطه اصلی ترین اقدام رتبه بندی واحدهای سنگی است که امیدواریم در سال جاری این مهم انجام شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما رتبه بندی را نمی توان با معیارهای اصلی انجام داده زیرا امکان ورود به جزئیات مالی وجود ندارد اما می توان به لحاظ فنی و کنترل کیفیت ارزیابی های لازم را انجام داد تا رتبه واحدها مشخص شود.

به گفته شریفی، با این اقدام 100 تا 150 واحد فرآوری خوب را شناسایی کرده و می توان آنها را به بازارهای صادراتی معرفی کرد. با این اقدام سهم صنعت سنگ در درآمدهای صادراتی افزایش خواهد یافت و این حوزه با توسعه همراه می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا