اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

افزایش هزینه های معدنکاری با ماشین آلات فرسوده

به گزارش صنعت کار، توسعه بخش معدن نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی ایفا می کند، این در حالی است که موانع زیادی از جمله تامین ماشین آلات، تعمین و نگهداری آنها بر سر راه توسعه این بخش قرار دارد اما با تامین ارز، تسهیل واردات، بومی سازی قطعات و … می توان این مشکل را بر طرف و شاهد توسعه فعالیت های بخش معدن بود.

علی غنی زاده ضرغامی مدیر عامل شرکت زمین کاوان قرن و فعال بخش معدن در گفت و گو با «صنعت کار»،  با اشاره به مشکلات تامین ماشین آلات در این بخش، اظهار کرد: در سال های اخیر با وجود تحریم های وضع شده علیه کشور، متاسفانه ماشین آلات مستهلک در معادن سال های طولانی مشغول بکار هستند.

وی ادامه داد: این موضوع  باعث شد تا هزینه تعمیر و نگهداری این ماشین آلات افزایش پیدا کند.

این فعال بخش معدن افزود: درواقع یکی از دلایل این موضوع کمبود قطعات و افزایش نرخ ارز است که توانسته مشکلات را چند برابر کند.

غنی زاده ضرغامی تصریح کرد: با افزایش هزینه نگهداری و تعمیر ماشین آلات، هزینه های معدنکاری نیز با افزایش همراه می شود.

این اتفاق خود می تواند توسعه بخش معدن را با تاخیر همراه ساخته و اهداف را در زمان مشخص محقق نسازد.

به گفته وی، با مستهلک شدن ماشین آلات در معدن، بهره وری نیروی انسانی نیز کاهش پیدا می کند. در کنار این موضوع نرخ تولید معدن نیز افت خواهد کرد.

این فعال بخش معدن تصریح کرد: درواقع ماشین آلات مستهلک در زمینه افزایش هزینه های تولید و کاهش نرخ تولید به پروژه های معدنی آسیب وارد می کند. در نتیجه چنین اتفاقی درآمد و سود بخش معدن نیز کاهش پیدا می کند.

غنی زاده ضرغامی ادامه داد: ما در حوزه اکتشافات به دلیل افزایش عمق حفاری و توسعه بخش، نیازمند واردات ماشین آلات حفاری هستیم زیرا این موضوع نقش مهمی در توسعه بخش معدن ایفا می کند.

به گفته وی، اینکه ماشین آلات چطور در شرایط تحریم وارد شود و یا اینکه در داخل کشور ساخته شود، دو موضوع جدا است، زیرا امروز ماشین آلات حفاری تولیدی در کشور بیشتر برای عمق کم استفاده می شود.

غنی زاده ضرغامی بیان کرد: حال با توجه به اینکه ذخایر سطحی رو به اتمام است بدون شک نیازمند واردات دستگاه های حفاری عمیق در حوزه اکتشافات هستیم.

این فعال بخش معدن افزود: متوسط حفاری در ایران در سال های اخیر 20 متر است که همین عدد در دنیا بیش از 50 متر است در نتیجه فاصله زیادی با دنیا داریم. این در حالی است که ایران  جزو 10 کشور برتر معدنی دنیا قرار دارد، به همین دلیل جای توسعه این بخش در کشور خالی است و باید بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا