اخبارصنعت و معدن

چین اولین شریک تجاری ماند/ عراق به جایگاه دومین مقصد صادراتی ایران برگشت

به گزارش صنعت کار، سید روح الله لطیفی اظهار کرد: ارزش کارنامه ۲۱ میلیون تنی ایران در این دو ماه نیز به ۹ میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلار می‌رسد که سهم صادرات از مجموع این رقم چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و واردات نیز پنج میلیارد و ۴۱ میلیون دلار است.

وی در خصوص کارنامه تجارت خارجی در اردیبهشت ماه افزود: در این ماه شاهد صادرات ۹ میلیون و ۱۷۶ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۶۴۸ میلیون دلار بودیم که از لحاظ وزنی نسبت به فروردین ۷۱ درصد و از لحاظ ارزشی ۶۰ درصد رشد داشتیم. در رویه واردات نیز در این ماه سه میلیون و ۸۷۹ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلار وارد کشور شده است که از لحاظ وزنی نسبت به فروردین ۵۳ درصد و از لحاظ ارزش نیز ۶۱ درصد رشد را شاهد بودیم.

لطیفی در خصوص عمده مقاصد صادراتی کشور در دو ماهه نخست سال گفت: پنج کشور مقصد صادرات کالاهای غیرنفتی ایران در این مدت به ترتیب چین با یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون دلار و سهم بیش از ۲۷ درصد، عراق با یک میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار و سهم بیش از ۲۵ درصد، امارات با ۶۸۲ میلیون دلار و سهم بیش از ۱۵ درصد، افغانستان با ۳۴۱ میلیون دلار با حدود هشت درصد و ترکیه با ۱۴۴ میلیون دلار با سهم بیش از سه درصدی قرار دارند.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی گمرک در خصوص کشورهای طرف معامله در رویه واردات نیز گفت: پنج کشور نخست واردات کالا در این مدت به ترتیب چین با یک میلیارد و ۲۳۴ میلیون دلار، امارات با یک میلیارد و ۷۸ میلیون دلار، ترکیه با ۵۳۵ میلیون دلار، روسیه با ۳۵۶ میلیون دلار و هند با ۳۳۵ میلیون دلار قرار دارند.

 

منبع: ایسنا

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا