اخباربانک و بیمهبرترصنعت و معدنویژه ها

خاندوزی: مولدسازی، خروج املاک دولتی از حبس است

به گزارش صنعت کار -«سید احسان خاندوزی» در مراسم رونمایی از تالار مولدسازی دارایی های دولت افزود: در وزارت اقتصاد بخش اصلی تمرکز ما بر پروژه تحولی ماندگار است که همه در راستای هدفگذاری تحولی بود که رییس جمهوری خواسته بودند، انجام دهیم.

وی ادامه داد: صدور مجوز کسب و کار در حوزه تولید، شفافیت مالکیت بانک ها و شرکت های دولتی و نقش آفرینی دولت در اداره دارایی ها و اموال از جمله پروژه های تحولی ماندگار است و امیدواریم ثمرات این اقدامات ماندگار با همکاری مجلس و قوه قضائیه باعث شود وارد ریل های جدید اقتصاد کشور شویم.

وزیر اقتصاد گفت: با یک میلیاردر زاغه نشین به نام دولت مواجه هستیم که علیرغم داشتن دارایی های بسیار اعم از املاک و مستغلات و سهام و شرکت ها اما در پیشبرد امر اقتصادی کشور و توسعه ملی و عمران و سرمایه گذاری بسیار کند و ضعیف عمل می کرده است.

وی ادامه داد: یکی از بهترین تدابیر که کمک می کند تامین مالی غیر تورمی بودجه های عمرانی و سرمایه ای کشور سامان بیابد این است که از وسعت دارایی های راکد در جهت سرمایه گذاری دولت استفاده کنیم.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: گاهی استانداران برای پیشبرد پروژه های عمرانی برای چند صد میلیارد تومان و گاهی چند میلیارد تومان چندین سال معطل هستند حال آنکه در آن استان دارایی بسیاری وجود دارد که به دلیل ناتوانی دستگاه های دولتی و مدیریت از آنها استفاده نمی شود.

وی بیان کرد: در قلب پایتخت ۲۲ هکتار زمین وجود دارد که سالهای سال در آن عصرها معتادان جمع می شوند و شب ها محل ترسناکی برای مجموعه های مسکونی منطقه است در حالیکه می توانستیم اینها را به مجموعه هایی تبدیل کنیم که برای دولت و جامعه و مردم دستاورد داشته باشد و مشکلات بخش مسکن و زیرساخت ها را برطرف کند.

وزیر اقتصاد افزود: باید بتوانیم با کمک دستگاه های اجرایی گام اول اعتماد به جامعه را برگردانیم و مولدسازی مهمترین راه برون رفت کشور از تنگنای سرمایه گذاری و فعالیت عمرانی است.

وی گفت: علاوه بر اینکه طی این سال ها دولت را از مولدسازی دارایی های برای اجرای پروژه های عمرانی و زیربنایی محروم کردیم گاهی دولت ها به مردم فشار می آوردند که زمین و خانه های خالی خود را برای تعادل بازار مسکن عرضه کنند اما خود املاک و مستغلات خود را عرضه نمی کردند.

خاندوزی گفت: امروز بیش از 1300 ملک مازاد دستگاه های دولتی وجود دارد که باید مولدسازی شود و این املاک دولتی از حبس و زندان غیرمشهود که سال ها بر آن قفل زده بودیم، خارج شود.

وی تاکید کرد: در پیشبرد مولدسازسازی باید حداکثر وفاق و اعتماد اجتماعی انجام شود.

وزیر اقتصاد افزود: اگر اصرار داریم بر مساله شفافیت در واگذاری ها و خصوصی سازی ها به این دلیل است که در گذشته شفافیت وجود نداشت و شفافیت بیش از واگذاری امکان فرصت برابر برای همه آحاد ملت ایران و سرمایه گذاران و فعالان اقتصاد ایجاد می کند که از این دارایی های استفاده کند و می توانیم از این طریق وفاق اجتماعی را ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: ای کاش سال های گذشته که مساله واگذاری دارایی های دولت مطرح بود دولت گذشته نه با فشار افکار عمومی و رسانه ها اطلاعات را منتشر می کردو چنانچه پیش از این واگذاری ها صورت های مالی شفاف می شد بسیاری از حرف و حدیث ها ایجاد نمی شد.

خاندوزی گفت: با اجرای شفافیت در مولدسازی، مساله مقاومت دستگاه ها در اصل واگذاری ها نیز از بین می رود و مشخص می شود که چه تعداد دارایی، در کدام استان و با چه ارزشی وجود دارد.

وی با اشاره به مقاومت دستگاه ها در اجرای مولدسازی افزود: وقتی می خواستیم دستگاه ها دارایی های خود را اعلام کنند فهرستی از دارایی های خود در نقاط دور افتاده و غیرقابل استفاده را اعلام می کردند و می گفتیم آیا در دستگاه های املاک با ارزشی وجود ندارد؟ در این مدت تلاش کردیم به جای تمرکز بر املاک و دارایی های بی ارزش به املاک بزرگ و دانه درشت که ارزش بالایی دارد توجه کنیم.

خاندوزی گفت: امیدواری اجرای مولدسازی سه خروجی داشته باشد؛ شفاف سازی اموال و دارایی ها و دسترسی برابر همه مردم به اطلاعاتی که برای سرمایه گذاری نیاز است؛ دستاورد دوم شفاف سازی در فرایند مولدسازی است و مشخص می شود دارایی و املاک اجاره داده می شود یا تهاتر می شود و در پایان شفاف سازی در مصارف مولدسازی دارایی ها است تا اگر از محل واگذاری درآمدی کسب شد اطلاع رسانی شود در چه پروژه ای استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا