راه و ساختمانصنعت و معدنویژه ها

هدف‌گذاری برای جابه‌جایی ۷.۵ میلیون تن بار در شبکه راه‌آهن

به گزارش صنعت کار، طبق آمارهای اعلام شده در سالی که گذشت راه‌آهن بیش از یک میلیون و ۵۸۰ هزار تن بار ترانزیتی را در شبکه ریلی کشور جابه‌جا کرده که این عدد برای نخستین بار در تاریخ راه‌آهن ایران به ثبت رسیده است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته راه‌آهن برای سال ۹۷ قصد دارد این عدد را به سه میلیون تن برساند.

در کنار برنامه‌ریزی برای ترانزیت کالا جابه‌جایی بارهای بین‌المللی یکی دیگر از هدف‌های اصلی راه‌آهن است که دستیابی به رکورد ۷.۵ میلیون تن در این حوزه یکی از هدف‌گذاری‌های کلان به حساب می‌آید.

در این زمینه صادرات یک میلیون تن محصولات نفتی و یک میلیون تن کلینکر سیمان از طریق راه‌آهن ازبکستان نهایی شده که به زودی به مرحله اجرا خواهد رسید.

طبق ارزیابی‌های راه‌آهن با نهایی شدن همین قرارداد دو میلیون تن به میزان فعالیت ریلی ایران در عرصه اقتصادی افزوده می‌شود.

در طول سال‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین هدف‌هایی که در عرصه حمل و نقل دنبال شده، بالا بردن سهم راه‌آهن در هدف‌گذاری‌های اقتصادی کشور بوده است.

با وجود گذشت حدود ۱۰۰ سال از ورود ریل به ایران همچنان بیش از ۹۰ درصد از جابه‌جایی‌های اقتصادی در ایران به وسیله جاده اجرایی می‌شود و همین امر باعث شده که از نظر هزینه صرفه‌جویی در قیمت و میزان ایمنی شرایط ایران قابل مقایسه با استانداردهای کشورهای توسعه‌یافته نباشد.

با تکمیل شبکه ریلی و رساندن راه‌آهن به تمام استان‌های کشور پیش‌بینی می‌شود که امکان افزایش اقبال صاحبان بار در سطح داخلی و خارجی به راه‌آهن ایران افزایش پیدا کند و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته راه‌آهن به رقم هدف‌گذاری‌شده خود یعنی حداقل جابه‌جایی ۲۰ درصد بارهای اقتصادی کشور دست یابند.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا