خودروراه و ساختمانویژه ها

رانندگان پرخطر باید حق بیمه بیشتری پرداخت کنند

به گزارش صنعت کار، گردهمایی رؤسای ادارات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سراسر کشور امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، فرمانده پلیس راه کشور و معاون قضایی دادستان کل کشور در حال برگزاری است.

در این مراسم وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: حمل‌ونقل جاده‌ای ستون فقرات حمل‌ونقل ایران و عمده‌ترین بخش حمل‌ونقلی کشور است.

عباس آخوندی افزود: ۶۰۰ میلیون کالا سالانه توسط حمل‌ونقل جاده‌ای جابه‌جا می‌شود و ۶۰۰ هزار نفر در این حوزه ارتزاق می‌کنند.

وی ادامه داد: از جهت کلی سیاست مهم در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای را دنبال می‌کنیم که مهمترین آن ارتقای ایمنی است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: هیچ چیز به اندازه ایمنی در حمل‌ونقل جاده‌ای مهم نیست، میلیون‌ها سفر در جاده‌ها انجام می‌شود و ایمنی‌ اصلی‌ترین موضوع مورد توجه وزارت راه و شهرسازی در این حوزه است.

آخوندی اضافه کرد: در حوزه رفع نقاط پرحادثه، اصلاح مسیر هندسی راه‌ها، اصلاح شیب شیروانی، اجرای حفاظ‌های جاده‌ای، دوربین‌ها و مسائل دیگر از اقداماتی است که انجام شده است.

وی افزود: هیچ چیز بر ایمنی ارجحیت ندارد و در بحث ایمنی جاده‌ای دلیلی بر ایجاد ریسک‌های بزرگ نیست و باید با احتیاط عمل کرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ما موظفیم اقداماتی جهت جلوگیری از رفتارهای پرخطر برخی رانندگان انجام دهیم،‌ در این باره مباحثی با پلیس راه مطرح شده است؛ در نظام بیمه‌ای، اصل بیمه، بیمه کردن مخاطره رفتار راننده است. امروز ما فقط خودرو را بیمه می‌کنیم در حالی که ماشین خود به خود مخاطره‌ای ندارد و رفتار پرخطر راننده حادثه می‌آفریند.

آخوندی ادامه داد: بیمه باید با رفتار راننده ارتباط پیدا کند و اگر راننده‌ای رفتار پرخطر داشت باید حق بیمه بیشتری بپردازد.

وی اظهار داشت: در شرایط فعلی فقط خودرو بیمه می‌شود، باید در حوزه فرایند بیمه بازنگری شود و اگر لازم بود قوانین را عوض کنیم و لایحه به مجلس بدهیم.

آخوندی با تأکید بر اینکه مدرن کردن جاده‌ها و مدیریت جاده‌ای امری ضروری است، گفت: زمانی کمتر از ۵۰ هزار کیلومتر جاده و یک و نیم میلیون دستگاه وسیله نقلیه در کشور داشتیم و امکان کنترل مکانیکی جاده‌ها فراهم بود، اما امروز با ۴۰ میلیون وسیله نقلیه و ۲۰ میلیون خودرو امکان کنترل مکانیکی وجود ندارد و باید به سمت هوشمندسازی جاده‌ها حرکت کرد.

وی بیان کرد: در ۴ سال گذشته در حوزه نرم‌افزار و هوشمندسازی جاده‌ها سرمایه‌گذاری کلانی انجام شد، ۷۰۰ میلیارد تومان در دوربین‌های ثبت تخلفات سرمایه‌گذاری کردیم، سامانه سپهتن راه‌اندازی شد.

وی با تأکید بر اینکه تجاری‌سازی نکته مهمی در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای است، گفت: بودجه و منابع دولتی محدود است و باید از آنچه سرمایه‌گذاری می‌کنیم بهره تجاری داشته باشیم.

آخوندی ادامه داد: منابع محدود باید جاهایی اختصاص یابد که کارگاه‌های ایمنی و تجاری برای مردم داشته باشد و ما حتما این موضوع را دنبال می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: می‌توان بخش عمده‌ای از فعالیت‌های راهداری را در فعالیت تجاری معنا کرد، آزادراه‌هایی نظیر تهران – قم، تهران – ساوه و غیره که در اختیار دولت قرار گرفته است در جهت ارتقای سطح سرویس و بهبود نحوه خدمت‌رسانی می‌تواند به یک پروژه تجاری تبدیل شود و بخش خصوصی به آن وارد شود.

وی ادامه داد: تجاری‌سازی به عنوان راهبرد کلی در وزارتخانه دنبال می‌شود چون با کسری منابع مواجه هستیم، البته تجاری‌سازی در مفهوم افزایش نرخ بهره‌وری در سرمایه ملی هم است.

آخوندی بر لزوم روان‌سازی حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌مرزی اشاره کرد و گفت: در ۴ سال اخیر اصلاح پایانه‌های مرزی در دستور کار قرار گرفت، ارتباط حمل‌ونقل روان و ایمن با کشورهای همسایه ضرورت دارد، توسعه محورهای جاده‌ای در مرزها را دنبال می‌کنیم، ساماندهی پایانه‌های مرزی، تسهیل عبور و مرور در مرزها و ایجاد دستگاه‌های ایکس‌ری بزرگ دروازه‌ای در پایانه‌های مرزی از مواردی است که در این حوزه دنبال می‌شود.

وی بیان کرد: تجاری‌سازی فقط استفاده جاده به روش تجاری نیست بلکه جاده باید در خدمت منافع تجاری باشد

وزیر راه و شهرسازی لجستیک را از دیگر مفاهیم تجاری‌سازی عنوان کرد و گفت: ایران چهارراه جهان است اما زمانی این چهارراه به درستی عمل می‌کند که عبور و مرور از آن منظم، آسان و روان باشد.

آخوندی گفت: باید به سمت ایجاد انواع لجستیک‌ پارک‌ها برویم، در کنوانسیون‌هایی که عبور از کشور را تسهیل می‌کنند عضو باشیم که در این حوزه همه این موارد در دستور کار است.

منبع:فارس
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا