تاپنفت و پتروشیمی

صادرات نفت ایران رکورد زد

به گزارش صنعت کار، منابع آگاه گفتند، افزایش صادرات نفت ایران در ماه گذشته احتمالا برای این است که این کشور خود را برای فضای چالشی تر بعد از خروج از برجام و محدود شدن صادرات نفتش آماده می کند. تقاضا برای خرید نفت ایران از سوی چین و هند احتمالا بعد از تشدید تحریم ها نیز بالا باقی خواهد ماند، اما پالایشگاه های اروپا، کره جنوبی و ژاپن احتمالا با احتیاط بیشتری از ایران نفت خواهند خرید.

بر اساس آمارهای موسسه گلوبال پلاتس، مجموع صادرات نفت ایران توسط نفتکش های افرامکس، سوئزمکس و سوپرتانکرها در ماه آوریل 16 درصد نسبت به ماه مارس افزایش یافته و از 2.32 میلیون به 2.70 میلیون بشکه در روز رسیده است.

دلیل این رشد قابل توجه صادرات نفت ایران تعمیرات در پالایشگاه آبادان و صادرات نفت از محل ذخایر روی دریا به برخی از مشتریان مهم نفتی ایران بوده است.

از این رقم 2.45 میلیون بشکه نفت خام بوده که رشدی حدودا 400 هزار بشکه ای نسبت به ماه مارس داشته است، اما میزان صادرات میعانات نسبت به ماه قبل عمدتا ثابت بوده است.

صادرات نفت ایران به آسیا از 1.40 میلیون بشکه در ماه مارس به 1.81 میلیون بشکه در ماه آوریل رسیده که 67 درصد از کل صادرات نفت ایران را تشکیل می داده در حالی که این رقم در ماه مارس 60 درصد بوده است. عمده رشد صادرات نفت ایران به آسیا مدیون هند بوده که خرید نفت خود از ایران را تقریبا 60 درصد افزایش داده و به 670 هزار و 500 بشکه در روز رسانده است. میزان فروش نفت ایران به چین نیز در این ماه 20 هزار بشکه افزایش داشته و به 714 هزار و 467 بشکه در روز رسیده است. میزان خرید نفت ژاپن هم که در ماه مارس صفر بود در ماه آوریل به 118 هزار و 900 بشکه رسیده است.

همچنین خرید نفت اروپا از ایران از 761 هزار و 418 بشکه به 716 هزار و 732 بشکه کاهش یافته که ناشی از کاهش خرید ترکیه، ایتالیا و اسپانیا بوده است.

با این وجود، پالایشگاه های اروپایی گفتند، قیمت نفت خام ایران نسبت به نفت های ترش عراق، روسیه و عربستان بسیار رقابتی تر است. اما با توجه به در راه بودن تحریم های جدید آمریکا، برخی پالایشگاه ها برای ماه ژوئن از عراق و عربستان مقادیر بیشتری نفت خریداری کرده اند.

منبع: تسنیم
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا