نفت و پتروشیمی

ساخت بزرگ‌ترین آزمایشگاه تحقیقاتی لوازم گاز سوز

به گزارش صنعت کار ، سید حمید فانی، با اشاره به اینکه اقدامات بسیاری در زمینه ارتقای راندمان لوازم گاز سوز از جمله در شرق کشور از سوی گاز استان در حال احداث است، اظهار کرد: تاکنون شاهد پیشرفت 75 درصدی این پروژه پژوهشی هستیم، همچنین این طرح شامل 15 عنوان پروژه دیگر بوده که چندین موضوع دیگر آن نیز نهایی شده و دستاوردهای مطلوبی به همراه داشته است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته طرح معاینه فنی موتورخانه‌ها در شورای اداری استان از سوی شرکت گاز مصوب و انجام شده است، عنوان کرد: شرکت گاز با سازمان‌های مختلف همکاری داشته و عضو کمیته‌های مرتبط با استاندارد‌های معیار مصرف سازمان استاندارد و همچنین کمیسیون انرژی نظام مهندسی در ارتباط بوده که از این جهت برای نخستین بار در سال گذشته طرح معاینه فنی موتورخانه‌ها در شورای اداری استان از سوی شرکت گاز مصوب شد که این طرح موفق و منجر به کاهش مصرف گاز در بخش‌های اداری استان شده است.
فانی با اشاره به طرح مشترک دیگری که از سوی شرکت گاز و سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی در دست اقدام است، عنوان کرد: در این پژوهش، دستورالعملی برای طراحی استفاده از سیستم‌های خورشیدی در ساختمان بخصوص آبگرم کن‌های خورشیدی و پنل‌های خورشیدی در دست تدوین است که می‌تواند راهنمای بسیار مناسبی برای بکارگیری این فناوری‌های نوین در ساختمان باشد.
وی افزود: همچنین برای نخستین بار چندین استاندارد مرتبط با حوزه انرژی در کشور از سوی شرکت گاز استان خراسان رضوی تدوین شده است و چندین عنوان کتاب‌های مرتبط با این موضوع نیز در حال چاپ و انتشار است.
مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی در خصوص عقد تفاهم‌نامه‌ای میان اتحادیه هتلداران و شرکت گاز استان، عنوان کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که میان اتحادیه هتلداران، شرکت بهینه سازی و مصرف سوخت و شرکت گاز منعقد شد تا بهینه سازی انرژی و مصرف سوخت در هتل ها پیگیری شود از این جهت، شرکت گاز استان در زمینه راندمان و ارتقای لوازم گاز سوز و همچنین در ساخت‌وساز توجه ویژه دارد، به طوری که برای دستیابی به مصرف بهینه باید فرهنگ مصرف، بهینه شود و همچنین در صنعت ساختمان باید ساختمان بهینه و عایق سازی مناسب داشته باشد که شرکت گاز استان در این زمینه نیز اقدامات شایانی داشته است.
فانی ادامه داد: با توجه به تنوع صنایع و تنوع مشعل‌های مورد نیازآنها در سال گذشته برای صنایع استان یک دوره آموزشی تخصصی در این زمینه برگزار شد که با استقبال بی‌نظیر واحدهای صنعتی مواجه شد.
وی در ادامه سخنان خود در خصوص استفاده از بخاری‌های با دودکش هرماتیک، بیان کرد: در این زمینه طرح ملی در دست پیگیری است که با توجه به اینکه بخاری‌ها موجود مشترکین قدیمی و دارای راندمان پایینی است، شرکت گاز به دنبال تولید بخاری‌هایی با راندمان A و B بوده که خوشبختانه شورای اقتصاد مصوبه‌ای در این خصوص ابلاغ کرده که در سال جاری تمام دستگاه‌های دولتی و مدارس موظف شوند از بخاری‌هایی با دودکش هرماتیک به عنوان جایگزین بخاری‌های فرسوده فعلی استفاده کنند لذا ما به دنبال این هستیم که تولید کنندگان استان در این زمینه توانمند شوند.
مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی در خصوص استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، بیان کرد: منابع انرژی تجدیدپذیر موجود شرکت گاز حدود 50 الی 60 کیلو وات است که طرح‌هایی در سال جاری برای توسعه استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در دستور کار قرار گرفته است.
فانی با اشاره به اینکه متولی اصلی بیوگاز و انرژی‌های تجدید پذیر وزارت نیرو است، عنوان کرد: با این حال ایده‌هایی که از سوی مردم مبنی بر استفاده بیوگاز ارائه شده در این شرکت حتی المقدور مورد حمایت قرار گرفته است.
وی ادامه داد: طرح بیوگاز در پارک انرژی مشهد در حال راه اندازی بوده به طوری که فرد مبتکر این طرح از سوی شرکت گاز معرفی شده و در نهایت تا پایان شش ماهه نخست سال جاری شاهد راه اندازی پارک انرژی در مشهد به عنوان یک اقدام ارزشمند خواهیم بود.
منبع:شرکت ملی گاز ایران
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا