نفت و پتروشیمی

هزار نفتکش در پایانه خارگ پهلو گرفتند

به گزارش صنعت کار،شرکت پایانه‌های نفتی ایران یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شرکت ملی نفت به حساب می‌آید که وظیفه دریافت ذخیره سازی، اندازه گیری، ارائه خدمات آزمایشگاهی، عملیات صادرات و واردات نفت خام، مواد نفتی و میعانات گازی و خدمات دریایی را بر عهده دارد تا در نهایت به تداوم تولید نفت و گاز کشور و تکمیل و ارتقای زنجیره ارزش نفت و گاز کمک کند.

حوزه کاری این شرکت در ۴ پایانه نفتی عسلویه، خارگ، ماهشهر و شمال تعریف و پیگیری می‌شود که در میان آن‌ها خارگ مهم‌ترین مرکز صادرات نفت خام کشور به حساب می‌آید.

خارگ به عنوان بزرگ‌ترین مرکز صادرات نفت خام کشور مناسب‌ترین مکان برای صدور و بارگیری نفت تشخیص داده شده و بیش از چهل مخرن ذخیره نفت خام با گنجایش اسمی ۲۲ میلیون بشکه نفت خام و دو اسکله بزرگ صادراتی اسکله T و آذرپاد را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بنا بر آمار منتشره در سال ۹۶ طبق برنامه وزارت نفت ۱۰۰۰ نفتکش در خارگ پهلودهی و جداسازی شده است.

سید پیروز موسوی مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی در جدیدترین اظهارات خود در خصوص آخرین شرایط جزیره خارک گفت: سال گذشته بارگیری حدود ۸ میلیون بشکه نفت از هشت پهلوگاه و ۲ عملیات کشتی به کشتی با استاندارد و ایمنی کامل در پایانه نفتی خارک به طور همزمان انجام شد که یک رکورد است و اکنون آمادگی لازم برای افزایش این ظرفیت وجود دارد.

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی عنوان کرد: در حال حاضر هر ۹ پهلوگاه پایانه خارگ آماده پهلودهی و بارگیری است و در صورت نیاز متخصصان این شرکت می‌توانند عملیات بارگیری کشتی به کشتی را نیز انجام دهند و روزانه بین ۵ تا ۶ میلیون بشکه توانایی بارگیری داریم.

وی افزود: هم اکنون مشتریان سنتی ایران و کشور‌های اروپایی در منطقه خارگ در حال بارگیری محموله‌های نفت خام خریداری شده هستند و صادرات نفت از این پایانه روال عادی خود را طی می‌کند.

همچنین مسئولین این حوزه خبر از نصب بازوی بارگیری با طراحی جدید با همکاری جهاد دانشگاهی در پایانه نفتی خارگ در آینده‌ای نزدیک داده اند و در کنار آن مذاکراتی برای تعمیر ۲۵۰ نقطه از پیش تعیین شده صورت گرفته است.

آنچه مسلم است برای تداوم تولید و صادرات نفت به عنوان یکی از اهداف اصلی بازسازی و تعمیرات اسکله و پایانه‌های نفتی یک ضرورت به حساب می‌آید تا در آخرین حلقه زنجیره صادرات نفت با مشکل رو به رو نباشیم.

منبع:خبرگزاری میزان
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا