صنعت و معدن

تشکیل کنسرسیوم اکتشاف با هدف دستیابی به اهداف کلان معدنی

 

به گزارش صنعت کار، مهدی کرباسیان در نشست با کنسرسیوم اکتشاف و توسعه معادن فلزات بیان کرد: این کنسرسیوم هم افزایی بین شرکت ها ایجاد می کند و سرعت عمل آن در پیگیری امور اکتشاف، منشا اثرات خیر در بخش تامین مواد معدنی خواهد شد.

وی تعیین منابع مالی و ضرورت ادامه فعالیت در قالب مجموعه حقوقی را از الزامات این کنسرسیوم دانست و افزود: عملیات اکتشاف و اجرای عملیات فازهای شناسایی ، پی جویی و اکتشاف عمومی با اقدامات وسیع و جهشی ایمیدرو از سال 93 در 21 استان در بیش از 250 هزارکیلومتر مربع و با شناسایی بیش از 400 پهنه جدید انجام شده است و ضروری بود که شرکت های بزرگ و نیازمند به مواد معدنی به ویژه سنگ آهن به صورت گسترده وارد فعالیت های اکتشافی شوند.

کرباسیان با اشاره به اقدامات گسترده ایمیدرو در بخش اکتشاف؛ بر لزوم مشارکت شرکت های معدنی در اکتشاف تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه شرکت های فعال و بزرگ کشور در این کنسرسیوم به بحث اکتشاف به طور جدی ورود کرده اند جای امیدواری است و این حرکت منشا اثرات خیر و یک کار بزرگ ملی خواهد بود.

رییس هیات عامل ایمیدرو ضمن تقدیر از سرعت عمل شرکت ها در ورود به بحث اکتشاف و تشکیل جلسات هم اندیشی تصریح کرد: وسعت و اهمیت این کار بزرگ ملی آنقدر زیاد است که می توان مسایل مربوط به آن را در سطح نظام، دولت و مجلس مورد بررسی و پیگیری قرار داد.

کرباسیان با بیان اینکه فعالیت این کنسرسیوم باید شکل حقوقی داشته باشد، اضافه کرد: شکل حقوقی فعالیت ها، موضوع اولویت دار است که باید برای آن برنامه ریزی کنید. به طور حتم وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو حمایت لازم های لازم را از شما خواهد داشت تا فعالیت شرکت ها در کنار هم تداوم داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه کنسرسیوم اکتشاف پیشنهادات و درخواست خود را به ایمیدرو و دولت اعلام کند افزود: تعیین سرمایه مالی از سوی شرکت های حاضر در کنسرسیوم می تواند یکی از اولویت ها باشد تا در برنامه ریزی دچار مشکل نشوید.

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه تاکنون به 40 تن ذخایر طلا و500 میلیون تن سنگ آهن دست پیدا کردیم گفت: ما در ایمیدرو باور به واگذاری داریم و تا به امروز به این استراتژی جامه عمل پوشاندیم.

کرباسیان با بیان اینکه توجه به معادن زیر زمینی باید در شمار اولویت های بخش معدن و صنایع معدنی قرار بگیرد اعلام کرد: نیازمند اقدامات جدید برای معادن زیرزمینی هستیم تا آینده تامین مواد معدنی تضمین شود.

وی گفت: می توان زمینه واگذاری محدوده های پتانسیل دار را از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت به این کنسرسیوم در دستور کار قرار داد و ما به عنوان ایمیدرو حمایت های لازم را از شما داشته باشیم.

کنار زدن محدودیت ها با حمایت های ایمیدرو از کنسرسیوم

در ادامه دبیر هیات اجرایی کنسرسیوم اکتشاف بیان کرد: پیشنهاد هوشمندانه تشکیل کنسرسیوم اکتشاف از سوی رییس هیات عامل ایمیدرو ، یکی از برنامه های قابل توجه کشور در بخش معدن و صنایع معدنی محسوب می شود.

علی شعله افزود: با توجه به اینکه فعالیت اکتشافی در مقیاس های بزرگ کشور نیاز به هماهنگی با مجموعه هایی همچون ایمیدرو و تهیه و تولید را دارد؛ ایجاد بستر همگرایی بین شرکت ها با مساعدت های ایمیدرو این امکان را فراهم کرد تا برخی محدودیت ها حذف شود.

وی با اعلام اینکه این کنسرسیوم از توان مالی قابل قبولی برخوردار است، تصریح کرد: بدیهی است اکتشاف، ریسک هایی به همراه خواهد داشت و باید برنامه ها به صورتی تدوین شود که حضور شرکت ها در این کار اکتشافی تداوم داشته باشد.

مصوبات نشست

در این جلسه مقرر شد پس از بررسی های لازم نامه ای خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت تنظیم شود تا کمیته ای متشکل از ایمیدرو، معاونت معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان زمین شناسی به منظور واگذاری برخی پهنه ها به این کنسرسیوم در دستور کار قرار بگیرد. در این میان پیگیری این موضوع تا رسیدن به حصول نتیجه به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران محول شد.

در این جلسه همچنین اعلام شد که با توجه به آمادگی ایمیدرو برای ایجاد بستر حمایتی از شرکت های حاضر در این کنسرسیوم در بخش اکتشاف، در جلسات آتی شرکت ها پیشنهادات و درخواست های خود از ایمیدرو را اعلام کنند.

بنابر این گزارش، شرکت های گل گهر، گهر زمین، سرمایه گذاری امید، توسعه معادن و فلزات، فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه، چادرملو، صبا نور و سرمایه گذاری غدیر، در این کنسرسیوم حضور دارند.

منبع:شاتاانتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا