صنعت و معدن

تمایل به همکاری روس ها در صنایع معدنی ایران

به گزارش صنعت کار، مهدی کرباسیان در دیدار با سرگو قربانف «سهامدار اصلی و مدیر ارشد شرکت یو ام ام سی» (UMMC ( Ural Mining Metallurgical Co بیان کرد: با توجه به طیف وسیع فعالیت های این هلدینگ، زمینه مناسبی برای همکاری به منظور توسعه بخش معدن و صنایع معدنی ایران فراهم آمده است.

کرباسیان در این نشست با ابراز خرسندی از توسعه روابط ایران و روسیه، گفت: هم اینک طرح هایی برای افزایش ظرفیت های مس، روی، طلا، عناصر نادر داریم و همزمان توسعه آموزش و تحقیقات، اکتشاف در دستور کار ایران است که با توجه به طیف فعالیت های هلدینگ روسی، زمینه مناسبی برای همکاری ایجاد شده است.

وی ادامه داد: با توجه به قرارداد 2.5 میلیارد یورویی دولت های ایران و روسیه در جهت افزایش همکاری ها، در صدد بهره گیری شرکت های خصوصی معدن و صنایع معدنی ایران از این رقم هستیم.

به گفته کرباسیان، بخش مس، روی و طلا از جمله بخش هایی هستند که پروژه هایی در دست اجرا دارند و به سرعت می توان وارد همکاری در این حوزه ها شد.

رییس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: معدن مهدی آباد که هم اینک بزرگ ترین طرح تولید روی ایران را در دست اجرا دارد، ‌از اولویت های ایمیدرو برای همکاری است.

کرباسیان خواستار برگزاری جلساتی جداگانه در سطح مدیران و کارشناسان بخش های مربوطه در ایمیدرو شد و افزود: علاوه بر سطح کلان، شرکت ملی صنایع مس ایران نیز پروژه هایی برای رسیدن به ظرفیت 440 هزار تنی کاتد مس دارد که با توجه به تخصص طرف روسی، زمینه مناسبی برای اقدام مشترک وجود دارد.

رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: در موضوع اکتشاف هم می توان همکاری وسیعی بین دو طرف برقرار کرد و این حوزه از اهمیت خاصی در تحقق اهداف آتی بخش معدن و صنایع معدنی ایران دارد. وی اضافه کرد: در اکتشافات طلا موفق به کشف معادن جدید شده ایم و مایل به فعالیت با طرف روسی در این بخش هستیم.

تجربه روس ها در اکتشاف معادن ایران

در این نشست اردشیر سعد محمدی «عضو هیات عامل ایمیدرو» گفت: تجربه روس ها در اکتشاف معادن ایران یکی از راه های همکاری با هلدینگ یو ام ام سی است.

وی افزود: همکاری در بخش فلزات غیرآهنی، آلیاژها، عناصر نادر، افزایش راندمان در صنایع متالورژی و تبادل دانش در این حوزه ها نیز از جمله موارد مورد علاقه ما است.

سعدمحمدی تصریح کرد: شرکت ملی مس طرحی برای تولید کود فسفاته از اسید سولفوریک دارد که این امر می تواند روابط دو طرف را افزایش دهد.

از سوی دیگر محمد رضا بنی اسدی «مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران» گفت: ایران 3درصد ذخایر شناخته شده مس جهان را دارد و این شرکت در حال اجرای برنامه دستیابی به هدف 440 هزار تن کاتد مس است.

وی ادامه داد: محصول کاتد شرکت مس از مرغوبترین نوع این فلز در بازارهای جهان است.

سرگو قربانف نیز ضمن اشاره به اینکه با برخی تولیدات ایران از جمله مس از طریق شرکت های بزرگ اروپایی آشنایی دارد اظهار داشت: با در اختیار گرفتن جزئیات طرح های ایران،‌ می توان وارد همکاری در حوزه های مختلف شد.

به گفته وی، هلدینگ یو ام ام سی، از بزرگ ترین شرکت های معدنی در روسیه است که همواره سهمی نیز در تولید جهانی دارد. این هلدینگ 40 شرکت در روسیه و خارج روسیه دارد و با 80 هزار نیروی انسانی توانسته سهم 50 درصدی در تولید سرب، 40 درصدی تولید روی، 41 درصدی نیکل، 12 درصدی زغالسنگ،‌ 40 درصدی مس کاتد و 4 درصدی فلزات گرانبها داشته باشد.

UMMC‌ همچنین در جهان نیز 1.6 درصد تولید مس، 2.3 درصدی زغالسنگ، 1.5 درصدی سرب، 2 درصدی روی داشته باشد.

سهم جهانی این شرکت در تولید عناصر نادر همچون سلنیوم 5.8 درصد، تلوریوم 1.5 درصد،‌ایندیوم یک درصد و کادمیوم 5 درصد است. تولید طلا در این گروه نیز سالانه به 10 تن می رسد.

زمینه های فعالیت این هلدینگ شامل تولید در زنجیره مس،‌ طلا، ‌زغالسنگ،‌ فلزات غیر آهنی از جمله روی و سرب، ‌عناصر نادر، فلزات گرانبها و همچنین بخش مالی و بانکی، هواپیما سازی، ساخت و ساز، آموزش و تحقیقات، ورزش و مسوولیت اجتماعی است.

این هلدینگ 18 سال است که فعالیت را آغاز کرده و در سال 2017 به گردش مالی 70 میلیارد یورویی رسید.
منبع : ایمیدرو
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا