نفت و پتروشیمی

ایران رکورددار ظرفیت‌سازی متانول در جهان شد

به گزارش صنعت کار، در شرایط فعلی ظرفیت تولید متانول ایران 5 تا 5.5 میلیون تن در سال بوده که با ساخت همزمان 13 طرح دید متانول ظرفیت تولید این محصول پتروشیمیایی کشور با افزایشی حدود 5 برابری به بیش از 25 میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

بر این اساس از مجموع 13 طرح در دست ساخت متانول ایران، سه پروژه متانول آخرین مراحل ساخت، راه اندازی و پیش راه اندازی را پشت سر می‌گذارد و پیش بینی می‌شود با رفع برخی موانع فنی و عملیاتی از جمله تکمیل زیرساخت‌های ارائه خدمات و سرویس‌های جانبی و یوتیلیتی در فاز دوم صنایع پتروشیمی عسلویه زمینه بهره‌برداری از این طرح ها تسریع شود.

در شرایط فعلی طرح متانول کاوه در منطقه دیر با ظرفیت دو میلیون و 310 هزار تن و به عنوان بزرگ‌ترین مجتمع در دست ساخت متانول ایران و جهان به مرز 100 درصد رسیده و تولید آزمایشی متانول در این مجتمع آغاز شده است.

علاوه بر این طرح متانول پتروشیمی بوشهر و مرجان هر یک با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 650 هزار تن متانول از دیگر طرح‌های پیشتاز بوده که به ترتیب 95 و 97 درصد پیشرفت ساخت دارد.

با بهره‌برداری از این سه طرح جدید در مجموع حدود پنج میلیون و 600 هزار تن امسال به ظرفیت تولید متانول ایران افزوده شده و عملا ظرفیت تولید این محصول پتروشیمیایی در سال 97 به بیش از دو برابر افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر از طرح متانول سبلان با حدود 75 درصد پیشرفت، متانول کیمیای پارس خاورمیانه با بیش از 70 درصد و متانول دنا با نزدیک به 60 درصد پیشرفت ساخت باید به عنوان سه طرح پیشتاز دیگر متانول کشور یاد کرد که هر یک از ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 650 هزار تن متانول برخوردار هستند.

در این بین طرح‌های متانول آپادانا با 37 درصد، دی پلیمر آرین با 30 درصد، لاوان با 25 درصد، سیراف با 37 درصد، متانول دوم خارگ با 30 درصد، آرمان با 23 درصد و ارگ شیمی پارسا با 12 درصد از دیگر طرح های در دست ساخت متانول کشور به شمار می روند.

در مجموع 13 طرح در دست ساخت متانول ایران دارای حدود 20 میلیون و 560 هزار تن ظرفیت تولید هستند که این ظرفیت تولید متانول می تواند با اجرای طرح های جدیدی در حاشیه طرح های موجود در قالب پروژه های MTO، MTP، GTP، GTPP و GTX و … منجر به تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات جدید پلیمری در کشور بشود.

در همین حال، موسسه گلوبال دیتا انرژی، اخیرا اعلام کرده است: ایران با سبقت گرفتن از کشورهایی همچون آمریکا و چین به بزرگترین متانول‌ساز صنایع پتروشیمی جهان تبدیل شده است.
منبع:انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا