اخباربانک و بیمهراه و ساختمانگوناگون

تعدیل نرخ سود بانکی عامل ایجاد تحرک در بازار مسکن

به گزارش صنعت کار به نقل از خانه ملت، سیدهادی بهادری با اشاره به وضعیت فعلی بازار مسکن، گفت: مولفه های اقتصادی به هم مرتبط بوده و می تواند در وضعیت کلی بازار به ویژه در حوزه مسکن تاثیر گذار باشند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی عامل خروج سپرده های مردم از شبکه بانکی و هزینه کرد آن در بازارهای مختلف از جمله مسکن بوده است، افزود: یکی از عمده دلایل ایجاد تحرک در بازار مسکن تعدیل نرخ سود بانکی بوده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: پس از تحرک در بازار مسکن در نتیجه تعدیل نرخ سود بانکی کسانی که پول خود را برای خرید خانه پس انداز کرده بودن از وضعیت بازار و گرانی های آن متضرر شدند.

بهادری با بیان اینکه رکود با تورم نسبت دارد، گفت: از بین بردن رکود بازار مسکن و ایجاد ثبات در قیمت ها در مولفه های اقتصادی سخت است اما دولت باید بتواند فضای عرضه و تقاضا را از فضای اقتصادی سرمایه گذاری جدا کند تا به این ترتیب ساماندهی بازار ممکن شود.

وی ادامه داد: دولت باید توانایی شناسایی مشتریان واقعی مسکن که به دنبال خرید خانه برای داشتن سرپناه هستند را از کسانی که می خواهند در این حوزه سرمایه گذاری کنند داشته باشد تا بتواند سیاست گذاری درستی در این حوزه اعمال کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه عدم تفکیک مشتریان واقعی مسکن از سرمایه گذاران در این حوزه به متضرر شدن مشتریان منجر می شود، گفت: سرمایه گذاران علاقه مند به افزایش سرمایه های خود در حوزه مسکن هستند هر چند که ما نیز مخالفتی با سرمایه گذاری در این حوزه با هدف ساماندهی بخش مسکن نداریم اما اولویت اصلی رسیدگی به جامعه هدف و متقاضیان واقعی باید باشد.

بهادری تاکید کرد: در درجه اول بیش از اینکه علاقه مند به سرمایه گذاری در حوزه مسکن باشیم باید افراد ضعیف و افراد نیازمند خانه دار شوند تا به این ترتیب توازنی میان عرضه و تقاضا برقرار شود.

وی با بیان اینکه باید در درجه اول قبل از اینکه هدایت سرمایه ها به سمت بازار مسکن هدف قرار گرفته شود زمینه خانه دار شدن اقشار نیازمند ایجاد شود، گفت: کمیسیون تلفیق مجلس برای خانه دار کردن اقشار نیازمند جامعه مصوبه خوبی داشته که طبق آن واحدهای بدون متقاضی مسکن مهر به کمیته امداد واگذار شد که این موضوع در صورت تصویب نهایی و اجرایی شدن در سال 97 بخشی از نیاز بازار را جبران کرده و بخشی از تقاضا را کاهش می دهد.

بهادری با تاکید بر اینکه دهک های 2، 3 و 4 که دهک های متوسط هستند با مصوبه مذکور خانه دار نخواهند شد، تصریح کرد: سیاست دولت و مجلس این نیست که همه دهک ها را همه به سمت کمیته امداد سوق بدهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از عدم پیش بینی روش های مشخص برای ساماندهی بازار مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی، گفت: سیاست تسهیلات دهی موفق نبوده زیرا در حال حاضر برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه پاسخگو نیست.

وی ادامه داد: سیاست فعلی تسهیلات دهی برای کسانی پاسخگو است که بتوانند ماهانه 2 میلیون تومان قسط بدهند و کسی که ماهی یک میلیون تومان حقوق دریافت می کند توان مالی بازپرداخت این نوع تسهیلات را ندارد به همین دلیل تکلیف برخی از اقشار جامعه در سیاست های خانه دار شدن دولت مشخص نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه دولت باید برای تامین مسکن دهک های پایین جامعه بسته سیاستی حمایتی تدوین کند، افزود: بدون حمایت دولت خانه دار شدن اقشار ضعیف و متوسط جامعه ممکن نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به زمین لرزه های اخیر و برخی زمزمه ها مبنی بر اینکه زلزله به رشد معاملات مسکن دامن زده است، گفت: زلزله ها کمی ذهنیت جامعه را در خصوص برخی واحدهای مسکونی از جمله مسکن مهر خراب کرد و تاثیری در افزایش عرضه و تقاضا نشده است و بیشتر باید تاثیر منفی بر بازار داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا