نفت و پتروشیمی

خنثی سازی تحریم ها توسط بخش خصوصی

به گزارش صنعت کار،، دکتر حسن روحانی، شامگاه یکشنبه (ششم خردادماه) در دیدار با جمعی از استادان و فعالان اقتصادی با اشاره به این‌که برای پیشرفت، باید همزمان از سرمایه‌گذار خارجی و صادرات ملی حمایت شود، گفت: به سرمایه‌گذاران ایرانی داخل و خارج کشور، باید اولویت و اطمینان خاطر داد.

وی با بیان این‌که دولت یازدهم از آغاز کار بخش قابل توجهی از تمرکز خود را صرف مسئله اقتصاد کرد، افزود: دولت از ابتدا رسیدگی به مسائل حوزه سیاست داخلی، سیاست خارجی، مسائل فرهنگی و دیگر مسائل را نیز مورد توجه قرار داد، اما از آنجا که وضع اقتصاد کشور عادی نبود، دولت تمرکز زیادی را صرف مسائل بخش اقتصاد کرد تا بتوان وضع را در این حوزه به حالت عادی بازگرداند.

رئیس جمهوری با اشاره به این‌که در بعضی از زمینه‌ها موفقیت‌های خوبی به دست آوردیم و در برخی زمینه‌ها موفقیت‌ها در سطح متوسط بود، تصریح کرد: با توجه به نیاز کشور و تبیین برنامه‌های بلندمدت برای دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصد، نیاز به جذب سرمایه قابل توجه‌ای داشتیم، در چهار سال دولت یازدهم به طور میانگین بیش از ۴ درصد رشد اقتصادی سالانه داشتیم که اگر چه خوب بود، اما با هدف‌گذاری انجام شده فاصله داشت، اما در زمینه سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه برآیند کلی منفی بود و رقم جذب سرمایه‌‌گذار در این چهار سال منفی ۱,۸ دهم درصد بود.

روحانی عنوان کرد: ما در سال‌های ۹۰ و ۹۱ دچار یک تحریم بزرگ شدیم، اما نتوانستیم از آن تجربه تحریم استفاده کنیم و در داخل کشور، متاسفانه رانت و فساد به‌وجود آمد، به‌جای استفاده مناسب از فرصت‌ها بخش‌ها و نهادهایی را وارد اقتصاد کردیم، به خیال این‌که می‌توانیم با کمک آنها مسائل اقتصاد را حل کنیم.

رئیس جمهوری با تاکید بر این‌که بخش خصوصی باید به طور جدی وارد صحنه شود، گفت: البته دولت هم باید به بخش خصوصی کمک کند و در این زمینه به تولیدکنندگان اطمینان لازم را بدهیم تا بتوانند از منابع ارزی صندوق توسعه ملی استفاده کنند.

وی با اشاره به این‌که بخش خصوصی باید فعال‌تر از گذشته در عرصه اقتصاد کشور حضور داشته باشد، افزود: همواره به دوستان خود در دولت گفته‌ام و می‌گویم که با بخش خصوصی مشورت کنید، زیرا شما به واسطه تحصیلات آکادمیک و حضور در سمت‌های مدیریتی امروز در این سمت‌ها قرار دارید و این فرق دارد با کسی که خودش در صحنه تجارت و کار حضور داشته و همه تجارب را کسب کرده است.

روحانی تاکید کرد: ما باید صادرات را افزایش دهیم، وگرنه کشور پیشرفت نمی‌کند، باید دروازه‌ها را نیز برای حضور سرمایه‌گذاران بگشاییم، متاسفانه امروز برخی از این‌که بعضی شرکت‌های خارجی نمی‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند، خوشحال هستند و با خوشحالی اعلام می‌کنند که فلان شرکت از ایران رفته است و تصور می‌کنند که اگر یک شرکتی برود، دوباره نوبت به آنها خواهد رسید، در حالی که نباید اجازه دهیم اشتباه‌های سال ۹۰ و ۹۱ در اقتصاد کشور تکرار شود.

رضا خیامیان، رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران نیز در این دیدار با اشاره به توانمندی بالای صنعت نفت کشور به‌ویژه در سطوح پایین‌دستی، گفت: بخش خصوصی در صنعت نفت به طور کامل آماده تامین همه نیازهای کشور است و این نتیجه اعتماد به جوانان و صنعتگران ایرانی است.

وی افزود: باید بخش خصوصی واقعی با شفافیت بیشتر در فضای کسب‌وکار بیش از پیش حمایت شود.

فریال مستوفی، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران نیز با تاکید بر این‌که بخش خصوصی آمادگی دارد و باید سکاندار اقتصاد کشور باشد، گفت: اتاق بازرگانی با همکاری مراجع تخصصی بین‌المللی، در حال تدوین شاخص‌هایی برای شفافیت‌های بیشتر در اقتصاد ملی است.
منبع:شانا
انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا