اخبارتاپگوناگونویژه ها

سردرگمی تجار در سیاست جدید ارزی

به گزارش صنعت کار، پس از نوسانات به وجود آمده در بازار ارز دولتمردان تصمیم گرفتند سیاستگذاری جدیدی برای ساماندهی آن انجام دهند و در این زمینه سامانه‌ای به عنوان نیما (نظام یکپارچه سازی ارزی) راه‌اندازی و مقرر شد که دلار ۴۲۰۰ تومانی برای همه واردکنندگان و نیازمندان به ارز از جمله مسافران، دانشجویان و تجار اختصاص یابد و صادرکنندگان در راستای شفاف‌سازی و تامین منابع ارزی کشور، ارز حاصل از صادرات خود را به سامانه نیما بر اساس نرخ رسمی اعلام شده تحویل دهند تا واردکنندگان بتوانند از دلار ۴۲۰۰ تومانی استفاده کنند که در این زمینه مقرر شد لیست اقلامی که امکان عرضه درآمد صادراتی در این سامانه را بدارند اعلام شود که در این زمینه محسن جلال پور – عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران- به ایسنا گفت: با وجود اعلام این تصمیم و وعده‌های بسیار برای انتشار لیست مورد نظر هنوز هیچ فهرستی از اقلام کالاهای صادراتی مشمول این دستورالعمل جدید منتشر نشده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در شرایط تحریم قرار داریم و احتمال سخت‌تر شدن شرایط بین المللی کشور در آینده نیز وجود دارد. بنابراین حتما باید تمهیداتی در این زمینه اندیشیده می‌شد که سامانه نیما و شفاف‌سازی در زمینه تامین، تسهیل و شفاف‌سازی منابع ارزی در همین راستاست اما اینکه تمهیدات مورد نظر این باشد که حتما لیست اقلامی معرفی شود، شاید بتوان گفت که راه‌های جایگزینی هم وجود دارد و از راهکارهای دیگر نیز استفاده کرد.

محصولات کشاورزی نباید در لیست بازگشت ارز صادراتی به سامانه نیما باشند

جلال‌پور تصریح کرد: در این زمینه بهتر است که کالاهایی مشمول لیست اقلام مورد نظر باشند و ارز حاصل از صادرات خود را به بانک مرکزی و سامانه نیما برگردانند که از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده می کنند یا آنکه تسهیلات خاصی برای آنها در نظر گرفته می شود که می توان به مجموع پتروشیمی ها، میعانات گازی و … که گاز ارزان، انرژی ارزان و خوراک ارزان به آنها اختصاص می‌یابد، اشاره کرد. اما کالاهایی مانند محصولات کشاورزی که هیچ تسهیلات، یارانه و ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی به آنها تعلق نمی‌گیرد، نباید در قالب این لیست قرار گیرند و سیاستگذاری درستی در این زمینه به شمار نمی‌رود و نمی تواند صادرات را تقویت کند.

این عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در زمینه محصولات کشاورزی باید گفت محصولی مانند پسته که می‌خواهد در این لیست قرار گیرد، سال‌هاست که کود و سم مورد نیازش در داخل کشور تولید می شود و بسیاری از تولیدکنندگان و صادرکنندگان معتقدند که نیازی به ارز دولتی یا ۴۲۰۰ تومانی ندارند و آزاد شدن نرخ ارز در این زمینه می تواند به رقابتی شدن بازار و تقویت تولید و صادرات آنها کمک کند اما در زمینه کود و سم اختصاص ارز دولتی و یارانه و … سبب شده تا رانتی در بازار آن به وجود بیاید و به همین دلیل ما معتقد به حاکمیت اقتصاد آزاد در بازار محصولات کشاورزی هستیم.

قیمت ارز حاصل از صادرات نباید دستوری تعیین شود

جلال پور اظهار کرد: تاجران نسبت به راه‌اندازی سامانه نیما یا حتی اعلام سیاست جدید ارزی مبنی بر بازگشت ارز حاصل از صادرات و تهیه و انتشار لیست اقلامی در این زمینه اعتراض چندانی ندارند اما به نظر می رسد اینکه به صورت تحکمی و دستوری قیمتی برای ارزهای صادراتی و تحویل آن مشخص کنیم، درست نیست به صادرات آسیب می رساند. به ویژه صادرات محصولاتی که در قالب بخش خصوصی واقعی صورت می گیرد باید رقابتی باشد و بتواند در داخل و خارج از کشور با اختیار تاجران مدیریت شود.

رییس سابق اتاق بازرگانی ایران گفت: به نظر می رسد دلیل تاخیر در اعلام لیست اقلامی مشمول دستورالعمل جدید ارزی ابلاغ شده این است که بررسی بیشتر لیست اقلامی و چگونگی اجرای این سیاستگذاری است، چراکه بسیاری از فعالان بخش خصوصی نسبت به چگونگی و نحوه اجرای این سیاست انتقاد کرده بودند. هنوز هیچ لیستی از مراجع رسمی از بانک مرکزی تا سازمان توسعه تجارت ابلاغ نشده است و تاجران منتظر و امیدوارند که لیست، جامع و بر اساس منطق درست ابلاغ شود تا صادرات در این زمینه بتواند ساماندهی و تقویت شود.

منبع:ایسنا

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا