اخبارویژه ها

چشم در چشم پدرخوانده‌های صنعت ایران

ماهنامه صنعت کار نوشت، افراد خوش فکری که با دغدغه توسعه و پیشرفت وطن مشقت‌های زیادی را به جان خردیدند تا ایران از فناروی‌های روز دنیا برخوردار شود و البته بی‌نیاز از کشورهای توسعه یافته مسیر توسعه را ادامه دهد. امروز اگرچه در این مسیر به جای پیشرفت، عقبگرد داشته ایم و از صنایع ارزشمند بومی در بسیاری از موارد فقط نام و نشان هایی تاریخی به جای مانده اما شاید نگاهی به گذشته، انگیزه ای باشد برای ساختن آینده.

در این اینفوگرافی نگاهی داریم به ۱۵ نام اثرگذار در شکوفایی صنعتی ایران و از ۱۵ چهره ای نام می بریم که عمر خود را وقف بومی سازی برخی صنایع پایه و کارخانه های قدرتمند کردند.

شاهرخ ظهیری، پدر صنایع غذایی
شاهرخ ظهیری که او را به واسطه بیش از نیم قرن تلاش وکارآفرینی، پدر صنایع غذایی نام نهاده اند، در سال ۱۳۰۹ در ملایربه دنیا آمد، شرکت مهرام در اسفند ماه ۱۳۴۹ توسط شاهرخ ظهیری به‌صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شد. این کارخانه در ابتدای فعالیت فقط پنج نوع محصول تولید می‌کرد که این رقم درحال‌حاضر به حدود ۷۰ نوع محصول رسیده‌است.

 

محمود خلیلی، بنیانگذار صنعت گاز مایع در ایران و شرکت بوتان
محمود خلیلی بنیان‌گذار صنعت گاز مایع در ایران و بنیان‌گذار شرکت بوتان در سال ۱۲۸۴ شمسی در تهران متولد شد. ملی شدن صنعت نفت در سال ۱۳۳۰ فرصت مناسبی پدید آورد که وی به آرزوی چند ساله خود جامه عمل بپوشاند. مهندس خلیلی در سال ۱۳۳۰ به اتفاق فرزندش مهندس محسن خلیلی که به تازگی از دانشکده فنی دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده بود به امریکا و اروپا سفر کرد و با تحولات صنعت گاز مایع آشنا شد و مقدمات تأسیس شرکت بوتان را فراهم آورد.

 

محمدتقی برخوردار، پدر صنایع خانگی ایران
حاج محمدتقی برخوردار در سال 1303در یزد متولد شد. او معروف به «حاجی برخوردار» از کارآفرینان موفق پیش از انقلاب بود و به پدر صنایع خانگی ایران معروف است. او در ابتدا واردکننده باتری و تلویزیون شاوب لورنس بود ولی پس از آن با تأسیس کارخانجات قوه پارس (نخستین تولیدکننده باتری در ایران)، پارس الکتریک (نخستین تولیدکننده تلویزیون در ایران) و کارخانجات متعدد دیگر پا در راه تولید نهاد.

 

محمدمیرزا کاشف‌السلطنه، بنیان‌گذار صنعت چای در ایران
آقا محمدخان قاجار قوانلو کاشف‌السلطنه و مشهور به چایکار در سال ۱۲۴۴ در تربت حیدریه متولد شد او نخستین کسی است که کشت چای را در ایران رواج داد و به همین دلیل «پدر چای ایران» خوانده می‌شود.

 

امیر علی شیبانی بنیان‌گذار و نخستین مدیرعامل صنعت ذوب‌آهن
امیرعلی شیبانی بنیان‌گذار صنعت ذوب‌آهن ایران است که در سال ۱۳۰۱ در شهر بیرجند متولد شد. او فوق لیسانسش را از دانشگاه اوکلاهاما گرفت و از دانشگاه هاروارد موفق به اخذ درجه مهندس عالی دکترا شد. از زمان مدیرت او ظرف مدت کمتر از پنج سال به موازات احداث کارخانه ذوب‌آهن اصفهان، معادن وابسته به فولاد، اکتشاف و تجهیز شدند که معادن سنگ‌آهن ایران مرکزی در بافق، زغال‌سنگ کرمان، زغال‌سنگ البرز غربی، زغال‌سنگ البرز شرقی، زغال‌سنگ البرز مرکزی و… میراث آن دوره است. در حقیقت دکتر شیبانی برای نخستین بار معدنکاری مدرن را در کشور ما بنیان نهاد.

 

مرتضی نوریانی بنیانگذار صنعت نوین چاپ ایران
مرتضی نوریانی در ۱۲۹۰ خورشیدی در تهران متولد شد. پس از پایان تحصیلات مقدماتی به ایتالیا رفت و با دریافت درجه فوق لیسانس، عنوان حسابدار خبره را به‌دست آورد و با فراگرفتن زبانهای فرانسه – ایتالیائی – انگلیسی و آلمانی به ایران بازگشت. مرتضی نوریانی رشته تجارت خود را به امر چاپ اختصاص داد و با تلاش شبانه‌روزی و دریافت کمک از کارخانه بزرگ هایدلبرگ در آلمان، صنایع چاپ ایران را نوسازی کرد و بیش از ۸۰ درصد چاپخانهای ایران را مجهز نمود و توانست مدال طلای هایدلبرگ را به‌دست آورد.

 

علی اصغر کیهانی بنیان‌گذار صنعت نوین بتن در ایران
علی اصغر کیهانی بنیان‌گذار صنعت نوین بتن و فراورده‌های بتنی در ایران است او فعالیت‌های تولیدی و صنعتی خود را در گروه فراورده‌های بتنی شروع و با بنیان‌گذاری مجتمع تولیدی _ تحقیقاتی ایران فریمکو آغاز و در ادامه چند شرکت تولید بتن و قطعات بتنی در ایران راه‌اندازی کرد.

 

سید محمود خیاامی پدر صنعت خودرو ایران
سید محمود خیامی سال ۱۳۰۸ در مشهد متولد شد. او که معروف به پدر صنعت خودرو ایران است ، از عمده‌ترین صاحبان صنایع خودروسازی در ایران بود. برادر بزرگتر وی سید احمد خیامی از بنیانگذاران و شریک وی در ایران ناسیونال بود.

 

حسن تفضلی پدر صنعت نساجی کشور
حسن تفضلی در سال 1276 در کاشان دیده به جهان گشود او از مدیران و کار آفرینان نامدار صنعت ریسندگی ایران است. نخستین کارخانه ریسندگی را در آذر ۱۳۱۳ درکاشان بنیاد گذاشت و در سال‌های بعد کارخانه‌های شماره ۲ و شماره ۳ را درهمان شهر راه‌اندازی کرد. حسن تفضلی از نخستین مدیران سنتی ایران است که به اقتضای زمان به مدرنیسم و الزامات ناشی از آن در صنعت و اقتصاد پای بند شد. به او (پدر نساجی) ایران لقب داده‌اند.

 

حاج سید صادق سبزواری، بنیان گذار کاچیران
حاج سید صادق سبزواری بنیانگذار شرکت کاچیران که به عنوان پدر صنعت تولید چرخ خیاطی ایران شناخته می‌شود، در سال 1305 در اهواز به دنیا آمد. او این مجموعه را در سال ۱۳۵۸ راه‌اندازی کرد. مدیریت این مجموعه اکنون در اختیار نوه حاج صادق سبزواری است.

 

بنیان‌گذار کفش ملی
محمدرحیم متقی ایروانی سال ۱۲۹۹ به دنیا آمد. او کارآفرین و سرمایه‌دار ایرانی و بنیان گذار کفش ملی است. ایروانی گروه صنعتی ملی را که در اسفند ۱۳۳۰ بنا نهاده بود، با تقریباً ۱۰ هزار کارمند و کارگر و تولید میلیون ها جفت کفش در سال ۱۳۵۶، به یکی از موفق‌ترین گروه‌های صنعتی ایران در قرن بیستم تبدیل کرد.

 

رفوگران، موسس کارخانه تولید خودکار بیک
علی اکبر رفوگران در سال ۱۳۰۹ به دنیا آمد. خانواده رفوگران که سال‌ها در تجارت نوشت افزار و خودکار مشغول بودند به تاسیس کارخانه تولید خودکار بیک در سال ۱۳۴۲ اقدام کردند. مجموعه بیک این روزها غیر از تولید نوشت افزارهای ایرانی در حوزه تولید عطرهای رسمی نیز شناخته شده است.

 

امین الضرب و صنعت برق در ایران
محمدحسین امین‌الضرب، در سال ۱۲۸۹ قمری در تهران متولد شد. یکی از مهم‌ترین و زیباترین فعالیت‌های اقتصادی – صنعتی محمدحسین امین‌الضرب، آوردن کارخانه برق از روسیه به ایران بود.

 

هاکوپیان؛ رقیب اروپایی ها
سومبات هاکوپیان بنیان‌گذار شرکت واحد صنعتی پوشاک هاکوپیان در سال ۱۳۲۳ در تبریز متولد شد. وی از دوران نوجوانی وارد حرفه خیاطی شده و پس از سال‌ها کسب تجربه در سال ۱۳۴۹ کارگاه کوچکی را در تهران تاسیس کرد. گذر زمان و استفاده از ایده های جدید باعث شد تا برند هاکوپیان امروز به یکی از معتبرترین و البته با کیفیت ترین برندهای تولید پوشاک در کشور بدل شود.

 

ارج قدرتمند و پر خاطره
خلیل ارجمند در سال ۱۲۸۸ به دنیا آمد. او در سال 1316 کارخانه ارج را به عنوان اولین و بزرگترین کارخانه تولید کننده لوازم خانگی ایران تاسیس کرد. تولیدات این مجموعه سالیان سال در صدر صادرات موفق به کشورهای همسایه و برخی سرزمین های اروپایی قرار داشت و البته در زمینه اشتغال زایی پایدار نیز نقش مهمی را ایفا کرده بود. ارج پر خاطره 70 سال بعد، برای همیشه از بین رفت.

 

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا