صنعت و معدن

ایران تل طلای جهان/ ظرفیت زرد در وضعیت قرمز

ماهنامه صنعت کار نوشت، طبق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حدود 15 معدن طلا در ایران وجود دارد که از این تعداد 12 معدن فعال و سه معدن غیرفعال هستند.

هم‌اکنون اکتشافات طلا در بیشتر استآنهای کشور از جمله آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، کرمان، خراسان رضوی و جنوبی، اصفهان، یزد، مرکزی، قم و همدان، ارغش نیشابور، سقز ، طرقبه مشهد و سیستان و بلوچستان در دست اجرا بوده و به گفته سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور حجم ذخایر قطعی و احتمالی طلای کشور نیز بالغ بر 320 تن می‌شود.

همچنین استآنهای تهران، اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی چهار قطب تولید طلای کشور محسوب می‌شوند.

در ایران وجود 300 تن ذخیره قطعی طلا محرز شده است که با بررسی‌های انجام شده،انتظار می‌رود این مقدار ذخیره به هزار تن افزایش یابد.

استاندارد جهانی یک معدن طلا، داشتن ذخیره صد تن به بالاست، کشور ما پر از معادن کوچک و پراکنده است و فقط حدود 10 معدن آن نزدیک به سطح کلاس جهانی است که مهم‌ترین آنها معدن طلای کردستان و زرشوران آذربایجان‌غربی است.

این آمار حاکی از طلاخیز بودن کشور است. با توجه به جمعیت 70 میلیونی کشور به ازای هر ایرانی، 3/4 گرم ذخیره قطعی طلا در ایران وجود دارد که اگر هزار تن ذخیره طلا را مبنا قرار دهیم ، این میزان به 2/14 گرم افزایش می‌یابد.

اما بزرگ‌ترین و فعالترین معادن طلای ایران واقع در کجاهاست؟

معدن طلای زرشوران

معدن طلای زره‌شوران به عنوان بزرگ‌ترین معدن طلای ایران در ۳۵ کیلومتری شهرستان تکاب و ۱۵ کیلومتری مجموعه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان واقع شده است. گواهی کشف معدن طلای زره‌شوران پس از عملیات اکتشافی گروه‌های داخلی و خارجی به نام سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران صادر شده است.

واحد فرآوری و استحصال طلا با ظرفیت سالانه سه تن شمش طلا در منطقه زره‌شوران تکاب آغاز خواهد شد. بر اساس مطالعات نهایی ذخیره قطعی معدن طلای زره‌شوران تکاب چهار میلیون تن کانسنگ طلا با عیار 5.8 ppm (گرم در تن) برآورد شده است. ذخیره احتمالی این معدن ۳۰ میلیون تن با عیار متوسط 5 ppm است.

 

معدن طلای آق‌دره

معدن طلای آق‌دره به عنوان دومین معدن طلای کشور در ۳۰ کیلومتری شهرستان تکاب واقع شده است. شرکت معدنی پویازکان آق دره (سهامی‌خاص) اولین شرکت معدنی فعال در زمینه طلا در کشور است . این شرکت فعالیت خود را در سال ۱۳۷۵ آغاز نمود ٬ دفتر مرکزی شرکت در شهرستان کرج و معدن در کیلومتر ۵۰ جاده تکاب تخت سلیمان قرار دارد . معدن از نوع سطحی بوده و دارای عیار طلای ۱.۵ گرم بر تن است شرکت‌های فراوری به غیر از طلا نقره و جیوه را نیز از این کانسنگ استخراج می‌نمایند.

کارخانه فرآوری و استحصال طلای آق‌دره در ۳۰ کیلومتری شهرستان تکاب با ظرفیت تولید سالیانه ۲/۲ تن به بهره‌برداری رسیده و هم اکنون فعال است.

معدن طلای موته

معدن طلای موته در نزدیکی روستای موته و روستای رباط ترک و در فاصله ۵۰ کیلو متری از شهرهای گلپایگان، دلیجان و میمه قرار دارد. معدن طلای موته که در این محل واقع است به‌صورت روباز است و دارای ۹ کانسار طلادار است.

ذخیره اکسیدی معدن (تا سال ۱۳۸۰) بهره‌برداری شده است. عیار متوسط طلای این معدن ppm ۲ ( ۲ گرم در تن ) است که در هر روز ۱ الی ۲ کیلوگرم طلا با درصد خلوص۷۰ ٪ ( ۱۸ عیار) تا ۹۵٪ ( ۲۴ عیار ) در شمش‌های ۲ تا ۱۰ و ۱۳ تا ۱۵ کیلویی تولید می‌شود.

در حال حاضر سالانه نزدیک به ۲۰۰ کیلو طلا از معدن طلای موته استخراج می‌شود. کارخانه فرآوری طلای ایران در موته ۱۵ سال پیش با همکاری یک شرکت استرالیایی به بهره‌برداری رسید.

آذربایجان‌غربی دارای بیشترین ذخیره طلا

درباره میزان ذخایر طلا در استآنهای مختلف معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در گفت‌وگو با عنوان می‌کند: کشف ذخایر ۳۰۰ تنی طلا، ایران را در رده پنجاه‌وهفتم کشورهای دارای ذخایر طلا در دنیا قرار داده است. ما در این زمینه در شرایط به نسبت مطلوبی قرار داریم، به‌طوری که ظرفیت وجود هزار تن طلا نیز در کشور، قابل‌تصور است.
در ایران معادن طلای بسیاری وجود دارد که هنوز مورد اکتشاف قرار نگرفته یا گواهی کشف دریافت نکرده‌اند، اما بر اساس آمار زمین‌شناسی ذخایر قطعی و احتمالی این معادن ۳۴۰ تن است. بهروز برنا می‌گوید: استعداد ۲۰ استان کشور در زمینه ذخایر طلا قطعی شده است. با توجه به اینکه اکتشافات طلا پروژه‌ای زمان‌بر و پرهزینه است، این مناطق اولویت‌بندی شده و برحسب اولویت اقدامات اکتشافی در حال اجراست؛ در استآنهایی که دارای معادن طلا هستند یا کار اکتشاف آنها شامل تولید و فرآوری است.

همچنین در برخی استآنهای دارای ذخیره طلا هنوز کار بهره‌برداری آغاز نشده است. وی یادآور می‌شود: استان آذربایجان‌غربی دارای بیشترین ذخیره قطعی طلا در بین استآنهای کشور است.

لازم به یادآوری است، در شهرستان تکاب استان آذربایجان‌غربی کشور ایران، دو معدن بزرگ طلا وجود دارد که هر دو قدمت باستانی برداشت دارند. این دو معدن مهم‌ترین و اصلی‌ترین معادن طلا در ایران به‌شمار می‌روند.

اما بزرگ‌ترین و غنی ترین معادن طلای جهان در کجاست؟

 

معدن طلای موریونتائو

ازبکستان یکی از دارندگان ذخایر طلا در جهان است. معدن طلای موریونتائو در این کشور در سال ۱۹۵۸میلادی در صحرای خشک قزل قوم ازبکستان کشف شد اما بهره‌برداری از آن ۹ سال بعد آغاز شد. این معدن که بزرگ‌ترین معدن روباز جهان است دارای عمقی بیش از ۵۸۰ متر است و به عنوان پنجمین معدن عمیق جهان شناخته شده است. البته ذخایر معدن موریونتائو تنها به طلا محدود نشده و در آن ذخایری از سنگ قیمتی فیروزه نیز یافت می‌شود. گفتنی است به عقیده بسیاری از زمین‌شناسان، این معدن بزرگ‌ترین معدن طلای جهان است و حجم ذخایر طلای آن بین ۲۵۰۰ تا ۵۳۰۰ تن است.

معدن گراسبرگ
معدن گراسبرگ اندونزی نیز یکی دیگر از معادن طلای جهان است که در سال ۱۹۷۳ بهره‌برداری شد و بزرگ‌ترین معدن طلا و سومین معدن وسیع مس دنیا به شمار می‌آید. بر اساس اطلاعات موجود، این معدن دارای مجوزهای لازم بوده اما در سال ۱۹۷۷م شورشیان جنبش آزاد پاپوآ به این معدن حمله کردند. گفته می‌شود این معدن بالای یک کوه در منطقه زلزله‌خیز پاپوآ قرار گرفته و نشست زمین، منجر به شناسایی این معدن بزرگ طلا شده است. این معدن علاوه بر حجم بالای ذخایر طلا، دومین ذخایر مس جهان را در خود جای داده است. در واقع سایت معدنی ایجاد شده در گراسبرگ ۲ معدن روباز و یک معدن زیرزمینی را در خود جای داده و گفته شده تمام طلای موجود در این معدن تا سال ۲۰۲۱میلادی استخراج خواهد شد.

معدن طلای گلداسترایک
معدن گلدسترایک در نوادا واقع شده و آن را به عنوان یکی از پربازده‌ترین معادنی که طلا از آن استخراج می‌شوند، در جهان می‌شناسند. این معدن که در نیمکره شمالی قرار گرفته است، در سال ۲۰۱۶م ۱/۰۹۶ میلیون اونس طلا تولید کرده و رشد ۴ درصدی در سال داشته اما انتظار نمی‌رود سال آینده، سال پرباری برای تولید باشد. معدن گلدسترایک ۸/۰۸ میلیون اونس ذخیره طلای قابل پیش‌بینی دارد.

معدن کورتز 
معدن طلای کورتز نیز یکی دیگر از معادن طلای جهان ایالت نواداست. در واقع با کشف طلا در ایالت نوادا، شرکت «باریک» فعالیت گسترده خود را در ایالت شمالی امریکا آغاز کرد. گفته می‌شود این شرکت با پرداخت ۱۵۳ میلیون دلار امتیاز استخراج طلای ایالت نوادا را تا سال ۲۰۲۰میلادی کسب کرده و هر سال ۳۰۰ هزار اونس طلا از معادن ایالت نوادا استخراج می‌کند.

معدن پوئبلو ویجو 
معدن پوئبلو ویجو روی تپه‌ای سبز در ۶۰ مایلی شمال سانتودومینگو پایتخت جمهوری دومینیکن واقع شده است. ۲شرکت کانادایی با پرداخت ۶۱۰ میلیون دلار امتیاز استخراج طلای این معدن را کسب کرده‌اند.

معدن یاناکوچا 
معدن یاناکوچا نیز در قاره امریکا قرار دارد و در ارتفاعی نزدیک به ۵ هزار متر از سطح دریا و در شمال کشور پرو واقع شده است. بر اساس اطلاعات موجود، این معدن مساحتی به میزان۸۶۰ کیلومترمربع داشته و بزرگ‌ترین معدن در امریکای لاتین شناخته شده است. عملیات بهره‌برداری از این معدن در اوت ۱۹۹۳ آغاز شده و زیرنظر بانک جهانی است.

معدن طلای کارلین 
یکی دیگر از معادن طلای موجود در ایران، معدن طلای کارلین در ایالت نواداست. این معدن که تولید ۷۵درصد از طلای امریکا را به خود اختصاص داده از ۳ گودال روباز و ۴ حفره زیرزمینی تشکیل شده است. بر اساس اطلاعات موجود ۵۰ سال از عمر این معدن می‌گذرد و هنوز هم در آن طلا یافت می‌شود.

معدن پناس کوئینتو 
قاره امریکا را می‌توان جزو قاره‌های طلایی کره زمین نامید چرا که تعداد معادن طلای موجود در آن بسیار زیاد است. معدن پناس کوئینتو که یک معدن روباز است در استان ساکاتکاس مکزیک واقع شده و بزرگ‌ترین معدن روباز در این کشور به شمار می‌آید. همچنین این معدن بزرگ‌ترین ذخایر نقره جهان را در اختیار دارد. البته این پایان کار نبود و در سال ۲۰۱۰ میلادی سایت جدیدی از روی و سرب نیز در این منطقه کشف شد.

معدن طلای لیهیر 
در کنار قاره امریکا، قاره افریقا نیز از ثروت‌های بزرگ و عظیم خدادای همچون طلا بی‌نصیب نمانده و معدن طلای لیهیر در جزیره پاپوآ گینه‌نو در سال ۱۹۸۲م اکتشاف شد و ۱۵ سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۷م به بهره‌برداری رسید.. البته در کنار طلا در این معدن، ذخایر فراوانی از گوگرد نیز یافت می‌شود

معدن طلای بادینگتون
یکی دیگر از معادن بزرگ طلا در جهان، معدن طلا و مس بادینگتون است که در جنوب شرقی شهر پرث استرالیا واقع شده و بزرگ‌ترین معدن طلای استرالیاست. گفته می‌شود از سال ۲۰۱۱م تاکنون بیش از یک‌میلیون انس طلا از این معدن استخراج شده و میزان ذخایر این معدن ۱۹/۵میلیون اونس تخمین زده می‌شود.

به جرات می‌توان گفت تنها طلاست که در هر شرایطی قابلیت جایگزینی با پول نقد را دارد. این فلز با ارزش امروزه یکی از نیازهای اصلی در صنایع‌هایتک است از این رو شاهد سرمایه‌گذاری‌های گسترده از سوی صاحبان فناوری و همچنین کشورهای پیشرو در حوزه معدن و صنایع وابسته به آن روی ذخایر طلایی جهان هستیم. کشورهای امریکای لاتین، افریقای جنوبی و برخی از کشورهای اروپایی را می‌توان جزو دارندگان این ذخیره ارزشمند دانست.

اما در ایران طلا نیز مانند بسیاری دیگر از مواد معدنی ارزشمند هنوز مغفول مانده و توجه ویژه ای برای اکتشاف و فرآوری آن نمی‌شود، مسئله‌ای که شاید امروز و با وجود این معادن در استآنهای کمتر برخوردار و با میانگین بالای بیکاری بتواند مشکل گشای منطقه و حتی کشور باشد.

 

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا