صنعت کار » 300 میلیون یورو قرارداد خارجی در صنعت قطعه سازی داریم

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور:

۳۰۰ میلیون یورو قرارداد خارجی در صنعت قطعه سازی داریم

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور با اعلام اینکه 300 میلیون یورو قرارداد خارجی داریم، گفت: اروپایی ها اعلام کردند حمایت موگرینی برای آنها مهم است نه ترامپ.

به گزارش صنعت کار به نقل از ایلنا، آرش محبی نژاد افزود: بازار خودرو و قطعه ایران به قدری برای شرکت های خارجی جذاب است که اگر مجبور به انتخاب بین بازار ایران و آمریکا شوند کشورمان را انتخاب می کنند.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور درباره خروج آمریکا از برجام تاثیر آن بر روی صنعت قطعه سازی و قراردادهای خارجی در این حوزه گفت: از نظر قانونی و مقررات بین المللی آمریکا هیچ تاثیری نمی تواند بر روی این قراردادها داشته باشد چون قراردادهای که قطعه سازان تا به امروز امضا کرده اند با شرکتهایی بوده است که حتی سهامدار آمریکایی ندارند و اصولا هیچ ارتباطی با آمریکا ندارند.

محبی نژاد ادامه داد: قراردادهایی که پس از توافق هسته ای امضا شد بیشتر با کشورهای اروپایی به خصوص فرانسه بوده است که مقامات سیاسی آن کشور بارها حمایت خود را از برجام اعلام کرده اند ضمن آنکه خانم موگرینی نیز به نمایندگی از اتحادیه اروپا مدافع برجام بوده است و بنا به گفته شرکتهای اروپایی برای آنها این حمایت ها مهم است پس ما نگرانی از به خطر افتادن قراردادهایمان نداریم.

محبی نژاد تصریح کرد: تا به امروز در این صنعت بیش از ۳۰۰ میلیون یورو پروتوکل همکاری جوینت ونچر امضا شده که البته همه آنها منجر به قرارداد نشده و برای به ثمر رسیدن نیازمند تدبیر دولت و تشویق قطعه سازان خارجی و داخلی است اما انتظار داریم تا پایان امسال (شمسی) این قرادادها نهایی شود.

وی درباره موارد ذکر شده در قراردادهای بین المللی گفت:در تمام قراردادها بند فورس ماژور وجود دارد که تعبیر و تشریح آن به عهده شورای حکمیت یا طرفین خواهد بود اما چیزی در خصوص بازگشت تحریم ها ذکر نشده است.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور در خصوص عکس العمل شرکت های خارجی در تحریم های قبلی گفت: ما دو مدل تحریم داشتیم یکی تحریم های بین المللی و دیگری تحریم هایی که از سوی آمریکا اعمال شده بود.

وی ادامه داد: در دوره قبل وزارت خزانه داری آمریکا مستقیما صنعت خودرو سازی کشور را نشانه گرفته بود و هر شرکتی که با ایران کار می کرد عملا بازار آمریکا را از دست می داد همین عامل سبب شده بود که دیگر قطعه سازی برای حضور در ایران ریسک نکند اما امروز با شرایط ۸ سال قبل متفاوت است.

وی تصریح کرد: بازار خودرو و قطعه ایران به قدری برای شرکت های خارجی جذاب است که اگر مجبور به انتخاب بین بازار ایران و امریکا شوند، کشورمان را انتخاب می کنند در واقع بازار خودروی آمریکا دیگر آن جذابیت قبل را ندارد.

محبی نژاد در پایان گفت: البته نقش دستگاه دیپلماسی کشور را نمی توان در این خصوص نادیده گرفت و لازم است وزارت خارجه به همراه وزراتخانه های اقتصادی برای مقابله با این تصمیم آمریکا تمهیدات خاص اقتصادی را اعمال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوشته‌های تازه

خودروکارعصر تشکلعصر خدماتعصر خدمات