راه و ساختمانویژه ها

حمل و نقل، زیر ساخت توسعه صنعت

به گزارش صنعت کار، به طور کلی هنگامی که مزیت‌ها و منافع صنایع تولیدی بر روی کاغذ و با برنامه‌ریزی همچون اقتصاد رقابتی همراه باشد، قطعا تعطیلی و اختلال در رفت و آمد هر‌ساعت کارخانجات نیز در فعالیت و محصول نهایی کارخانجات اثرگذار خواهد بود. همچنین فعالیت مازاد کارخانجات در شرایط اقتصادی مناسب می‌تواند باعث ایجاد مزیت‌های صنعتی شود، اما در زمانی که حال و روز صنعت چندان تعریفی نیست و توقف تولید و کاهش تولیدات کارخانجات یکی پس از دیگری به گوش می‌رسد، تعطیلی یک یا چند روزه کارخانجات به واسطه کاهش رفت و آمدهای جاده‌ای تاثیری در خط تولید نخواهد داشت.

از سویی دیگر، با اشاره به وضعیت عمومی اقتصاد کشور، حتی دیر رسیدن برخی مواد اولیه و قطعات محصولات تنها به دیر رسیدن محصول به بازار منجر می شود که بازهم در شرایطی همچون کسادی بازار، خللی ایجاد نمی کند. اما در مقایسه وضعیت راه‌های جاده‌ای و ریلی کشور با سایر کشورها، برخلاف صحبت‌های مطرح شده مبنی بر توسعه راه های کشور، اقدامات چندان قابل توجهی صورت نگرفته است. چرا که موفقیت صنایع در کشورهای در حال توسعه، به همکاری بخش حمل و نقل و توسعه راه‌های مواصلاتی شهرها و کارخانجات صنعتی  وابسته است. اما در کشور ما به ویژه در کلان شهرها که ارتباط میان شهرها و کارخانجات صنعتی یا به عبارتی شهرک‌های صنعتی مورد اهمیت است، این ارتباط نقش پررنگی ندارد. چرا که برخلاف آنچه گفته می شود، طی سال های اخیر توسعه شبکه ریلی در توسعه صنایع کشور تاثیری نداشته است. البته لازم به ذکر است که توسعه شبکه حمل و نقل ریلی در توسعه صنایع سنگین نقش مهمی ایفا می‌کنند و توسعه صنایع متوسط و کوچک به واسطه حمل و نقل جاده‌ای رونق می‌گیرند که طی سال‌های اخیر توسعه خطوط ریلی به منظور توسعه صنعت در کشور پیشرفت چندانی نداشته است.  به طور کلی نقش خطوط ریلی در توسعه صنایع، مربوط به صنایع سنگین و جا‌به‌جایی‌های آن است که در ایران نیز در سال‌های اخیر؛ توسعه ریلی نه صورت گرفته و نه اقداماتی انجام شده تاثیری بر توسعه صنعت نداشته است. اما لازم است برای توسعه ارتباطات میان شهرک‌های صنعتی و خدمات رسانی به شهرها، حمل و نقل به عنوان یکی از راه‌های تسهیل توسعه صنعت، پیش قدم باشد. به طور مثال هنوز دسترسی شهرک‌های صنعتی اطراف تهران به شهر دشوار است و مالکان کارخانجات ساعت‌ها در جریان ترافیک‌ها هستند و به عبارتی تغییر معنی داری نداشته است. به طور کلی در حال حاضر کشورهای توسعه یافته از روش‌های برخط برای توسعه شبکه حمل و نقل و خدمات رسانی به شهرک‌های صنعتی استفاده می شود به گونه ای که در دنیای مدرن، تولید کننده قطعات، لوازم را به صورت مستقیم به دست تولید کننده می‌رساند که  نقش حمل و نقل در این میان مورد اهمیت است. اما اکنون ایران، هنوز از دنیای مدرن و اتصال حمل و نقل و صنعت فاصله دارد.

اما جدا از هماهنگی میان صنعت، کارخانجات صنعتی و شهرک‌های صنعتی حومه کلان شهرها، ترازیت نیز به عنوان یکی از بخش‌های کمک کننده به توسعه صنعت شناخته می‌شود که با وجود خبرهای منتشر شده مبنی بر توسعه شبکه ریلی و جاده‌ای و آمادگی ایران برای ترانزیت، هنوز ایران به آنچه که باید نرسیده است. چرا که باید پیش از هر آماده سازی در زمینه حمل و نقل، مناسبات سیاسی و تجارت فرامرزی رونق یابد و اعتماد کشورهای همسایه برای امنیت راه‌ها و عم محدودیت‌های ورود و خروج کالا به توسعه صنعت و حمل و نقل کمک کند، زیرا توسعه صنایع و خدمات زمینه ایجاد اشتغال خواهد شد.

 

بهمن عشقی-  دبیرکل اتاق بازرگانی تهران

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا