راه و ساختمان

ترانزیت؛ نقطه قوت توسعه چابهار

به گزارش صنعت کار، عبدالرحیم کردی ، با بیان اینکه نوسانات زیاد در فرآیند اقتصادی اختلال ایجاد می‌کند، افزود: فکر می‌کنم از سوی دیگر افزایش نرخ ارز به هر حال قیمت کالاهای وارداتی را در اقتصاد ما افزایش می‌دهد و تقاضا را برای کالاهای مصرفی وارداتی کاهش خواهد داد. وی با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم همه‌ مناطق استراتژی جایگزینی تولید با تجارت را مسیر اصلی خودشان تعیین کرده‌اند و آمار هم نشان دهنده روند مثبت میزان تولید دراین مناطق است، تاکید کرد: این فضا به مناطق آزاد کمک بیشتری خواهد کرد، البته مشروط بر اینکه ما بتوانیم عدم‌هماهنگی با دستگاه‌های سرزمین اصلی را مدیریت کرده و این اختیارات را یکپارچه کنیم تا تکلیف واحدهای تولیدی روشن شده و طی یک دوره‌ زمانی این ثبات را حفظ کنیم.

کردی اظهار کرد: مخصوصا اینکه ما دو نوع کالا را در آنجا تولید می‌کنیم؛ یکی کالاهایی که مصرف داخل هستند و مواد اولیه خارجی دارند یعنی ارزش افزوده را با اشتغال در منطقه ایجاد کرده‌ایم و دسته دوم کالاهایی هستند که مستقر می‌شوند تا صادرات انجام دهند. بر این اساس این شوک مثبت ارزی به صادرکننده‌ها کمک می‌کند اما باید آن کانال مبادله را سریع‌تر تعیین ‌تکلیف کنیم؛ اگر ما شریان مالی را تنظیم کنیم و هزینه‌ ورود و خروج پول را کاهش دهیم در نهایت اتفاق خوبی در حوزه‌ تولید و صادرات شاهد خواهیم بود. همان‌طور که درحال‌حاضر حجم صادرات واحدهای تولیدی‌ در چابهار در همین مدت افزایش پیدا کرده و سرعت بیشتری یافته است.

وی با بیان اینکه ترانزیت یکی از آن حوزه‌هایی است که تحریم اصلا نمی‌تواند روی آن اثری بگذارد و این ویژگی مثبت ما است، افزود: اصلی‌ترین ماموریتی که برای چابهار در نظرگرفته شده سند توسعه‌ میدان شرق بوده که در آن سند ماموریت چابهار با حمل‌و‌نقل و ترانزیت را معرفی کردند. هر چند برای بسیاری از آیتم‌هایی که در قیمت تمام‌شده‌ یک کالا وجود دارند، جایگزین پیدا شده و به هم نزدیک می‌شوند ولی برای حمل‌و‌نقل هیچ جایگزینی پیدا نشده و هنوز مدت زمان و هزینه حمل‌و‌نقل دو موضوع بسیار مهم در مبادلات بین‌المللی هستند. کردی افزود: در بسیاری از مبادلاتی که در دنیا مبنای پرداخت رسیدن کالا به مقصد هست، زمان خیلی مهم است؛ بنابراین کوتاه‌شدن مسیر هم طبیعتا بخشی از هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و در قیمت تمام شده موثر است. در همین حال چابهار به‌درستی بهترین مسیر برای رسیدن به آسیای میانه و به بازارهای آسیای میانه است و همین‌طور بهترین و نزدیک‌ترین مسیر آسیای میانه برای رسیدن به آب‌های آزاد است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه آنچه که چابهار را در برابر خیلی از موضوعات واکسینه می‌کند، مسیری است که برای تردد کالاهای افغانستان به آسیای میانه از طریق بندر چابهار فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: در هر شرایطی این کالا باید از اینجا عبور کند و طبیعتا عبور این کالا هم اثرات خود را خواهد داشت. این درحالی است که دو ماهه‌ اول امسال نسبت به دوره‌ مشابه سال قبل افزایش قابل‌توجهی را در تعداد بار و کانتینرهای وارداتی نشان می‌دهد. ضمن اینکه بندر شهید بهشتی در چند ماه گذشته افتتاح شده و توسعه‌ این بندر در اقتصاد و اشتغال این منطقه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی درخصوص بحث الحاق بندر شهید بهشتی به منطقه آزاد چابهار گفت: اساسا فقط بحث الحاق بندر نیست، بلکه بحث طرح توسعه‌ محدوده‌ ۱۴هزار هکتاری منطقه آزاد است. هدف‌گذاری‌های صنعتی که در چابهار مخصوصا در حوزه‌ فولاد و پتروشیمی صورت گرفته اگر قرار بود در ابعاد اولیه تحقق پیدا کند اثرات زیست‌محیطی خیلی بدی برای منطقه داشت. ضمن اینکه تنها منطقه آزادی هستیم که هیچ مرز خشکی، دریایی و هوایی نداریم؛ یعنی منطقه آزادی که مرز نداشته باشد، اساسا بی‌معنی است. کردی با اشاره به اینکه طرح توسعه منطقه آزاد چابهار به حدود ۶۷ هزار هکتار می‌رسد که هم بحث مرز آبی را حل می‌کند و هم مرز هوایی‌ را مرتفع می‌کند، ادامه داد: طرح‌های توسعه، نگرانی‌های زیست‌محیطی، پراکندگی و جانمایی صنایع مخصوصا ایجاد صنایع پایین‌دستی و ایجاد حداکثر ارزش افزوده نیازهای طرح توسعه‌ منطقه است.

منبع:فرینا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا