نفت و پتروشیمی

نخستین محموله گاز طبیعی روسی به هند رسید

به گزارش صنعت کار به نقل از وبسایت روزنامه ‘ایندیا تودی’، «درمندرا پرادان» وزیر نفت هند با حضور بر عرشه کشتی روسی حامل گاز طبیعی، اولین محموله ال ان جی از روسیه را تحویل گرفت.
وی با تاکید بر سیاست های دولت «نارندرا مودی» نخست وزیر هند مبنی بر تغییر چهره این کشور به یک اقتصاد مبتنی بر گاز گفت: گاز دریافتی از روسیه صرفا برای تامین مصارف داخلی نیست بلکه در خدمت سیاست های کلی دولت در حوزه انرژی است.
به گفته تحلیلگران، تامین گاز مایع از سوی روسیه می تواند ریسک احتمالی کاهش فروش نفت به هند از سوی ایران و ونزوئلا را کم کند. بنابراین طبیعی است که هند به عنوان سومین مصرف کننده بزرگ انرژی در جهان و چهارمین واردکننده بزرگ گاز طبیعی به سراغ روسیه که بزرگترین تولید کننده نفت خام دنیا و دومین تولید کننده گاز طبیعی است برود.
هم اکنون روسیه، پس از قطر، استرالیا و آمریکا چهارمین فروشنده گاز طبیعی ال ان جی به هند است.
چهار میلیون خانه در هند دارای لوله کشی گاز هستند. این در حالیست که وزارت نفت هند در نظر دارد این رقم را در مدت 2 سال به 10 میلیون برساند.
تحویل این محموله، به عنوان بخشی از یک قرارداد طولانی مدت میان روسیه و هند است.
پایگاه اینترنتی آمریکایی’مانی کنترل’ روز دوشنبه که به رصد تحولات بازار نفت و انرژی می پردازد در همین زمینه گزارش داد، بنا به اعلام شرکت ‘گیل’ که به دولت هند تعلق دارد آغاز واردات گاز از روسیه تنها چند هفته پس از ورود اولین محموله گاز ال ان جی آمریکا به هند با یک توافق بلند مدت انجام می شود.
شرکت گیل مذاکراتی با شرکت گازپروم روسیه برای واردات 2.5 میلیون تن در سال گاز ال ان جی به مدت 20 سال انجام داده است.
گیل متعهد شده است که در سال چهارم قرارداد خود با روسیه، واردات گاز خود از این کشور را به 2.5 میلیون تن افزایش دهد.
توافق اولیه میان شرکت گیل هند و گازپروم روسیه در سال 2012 امضا شد.
هند سعی کرده است از موقعیت خود به عنوان یکی از بزرگ ترین مصرف کنندگان انرژی در جهان، برای بدست آوردن شرایط بهتر در قرارداد ها به نفع خود استفاده کند.
دهلی نو سال گذشته در مذاکرات خود با شرکت آمریکایی اکسون موبیل توانست قیمت واردات 1.5 میلیون تن گاز ال ان جی در سال را کاهش دهد که این امر به کاهش هزینه های انرژی هند تا 40 میلیارد روپیه منجر شد.
در سال 2015 نیز هند در مذاکرات خود با قطر توانست قیمت گاز خریداری شده از این کشور به حجم 0.75 میلیون تن در سال را کاهش دهد.
اخیرا نیز شرکت گیل مشغول مذاکره با شرکت چینیر انرژی آمریکا برای بدست آوردن شرایط جدید و کاهش قیمت واردات سالانه 3.5 میلیون تن گاز طبیعی بوده است.
این درحالی است که نخست وزیر هند با چالش گران شدن نفت رو به رو است. تلاش های عربستان سعودی برای عبور قیمت نفت از مرز 80 دلار برای هر بشکه، نگرانی های مودی را افزایش داده است.
دولت مودی پیش از این از نفت ارزان استفاده زیادی برد و با اعمال مالیات هرگونه کاهش قیمت سوخت را جبران کرد که این اقدام، قیمت را برای مصرف کنندگان سوخت در هند ثابت نگاه می داشت و درآمد دولت را بسیار افزایش داد.
اکنون با افزایش قیمت نفت خام دولت هند تحت فشار قرار گرفته است و مجبور است تا با کاهش درآمد خود قیمت برای مصرف کنندگان سوخت را کاهش دهد.
قیمت بنزین و گازوئیل در جایگاه های سوخت هند به شکلی بی سابقه افزایش یافته است و این امر یک تحول منفی برای دولت مودی پیش از انتخابات سال 2019 محسوب می شود.
هند از جمله کشور هایی است که به دلیل رشد روز افزون اقتصادی و روند صنعتی شدن سریع به شدت به انرژی و واردات نفت نیاز دارد.
این کشور بیش از 85 درصد از نفت مورد نیاز خود را از خارج وارد می کند.
منبع:ایرنا
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا