راه و ساختمان

تبدیل قصر شیرین، بانه و مریوان به منطقه آزاد منتفی نشده است


به گزارش صنعت کار،، ۱۳ خردادماه امسال هیئت وزیران در مصوبه ای که توسط اسحاق جهانگیری -معاون اول رییس جمهوری- ابلاغ شد، اعلام کرد که استانداران کردستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان مکلفند ظرف مدت یکسال با همکاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و در اجرای قانون ایجاد یک منطقه آزاد تجاری-صنعتی و ۲۳ منطقه منطقه ویژه اقتصادی -مصوب ۱۳۹۸- و قانون ایجاد مناطق ویژه اقتصادی -مصوب ۱۳۸۹- و قانون ایجاد مناطق ویژه اقتصادی سهند مراغه، آستارا و سهلان- مصوب ۱۳۹۸- نسبت به عملیاتی کردن و فعال سازی مناطق ویژه اقتصادی مصوب و دارای مجوز شامل مناطق ویژه اقتصادی بانه و مریوان در استان کردستان، قصر شیرین و اسلام آباد غرب در استان کرمانشاه و سیستان و میرجاوه-زاهدان در استان سیستان و بلوچستان اقدام کنند.
در این رابطه جعفر آهنگران- مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی – در توضیح این مصوبه گفت: موضوع ایجاد مناطق آزاد جدید نظیر قصر شیرین، بانه و مریوان به هیچ وجه منتفی نشده است و هیچ ارتباطی بین مصوبه فعال سازی منطقه ویژه اقتصادی که توسط هیئت دولت به تازگی ابلاغ شده و لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری-اقتصادی جدید که هم اکنون در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است وجود ندارد.
وی ادامه داد: قرار است تا تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد جدید، زیرساخت های مربوط به مناطق ویژه ای نظیر قصرشیرین در دستور کار قرار گیرد که این موضوع سبب تسهیل روند ایجاد مناطق آزاد نیز خواهد شد.
به گفته آهنگران، دولت علاقمند است مناطق ویژه ای که ایجاد شده اند، فعال شوند و با توجه به مطالبات مردمی، در راستای بهره وری گام بردارند.
وی در پاسخ به این پرسش که مصوبه دولت گمانه زنی هایی را در ارتباط با منتفی شدن تبدیل قصر شیرین به منطقه آزاد رقم زده است، تصریح کرد: خیر. اینگونه نیست و به هیچ وجه موضوع تبدیل قصر شیرین به منطقه آزاد تجاری-اقتصادی منتفی نشده است.
مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی افزود: لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری-اقتصادی در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است و این موضوع تنها مربوط به منطقه قصر شیرین نیست و دولت خواستار فعال سازی و ایجاد زیرساخت های لازم در سه منطقه ویژه بانه و مریوان، قصر شیرین و میرجاوه شده است.
آهنگران تاکید کرد: نقشه منطقه آزاد قصرشیرین جلوتر از سایر مناطق در کمیسیون اقتصادی دولت در دست بررسی است.
گفتنی است، چهاردهم تیرماه سال ۱۳۹۵ بود که رئیس جمهوری، لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری – صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی را طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. پس از آن نیز دولت یک لایحه جدید در خصوص ایجاد منطقه آزاد قصر شیرین را به مجلس شورای اسلامی برد تا ایجاد این هشت منطقه آزاد جدید در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.
براساس این لایحه به دولت اجازه داده می شود علاوه بر قصر شیرین در استان‌های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه، مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، منطقه آزاد تجاری – صنعتی را در محدوده هایی که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد ایجاد کند.

پیش از این مرتضی بانک-دبیرشورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی- به رسانه ها اعلام کرده بود که لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد جدید در کمیسیون‌های مربوطه در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته‌ و قرار بود پیش از پایان سال ۱۳۹۶ این لایحه در صحن علنی مجلس طرح و به تصویب شود اما به دلیل همزمانی تصویب لایحه مذکور با بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ در مجلس شورای اسلامی، شاهد طولانی شدن روند تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه‌ اقتصادی جدید بودیم. موضوعی که کماکان در کمیسیون های مربوطه پیگیری می شود و با گذشت سه سال از طرح آن، زمان دقیقی برای تصویب مشخص نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا