نفت و پتروشیمی

ادامه توسعه میادین مشترک با تکیه بر توان داخلی


به گزارش صنعت کار؛ حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی یکی از رهنمودهایی است که امسال در سرلوحه کاری رهبر معظم انقلاب قرار گرفت. بنابراین با توجه به تاکیدات رهبری تمام مسئولان کشور عزم خود را جزم کردند تا بتوانند به نوعی شعار سال را در کشور محقق کنند.
صنعت نفت و گاز یکی از بزرگترین صنایع کشور است که مدام در تیر رأس دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته تا جاییکه این امر مهم باعث شده که دولتمردان کشور با اتخاذ برنامه اصولی راهکار مدونی را ارائه دهند تا بتوانند علاوه بر دور زدن تحریم کشورهای بیگانه مسیر را برای شکوفایی تولید ملی باز کنند.
متاسفانه طی ما‌ه‌های اخیر دشمنان نظام زمانی که دیدند، نمی‌توانند مسیر توسعه ایران را در برداشت از میادین مشترک و تولید نفت بگیرند، سعی کردند با اعمال دسیسه‌های مختلف مسیر توسعه را تنگ کنند تا جاییکه فکر می‌کنند با خروج امریکا از برجام ایران دیگر نمی‌تواند روی پای خود بایستد. می‌توان گفت این تفکرات برای آنها رویایی بیش نخواهد بود.
سید نورالدین شهنازی زاده، مدیرعامل سابق شرکت مهندسی و توسعه نفت در پاسخ به این سوال که شرکت “متن” تا چه اندازه توانسته از توانمندی داخلی در اجرای پروژه های میادین غرب کارون استفاده کند، اظهار کرد: در حوزه میادین مشترک ما در بخش اجرایی به طور کامل از توانمندی داخلی بهره گرفتیم و در حوزه پیمانکاران حفاری، سطح الارضی و مشاورین مهندسی، از توان داخلی استفاده کردیم.
او با تاکید بر اینکه سعی کردیم اکثر تجهیزات مورد نیاز را از توان داخلی استفاده کنیم، گفت: در کنار این موارد ما در تامین اقلام و اجناس بخش سطح الارضی وابسته به خارج هستیم به طور کلی سعی کردیم در کلیه طرح هایی که به صورت بای بک با خارجی ها است بالای 50 درصد تجهیزات مورد نیاز را از داخل تامین کنیم.
شهنازی زاده با اشاره به رویکرد این شرکت نسبت به استفاده حداکثری از توانمندی های داخلی گفت: به طور مثال در پروژه احداث خط لوله گوره به جاسک، تقریبا بخش عمده توان لوله سازان داخلی به کار گرفته شده است و این روند بر دیگر طرح ها و پروژه های این شرکت نیز حاکم است.
مدیرعامل سابق شرکت مهندسی توسعه نفت تاکید کرد: هم‌اکنون در این پروژه برای احداث هزار و 100 کیلومتر خط لوله و 8 تلمبه خانه و ایستگاه تقلیل فشار از توانمندی داخلی استفاده کردیم.
او به افزایش تولید روزانه میدان آزادگان جنوبی به بیش از ۱۰۰هزار بشکه و آغاز برداشت از میدان های یاران جنوبی و آذر، به عنوان نمونه هایی از توانمندی های داخلی در توسعه میادین کشور اشاره کرد و گفت: هیچ گاه از تحریم ها استقبال نمی کنیم اما اگر باز هم تحریم گریبان گیر صنعت نفت شود، ما با قدرت و جدیت به فعالیت های توسعه ای خود ادامه می دهیم؛ همانگونه که تاکنون اینطور عمل کرده ایم.
سهم ۷۲ درصدی کالای ایرانی در توسعه یاران شمالی
مهرداد طهماسبی، مدیر تدارکات و امور کالای طرح توسعه میدان یاران شمالی در شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا نیز از سهم ۷۲ درصدی سازندگان ایرانی در تأمین کالا این پروژه خبر داده و گفت: در مجموع ما از نحوه عملکرد سازندگان راضی بوده ایم. هر چند در مواقعی با مشکلاتی در تأمین کالا مواجه می شدیم اما همه تلاش ما برای رفع موانع سازندگان بود.
او همچنین در مورد کیفیت کالا های سازندگان داخلی گفت: «سازنده ایرانی همواره برای بهبود کیفیت کالای خود در تلاش است و با ما همکاری می کند. این مسئله منجر شده که کیفیت کالای ایرانی قابل قبول و حتی قابل رقابت با برخی کالاهای خارجی باشد.
گفتنی است شرکت مهندسی و توسعه نفت به عنوان متولی اصلی توسعه صنعت نفت در غرب کارون، هم اکنون تولید روزانه بین ۳۳۵ تا ۳۵۰ هزار بشکه نفت را در دست اقدام دارد و بر آن است این میزان تولید را در پایان سال ۹۷ به بیش از ۴۵۰ هزار بشکه برساند.
منبع:ایسکا نیوز
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا