نفت و پتروشیمی

شرکت ملی صنایع پتروشیمی یک ستاد کم خاصیت است


به گزارش صنعت کار،اسدالله قره خانی، با بیان اینکه در اولویت بندی طرح های توسعه ای دو بخش باید مدنظر قرار گیرد، گفت: نخستین بخش توسعه ای بحث صنایع تبدیلی غذایی برای تامین امنیت غذایی کشور است که در این بخش باید وابستگی کشور کاهش یابد، لذا سرمایه گذاری های خوبی در این بخش انجام گرفته است.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، افزود: بخش دوم توسعه ای که باید مدنظر قرار گیرد بحث صادرات است که در حال حاضر بسیاری از مواد اولیه  کارخانه های کشور که عمدتا واسطه ای بوده وارداتی هستند، لذا باید برای این بخش ارز تهیه کرد.
وی با بیان اینکه بهترین حرکت برای ارزآوری تحرک پتروشیمی ها است، ادامه داد: ایران در این بخش در دنیا  یک جایگاه خاصی داشته و به عنوان یک برند محسوب می شود، چراکه ماده اولیه و خوراک فراوانی در اختیار دارد، لذا با توجه به اینکه در بخش پتروشیمی بازار خوبی وجود داشته ناگزیر باید به سمت توسعه محصولات پتروشیمی سوق پیدا کند.
نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه هدف گذاری های خوبی در سرمایه گذاری  پتروشیمی ها صورت گرفته است، یادآور شد: در سال های اخیر متاسفانه توجه مناسبی به بخش پتروشیمی صورت نگرفته و از زمانی که شرکت ملی پتروشیمی تحت تاثیر خصوصی سازی قرار گرفته و تمام پتروشیمی ها واگذار شده است، شرکت ملی پتروشیمی به یک ستاد کم خاصیت تبدیل شده که در این راستا پتروشیمی ها رها شده اند.
وی افزود: در حال حاضر اگر بخش خصوصی بخواهد سرمایه گذاری هایی در این بخش داشته باشد، این اتفاق رخ نمی دهد، چراکه بخشی از مواد اولیه در اختیار پتروشیمی هایی بوده که در دست سازمان های عمومی است و این سازمان ها پتروشیمی ها را واگذار نمی کنند.
قره خانی با بیان اینکه سازمان های عمومی  خودشان توان سرمایه گذاری در پتروشیمی ها را ندارند و سهمیه را در اختیار سایر بخش ها برای تولید ارزش افزوده قرار نمی دهد، افزود: برای توسعه صادرات غیرنفتی باید از پتروشیمی ها استفاده کرد، چراکه می توانند ارز خوبی وارد کشور کنند.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: به جای اینکه بازار هدف محصولات پتروشیمی ایران چند کشور و پالایشگاه محدود باشد، تمام کشورهای دنیا می توانستند بازار هدف کشور باشند، لذا اگر در هر کشوری شرکت های بزرگ خریدار محصولات پتروشیمی ایران بودند، از تهدید آمریکا خارج می شدیم، البته در حال حاضر نیز بهترین کار سرمایه گذاری در پتروشیمی ها است.

منبع:خانه ملت

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا