نفت و پتروشیمی

نیاز 84 هزار مگاواتی برق در صورت عدم اصلاح الگوی مصرف

به گزارش صنعت کار، “غلامرضا آگاه” درباره چشم‌انداز تولید برق حرارتی اظهار داشت: حداکثر نیاز مصرف برق کشور در سال 1396، معادل 55 هزار و 616 مگاوات بوده که نسبت به سال 1395 حدود 5 درصد افزایش داشته است.
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که در صورت عدم اصلاح الگوی مصرف در کشور و ادامه روند کنونی، حداکثر نیاز مصرف کشور تا سال 1405 به حدود 84 هزار مگاوات نیز برسد.
آگاه ادامه داد: تأمین مطمئن این نیاز، با شرط تحقق برنامه توسعه سایر نیروگاه‌ها اعم از تجدیدپذیر و تولید پراکنده، با توجه به نتایج مطالعات نیازمند افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور به میزان 16 هزار مگاوات نسبت به پیک سال 95 تا پیک سال 1400 و 20 هزار مگاوات از پیک سال 1401 تا پیک سال 1405، یعنی 36 هزار مگاوات در مجموع بازه ده ساله 95- 1405 خواهد بود که از این مقدار، حدود 2 هزار مگاوات تا امروز به بهره‌برداری رسیده و 10 هزار مگاوات نیز در حال احداث است.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان تولید خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش قابل توجه بارندگی از پیک سال گذشته تا کنون و در نتیجه کاهش چشمگیر توان قابل تولید نیروگاه‌های برق‌آبی در بازه پیک که حدود 4 هزارو 500 مگاوات نسبت به برنامه‌های اعلام شده توسط شرکت مدیریت منابع آب کاهش دارد، می‌بایست کاهش تولید برق‌آبی نیز با احداث نیروگاه‌های حرارتی جدید و نیز مدیریت مصرف جبران شود.
آگاه از تدوین پروژه مطالعات انتخاب ساختگاه نیروگاه‌های حرارتی خبر داد و گفت: این پروژه با ابلاغیه وزارت نیرو به شرکت تولید نیروی برق حرارتی مبنی بر انجام مطالعات و برنامه‌ریزی برای احداث 50 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی در سطح کشور با هدف تدوین سند راهبردی توسعه تولید حرارتی و نیازسنجی و جایابی مناسب ساختگاه‌ها و تهیه بسته‌های آماده سرمایه‌گذاری جهت ارائه به بخش خصوصی و دولتی، در سال 1394 تعریف شده است.
وی افزود: پس از برگزاری فرآیند مناقصه، انجام مطالعات مذکور با همکاری شرکت مهندسین مشاور موننکو ایران به عنوان مشاور پروژه از اواخر سال 1395، با سه افق 5، 10 و 20 ساله آغاز شد و در حال حاضر انجام پروژه در مراحل پایانی مطالعات 5 و 10 ساله با سرسید سال‌های 1400 و 1405 ادامه دارد.
آگاه در ارتباط با میزان تطابق این مطالعات با اسناد بالادستی گفت: هدف از این پروژه تدوین برنامه قابل پیاده سازی در کشور است که طبعاً خروجی آن باید در راستای سیاست‌های کلان کشور و تکالیف محوله به وزارت نیرو و شرکت تولید برق حرارتی باشد.
وی افزود: با توجه به برنامه راهبردی وزارت نیرو تا سال 1404 مبنی بر افزایش میانگین راندمان برق و حرارت نیروگاه‌های کشور، طی این مطالعات برنامه‌ای برای بازنشستگی واحدهای قدیمی با راندمان پایین تدوین شده است که با خروج این واحدها از شبکه و احداث واحدهای جدید که دارای راندمان بالایی خواهند بود، راندمان تولید افزایش خواهد یافت.
آگاه ادامه داد: این کار، هم‌زمان باعث کاهش مصرف سوخت به ازای تولید برق مساوی و در نتیجه کاهش آلایندگی ناشی از مصرف سوخت کمتر خواهد شد.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان تولید در ارتباط با چالش‌های اصلی این پروژه گفت: انجام چنین مطالعات گسترده‌ای با مجموعه‌های گوناگونی از جمله بخش‌های مختلف وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی مرتبط است که عدم وجود بانک اطلاعاتی جامع و کامل در برخی شرکت‌ها و یا عدم امکان دسترسی به بعضی اطلاعات به دلایل مختلف از مهمترین چالش‌های این پروژه است.
وی افزود: با توجه به عدم وجود مطالعات مدون در خصوص برنامه‌ریزی تولید در کشور که قابل استفاده به عنوان سابقه و مرجع اطلاعاتی باشد، تمامی اطلاعات مورد نیاز با مکاتبات و جلسات گسترده، از بخش‌های مختلف جمع‌آوری شده است.
آگاه اهمیت پایش مستمر و بروزرسانی نتایج در بازه‌های زمانی حداکثر یکساله به منظور استفاده بهینه از نتایج را از دیگر ضرورت‌های مهم این مطالعات عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه هدف از انجام این مطالعات، تدوین نقشه راه توسعه تولید برق حرارتی متناسب با نیازها و زیرساخت‌ها است، مهم‌ترین دستاوردهای اجرایی شدن نتایج آن، جلوگیری از انجام سرمایه‌گذاری‌های سلیقه‌ای، بهره‌برداری بهینه از سرمایه‌های ملی کشور و استفاده حداکثری از ظرفیت شبکه انتقال با رویکرد کاهش تلفات خواهد بود.
منبع:پاون
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا