نفت و پتروشیمی

خیزبلند سعودی ها برای سرمایه گذاری در بخش پالایش و پتروشیمی


به گزارش صنعت کار،آرامکو بزرگترین تولید کننده نفت خام جهان، در آستانه عرضه عمومی سهام خود در بورس لندن، با امضای قراردادهای متعدد در سرتاسر جهان برای احداث پالایشگاه و صنایع پایین دستی، همزمان ظرفیت کارخانجات خود را هم افزایش می دهد.
عبد العزیز جدیمی معاون ارشد آرامکو در صنایع پایین دستی به رویترز گفته است که این غول نفتی در مورد پروژه های چندین میلیارد دلاری در چین، هند و مالزی به توافق رسیده است و امسال نیز مشارکت هایی جدید نهایی خواهند شد.
آرامکو که روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت خام تولید می کند در نظر دارد ظرفیت پالایشی خود را از ۵ میلیون فعلی به ۸ تا ۱۰ میلیون بشکه در روز برساند و تا سال ۲۰۳۰ ظرفیت پتروشیمی خود را دو برابر کند و بنا به گفته جدیمی، در سال ۲۰۴۰ رتبه اول در صنعت پتروشیمی دنیا را داشته باشد؛ صنعتی که تقاضا در آن رو به رشد است.
برای رسیدن به این اهداف، آرامکو با سه پالایشگر هندی به توافق رسیده است تا در ساخت یک پالایشگاه به ظرفیت روزانه ۱/۲ میلیون بشکه در روز و مجتمع پتروشیمی مجاور آن در ساحل غربی هند، جمعاً به ارزش ۴۴ میلیارد دلار، مشارکت ۵۰ درصدی داشته باشد.
عربستان ممکن است بخشی از سهام ۵۰ درصدی خود را به یک شریک استراتژیک بدهد. این شریک امکان دارد شرکت ملی نفت ابوظبی ADNOC باشد و این برای اولین بار است که این دو شرکت ملی نفتی با هم در یک پروژه بین المللی مشارکت می نمایند. تفاهم نامه این مشارکت امسال امضا می شود و پروژه از سال ۲۰۱۹ اجرا می گردد.
به غیر از هند، آرامکو ۵۰ درصد پروژه عظیم RAPID متعلق به شرکت پتروناس در جوهور در جنوب مالزی را هم در اختیار دارد. عربستان امیدوار است با در اختیار داشتن این دو پروژه، در رو به رشد ترین کشورهای جهان بعد از چین در زمینه تقاضا برای نفت، اولین عرضه کننده باشد.
طبق اظهارات جدیمی، آرامکو به دنبال مشارکت در سه پروژه جداگانه پالایشگاهی و پتروشیمی در چین هم هست.
وی ضمن تأکید بر بازار ایالات متحده آمریکا به عنوان هدف آرامکو، می گوید در شرق کانال سوئز و البته خاور میانه، بازار رو به رشد است و آرامکو اینجا را نیز مد نظر دارد. آرامکو در ماه آوریل اعلام کرد که مایل است از طریق شرکت زیرمجموعه خود در آمریکا Motiva، که بزرگترین پالایشگاه آمریکا هم هست، در بازار پتروشیمی آن کشور حضور فعال تری داشته باشد.
آرامکو نقش خود در بخش پالایش چین را هم افزایش می دهد. این شرکت در یک پالایشگاه با ساینوپک و اکسون موبیل شریک است و برای خرید سهام پالایشگاه ۲۶۰ هزار بشکه ای Yunnan، در حال مذاکره نهایی با CNPC می باشد. این پالایشگاه تا اواخر امسال به بهره برداری می رسد.
آرامکو همچنین در حال نهایی کردن تصمیم خود برای مشارکت در ساخت یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای با شرکت چینی Norinco می باشد. این پروژه در نیمه سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد.
مذاکرات برای مشارکت در ساخت یک پالایشگاه سوم در چین هم در جریان است. این پالایشگاه هوشمند خواهد بود و مایعات نفتی را به مواد شیمیایی تبدیل می نماید.
منبع:نشریه بازار جهانی نفت
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا