نفت و پتروشیمی

فروش نفت بالاتراز ۵۵ دلار، درآمد مازاد است


به گزارش صنعت کار وبه نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، سیدحسن حسینی با اشاره به اینکه قیمت جهانی نفت به دلیل خروج آمریکا از برجام کاهش می یابد، بیان داشت: رشد اقتصادی که برای کشور پیش بینی شده بر اساس هر بشکه نفت ۵۵ دلار است؛ بنابراین فروش نفت با مبلغی بیش از ۵۵ دلار درآمد مازاد محسوب می شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در قانون برنامه ششم توسعه رشد اقتصادی ۸ درصدی برای افق ۵ ساله در نظر گرفته شده، با این حساب اگر نفت همان طور که پیش بینی می‌شد، با مبلغ ۱۰۰ دلار به فروش نرسد، از رشد اقتصادی کشور عقب نمی مانیم؛ بلکه تنها مازاد درآمد، آن طور که پیش بینی شده بود محقق نمی شود.

نماینده مردم شاهرود در مجلس دهم گفت: البته اگر نفت بیش از رقم تعیین شده در بودجه به فروش برسد، بر افزایش رشد اقتصادی کشور اثرگذار خواهد بود؛ اما طبق قانون، انتظار ما از رشد اقتصادی ۸ درصد است که با نفت ۵۵ دلار محقق می شود.

وی ادامه داد: باید گفت که درآمد نفتی تنها شاخص تاثیرگذار بر رشد اقتصادی نیست، صادرات غیرنفتی و رشد تولید نیز می تواند بر افزایش شد اقتصادی کشور اثرگذار باشد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: برای رشد اقتصادی، علاوه بر فروش نفت باید به شاخص های دیگر توجه کرد و برای جبران کاستی در زمینه افزایش صادرات غیر نفتی و رشد تولید داخل گام برداشت.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصد گفت: برای ارزیابی این امر باید عملکرد دولت در دوماهه ابتدای سال را در اختیار داشت تا بتوان گفت در مسیر تحقق رشد اقتصادی ۸ درصد هستیم یا خیر.
منبع:مهر
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا