یادداشت ها

ارتباطات موثر؛ پيشرانه سازمان موفق

به گزارش صنعت کار، بنا به اعتقاد نظريه پردازان علوم ارتباطات؛ امروزه نقش روابط‌عمومي‌ها در كمك به تصميم‌گيري‌‌هاي مديريتي و استراتژيك يك سازمان نقشي قابل توجه دارد. روابط‌عمومي به عنوان ابزار مديريتي براي فعاليت‌هاي حرفه‌اي، علمي و الكترونيكي،‌ از مشخصه‌‌هاي جديد اين علم در عصر ارتباطات است. بنابراين،‌ از نقاط برجسته و ممتاز در مديريت استراتژيك، تأكيد بر محيط برون سازماني و حتي جهاني است و در واقع،‌ منظور از وظايف استراتژيك روابط عمومي، دخالت در روند تصميم گيري سازمان است.
اما ارتباطات موثر چگونه مي‌تواند نقش خود را به عنوان پيشرانه و موتور محرك يك سازمان ايفا كند؟ براي پاسخ به اين سوال بايد به دو نكته توجه كرد :
نخست آنكه بدانيم روابط‌عمومي پيشرو بايد نقش مشاور اخلاقي سازمان را عهده‌دار شود. به عبارت ديگر مسئولين روابط عمومي‌ها بايد در علم اخلاق كاملا خبره و در تجزيه و تحليل اخلاقي نيز فرهيخته باشند. امروزه سازمآنهاي آينده‌انديش در حال پذيرفتن اين عقيده هستند. رشد علم اخلاق روابط‌عمومي اين اطمينان را حاصل خواهد كرد كه مي توان با يك عملكرد مثبت به انجام وظايف اساسي خود پرداخت.
دوم اينكه لازمه يك سازمان پويا توجه به بازخوردهاي برون و درون سازماني است, روابط عمومي به عنوان حسگر اصلي سازمآنهاي زنده بايد بتواند هر علامتي را در درون يا برون سازمان دريافت كرده و با تجزيه و تحليل عالمانه, در حكم مشاور مدير سازمان ، سطح خود را از يك نهاد اجرايي به يك نهاد تصميم‌گيرنده ارتقاء دهد. در واقع روابط‌عمومي به عنوان يك مفهوم و يك فعاليت، ارتباطي مستقيم با محيط‌هايي دارد كه در آنها افكار عمومي بر فعاليت فعالان اجتماعي تاثير گذار است و مسئوليت اجتماعي در روابط‌عمومي از اركان اصلي آن به حساب مي آيد.
آنچه كه مسلم است اين است كه بدانيم جايگاه روابط عمومي در كشور تنها با ثبت يك روز به عنوان «روز ارتباطات و روابط عمومي» احراز نخواهد شد, براي دستيابي به جايگاه واقعي ، اين نهاد لازم است با تسري نگاه بهره‌ورانه در سازمان بتواند جايگاه خود را به عنوان يكي از اركان تصميم‌ساز سازماني مطرح كند. با چنين رويكردي مي‌توان به توسعه و تحول واحدهاي روابط‌عمومي در كشور اميدوار بود.

معاون ارتباطات گروه خودروسازي سايپا: مجتبی نظری
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا