صنعت و معدنویژه ها

تولید آلومینیوم در تحریم هم ادامه می یابد

به گزارش خبرنگار صنعت کار از شهرستان اراک ،مهندس محمدگودرزی مدیر کارخانه شرکت آلومینیوم ایران(ایرالکو)در یک نشست خبری با اشاره به موضوع بالا در پاسخ به پرسش خبرنگار صنعت کار مبنی بر اینکه طرح انتقال واحد آند سازی ایرالکو برای رفع آلایندگی این شرکت تولید کننده شمش و بیلت آلومینیوم به چه مرحله ای رسیده است گفت:این طرح چند سال پیش به تصویب رسید و قرار شد واحد ساخت آند کارخانه،تحت مدیریت شرکتی بنام کربن صنعت امیرکبیر به شهرک صنعتی خیرآباد منتقل شود و تمام تدارکات تین طرح نیز انجام شد اما نهادهای متولی بدلیل نبود امکان مالی به تعهد خود عمل نکردند.
گودری ادامه داد:به روز کردن تجهیزات کارخانه ایرالکو و همگامی با تکنولژی های روز در فرآیند تولید این واحد صنعتی باسابقه ،پیش از این در خارج کردن خط یک و دو تولید آن متجلی شد و با مدرنیزه کردن خطوط تولید جدید،شرکت آلومینیوم ایران(ایرالکو)گام های بسیار اساسی برای رفع آلایندگی بخش های تولیدی خود برداشت و برای خروج واحد آند سازی از محل فعلی کارگاه نیز بسیار تلاش کرد اما دولت در این زمینه تاکنون فرصت عمل به تعهدات خود پیدا نکرده است.
وی سپس در خصوص وضعیت تولید ایرالکو نیز اظهار داشت:عمده محصول تولیدی در کارخانه های آلومینیوم کشور، شمش کار نشده با وزن یک هزار پوند است و بیشتر آن در شرکت های ایرالکو و المهدی تولید می شود.
این مقام مسئول با اشاره به قدمت و سابقه این واحد تولیدی کشور اظهار داشت:در این مجتمع۴۴۰۰ نفر کار می کنند و بسیاری از نیروها بومی هستند. همچنین بخش عمده تجهیزات مورد نیاز شرکت های المهدی، هرمزال و سالکو در اراک ساخته می شود.

گودرزی افزود: ایرالکو در سال 1346 تاسیس و در سال 1348 عملیات اجرایی کارخانه شروع شد. سال ۵۱ دو خط تولید به ظرفیت ۴۵ هزار تن شروع به تولید کرد و سال ۷۰ دیگ ها به ۵ خط افزایش پیدا کرد.

گودرزی افزود:مجموعه ایرالکو۱۶۰ هزار تن تولید دارد و این درحالی است که ۱۰۰ هزار تن از این تولید توسط خط جدید ۲۰۰ کیلوآمپری تامین می‌شود و ۶۰ تن آن نیز مربوط به خطوط قدیمی است وقابل اشاره است که ظرفیت کل تولید آلومینیوم کشور نزدیک به ۲۴۰ هزار تن است.

وی گفت: ظرفیت بیلت سازی در ایرالکو به اندازه ای نیست که بتواند همه شمش ها را به این محصول تبدیل کند، زیرا هم ظرفیت تولیدی کارخانه پایین بوده و هم خطوط آن قدیمی شده که بر این اساس مقدار زیادی از محصولات تولیدی به صورت شمش کار نشده صادر می شود.
وی ادامه داد: در ایرالکو قابلیت تبدیل این شمش به بیلت به عنوان یک محصول با ارزش افزوده بالا وجود دارد و در چنین شرایطی ساخت یک کارگاه جدید تولید بیلت با ظرفیت سالیانه 50 هزار تن در دستور کار است که فرصت بیشتری برای تولید و عرضه بیلت با کیفیت قابل رقابت با کشورهای خارجی و منطقه فراهم خواهد ساخت.
وی افزود: در صورت رفع مشکلات فنی و آغاز تولید در ماه‌های آینده، مجموع ظرفیت تولید بیلت ایرالکو به سالیانه 80 هزار تن افزایش خواهد یافت.

گودرزی در عین حال از راه اندازی خط پنجم تولید این شرکت با ظرفیت تولید حدود ۲۵هزار تن که تا پایان امسال به مدار تولید می پیوندد خبر داد.


وی تاکید کرد: این شرکت صادرات شمش خام را به مثابه خام‌فروشی دانسته و بر این اساس در مقوله صنایع‌ پایین دستی در تلاش است تا آلومینیوم تولیدی ذوب مجدد نشود.
مدیر کارخانه ایرالکو ادامه داد: ذوب شمش آلومینیوم با اکسید و پرت شدن دست کم 2 درصدی این فلز و صرف منابع انرژی همراه است و افزایش هزینه‌ها را به دنبال دارد.

مدیر آلومینیوم اراک افزود: تحریم‌ها شرایط را برای ما سخت‌تر کرده است و اولین تاثیر آن بحث سخت شدن تامین مواد اولیه و وارد کردن قطعات از خارج است.

این مقام مسئول در مورد وضعیت دریافت ارزاز دولت نیز گفت:بخش بازرگانی این مجموعه قریب به یک ما و اندی است که موفق به دریافت ارزبرای واردات مواد اولیه مورد نیاز خط تولید خود نشده اند و این در شرایطی است که ما ثبت سفارش و تمام کارهای مربوط به آن را انجام داده‌ایم و اگر این نیازهای خطوط تولید تامین نشود نرسد مجتمع ایرالکو دچار مشکلات جدی خواهد شد.وی ادامه داد: درعین حال اگر موفق نشویم از ارز دولتی استفاده کنیم بالاجبار باید به سوی صادرات شمش روی بیاوریم.

وی ادامه داد: تحریم‌ها شرایط را برای ما سخت‌تر کرده است و اولین تاثیر آن بحث سخت شدن تامین مواد اولیه و وارد کردن قطعات از خارج است. دولت و حاکمیت باید در این مورد فکر اساسی کند که صنایعی مانند آلومینیوم که جزو صنایع بالادستی و مادر محسوب می‌شوند دچار این مشکلات نشوند.

گودرزی در عین حال تاکید کرد: ما قبلا نیز اینگونه تهدیدهای بین‌المللی را داشته‌ایم اما متاسفانه از آن تجربه نگرفته‌ایم.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص عدم عضویت کشور در کنوانسیون پولشویی FATF و حضور آلومینیوم در بورس لندن مشکلاتی برای نقل و انتقالات ارزی وجود خواهد داشت یا خیر گفت: قبل از برجام به واسطه اینکه ایرالکو به طور مشخص در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا بود ما مشکلات زیادی داشتیم و با روش‌های مختلف مجبور بودیم که تحریم‌ها را دور بزنیم؛ هرچند هزینه زیادی برای ما داشت اما سال گذشته از این لیست خارج شدیم و توانستیم دوباره رابطه قبلی خود را بازیابی کنیم اما به طور حتم نمی‌توانیم بگوییم که برای خرید مواد اولیه و انتقال ارزی مشکل نخواهیم داشت.

در ادامه این نشست خبری علیرضا احمدی معاونت برنامه ریزی، توسعه و تحقیقات در پاسخ به پرسشی در خصوص طرح های توسعه ای ایرالکو و تاثیرگذاری تحریم‌ها بر روی آن گفت: مشخصا تحریم‌ها بر روی طرح‌های توسعه آینده ما تاثیر خواهد گذاشت و اکنون طرح‌هایی مانند احداث نیروگاه خیرآباد و کارگاه ریخته‌گری با توجه به اینکه با شرکت‌هایی مانند مپنا مذاکراتی داشته‌ایم اما هنوز منتظر مشخص شدن وضعیت هستیم که چطور منابع لازم را برای آن تامین کنیم.

وی ادامه داد:ایرالکو همواره در سالهای گذشته، حین فرایند تولید، موضوع توسعه را نیز محور قرار داده است و بازسازی خطوط قدیمی یک و دو و همچنین انتقال بخش ریخت فلز نیز بیانگر همین نکته است .
خبرنگارصنعت و معدن:فرزین سوادکوهی

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا