اخبارتاپویژه ها

سرنوشت واگن های مسن چه می شود؟

به گزارش صنعت کار، بر اساس دستورالعملی که راه‌آهن در طول سال‌های گذشته اجرایی کرده، واگن‌های با سن بالا در چند مرحله بازنشسته شده و از تردد منع شدند. در طول‌ سال‌های گذشته ابتدا واگن‌های با سن بیشتر از ۴۵ سال و سپس واگن‌های با عمر بالاتر از ۳۵ سال رسما از ناوگان ایران کنار رفتند که این موضوع بخش قابل توجهی از حرکت واگن‌های شرکت‌های ریلی را متوقف کرد.

هر چند با مدیریت انجام شده و البته تعداد محدودی از واگن‌های جدید که به ناوگان ایران اضافه شدند، ظرفیت ریلی چندان تغییری نکرد، اما با مطرح شدن این گزینه که واگن‌های با عمر بالای ۳۰ سال اجازه تردد نداشته باشند، ابهام‌هایی در این حوزه به وجود آمد. هر چند هنوز راه‌آهن مشخصا اعلام نکرده که امکان تردد این واگن‌ها دیگر وجود نخواهد داشت، اما صحبت از لزوم تایید ایمنی این واگن‌ها اختلاف نظرهایی را با شرکت‌های ریلی به وجود آورده است.

راه‌آهن اعلام کرده که تنها واگن‌هایی در ناوگان ایران اجازه فعالیت دارند که از نظر ایمنی تاییدیه لازم را دریافت کنند و به نظر می‌رسد بخشی از این ناوگان هنوز بررسی‌های فنی و مراحل دریافت تاییدیه ایمنی را پشت سر نگذاشته‌اند و همین موضوع ادامه فعالیت آنها را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

با وجود آن‌که دیگر شرکت‌های ریلی رسما سامانه‌های فروش خود را  از زمان اعلام رسمی راه آهن فعال کردند اما رجا  از صبح چهارشنبه (۳۰ خرداد) بلیت فروشی را آغاز کرد و از این رو به نظر می‌رسد اختلاف نظرهای این شرکت با راه‌آهن باعث شده ظرفیت رجا برای سفرهای تابستانی با چند روز تاخیر آزاد شود.

چند روز قبل نیز این شرکت در اطلاعیه‌ای ضمن عذرخواهی از مسافرانی که سفرشان با قطارهای رجا لغو شده، علت این موضوع را نرسیدن لکوموتیوهای راه‌آهن عنوان کرده بود. شرکت مپنا نیز تاکید کرد که مشکلی برای تغییر و نگهداری لکوموتیوها ندارد اما این به شرط آن خواهد بود که تامین مالی لازم را انجام دهد.

شرکت راه‌آهن هنوز توضیحی درباره فرآیند تخصیص لکوموتیو به شرکت‌های ریلی ارائه نکرده اما بر اساس روابط عمومی این شرکت، ظرف روزهای آینده تصمیم راه‌آهن قطعی شده و در رابطه با آن اطلاع‌رسانی‌های جدید صورت می‌گیرد.

در کنار آن، موضوع قیمت بلیت یکی از ابهام هایی است که در مسیر رابطه شرکت های ریلی با راه آهن مشکلاتی را به وجود آورده است. در حالی که شرکت ها از چند ماه قبل تقاضای افزایش نرخ بلیت را داشته‌اند، راه‌آهن برای چند ماه این موضوع را در دستور کار قرار نداد و مشخص نیست که سرنوشت این تقاضای افزایش قیمت چگونه رقم می‌خورد. هرچند به نظر می رسد راه آهن موافقت ضمنی خود را با افزایش قیمت‌ها اعلام کرده و باید نهادهای تصمیم گیر، خبر نهایی آن را اعلام کنند.

فروش بلیت قطارهای تابستانی که از اول تیر تا ۱۵ مرداد تردد می‌کنند، از ۲۷ خرداد رسما آغاز شده است.

 

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا