اخبارنفت و پتروشیمی

رضایت نسبی اعضا از اجلاس 174 اوپک

به گزارش صنعت کار، نشست ۱۷۴ اوپک در شرایطی برگزار شد که آمریکا خواستار افزایش تولید اوپک شده بود و عربستان و روسیه نیز هر کدام با استدلالی از این موضع دفاع می کردند. اما ایران، ونزوئلا و عراق با افزایش تولید مخالف بودند چراکه اعتقاد داشتند حال که قیمتها مناسب است ضرورتی به افزایش تولید نیست.
موضع ایران، محکمتر از دو کشور دیگر بود چراکه با توجه به نزدیک بودن تحریمها از یک سو و عدم افزایش توان تولید ایران در کوتاه مدت، ایران نمی توانست سهمی از افزایش عرضه نفت اوپک داشته باشد و به همین دلیل زمینه برای کاهش جایگاه ایران در اوپک از نظر میزان تولید فراهم می شد. در پایان نشست نیز، توافق برای افزایش تولید نفت اوپک که نظر ایران نبود تصویب شد اما از آنجا که سقف افزایش تولید به میزان کاهش عرضه برخی کشورها همچون نیجریه محدود ماند تا صرفا کاهش تولید آنها جبران شود، فعلا تغییری در میزان عرضه نفت به بازار ایجاد نمی شود. اما زمینه برای افزایش تولید سایر کشورها بویژه عربستان و روسیه فراهم می شود.
بندهای توافق نهایی نشست ۱۷۴ اوپک به شرح زیر است:
۱- توافق همکاری کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش در مجموع روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای (یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه اوپک و ۶۰۰ هزار بشکه کشورهای غیرعضو اوپک) همچنان معتبر خواهد بود.
۲- اعضای اوپک و غیراوپک در ماه‌های گذشته یک میلیون بیشتر از میزان تعهد خود کاهش عرضه در بازار داشته‌‌اند و این بدان معناست که به جای یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه کاهش عرضه صورت گرفته است، به گونه‌ای که اکنون میزان تعهد و پایبندی آنها حدود ۱۵۰درصد است.
۳- بنابر تصمیم نشست ۱۷۴ اعضای اوپک، آن دسته از اعضا که در توافق حضور داشته (به غیر از نیجریه، لیبی و ایران) و بیش از میزان تعهد خود کاهش تولید داده‌اند، براساس سهم تعیین شده خود تولید خواهند کرد، به گونه‌ای که در این شرایط میزان پایبندی مجموع اعضای اوپک کاهش می‌یابد و به رقم به ۱۰۰درصد می‌رسد.
۴- در صورت عملی شدن این تصمیم، در عمل روزانه یک میلیون بشکه نفت بیشتر وارد بازارهای جهانی خواهد شد که این به معنای افزایش تولید نیست و تنها به منزله پایبندی ۱۰۰ درصدی به توافق همکاری اوپک و غیراوپک است، در همین حال ممکن است امکان روانه شدن همه این یک میلیون بشکه به بازار وجود نداشته باشد و میزان کمتری وارد بازار شود.
۵- اگر یکی از اعضای حاضر در این توافق کاهش تولید قابل توجهی داشته باشد، برای جبران این کاهش تولید با آن کشور مذاکره و در صورت توافق طرف‌ها، جبران این کاستی انجام می‌شود.

زنگنه پس از پایان نشست چه گفت؟
وزیر نفت پس از پایان نشست اوپک در جمع خبرنگاران گفت: تصمیم امروز اوپک همان حرفی بود که روز اول بر آن تاکید داشتم؛ یعنی حفظ توافق قبلی اوپک.
بیژن زنگنه پس از برگزاری نشست ۱۷۴ اوپک، با بیان این مطلب افزود: همانطور که قبلا تأکید کرده بودم، توافق اوپک که در نوامبر ۲۰۱۶ حاصل شده بود، حفظ شد و معتبر است؛ تنها تصمیم گرفتیم تعهد بیش از ۱۰۰ درصدی از بازار حذف شود و میزان پایبندی اعضا به توافق به ۱۰۰ درصد کاهش یابد.
صحبت‌های زنگنه ناظر بر آن است که هم‌اکنون به جای یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه توافق شده در نشست نوامبر ۲۰۱۶ اوپک، اعضا بالغ بر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت کمتری به بازار عرضه می‌کنند و پایبندی را به بیش از ۱۵۰ درصد رسانده‌اند. زنگنه افزود: برخی اعضا که کمتر از سهمیه تولید کرده‌اند، می‌توانند تولید بیشتری داشته باشند؛ باید دید این تصمیم در عمل چگونه اجرا خواهد شد. وی از اعلام اعداد خودداری کرد و گفت: رقم نمی‌گویم، چون فکر می‌کنم تنها تعداد کمی از اعضای اوپک می‌توانند بیشتر تولید کنند، اما درباره پایبندی ۱۰۰ درصدی توافق کردیم. وزیر نفت اتخاذ این تصمیم را حاصل توافق و حسن نیت اعضا دانست و گفت: فکر می‌کنم این تصمیم اوپک قابل قبول و معقول است؛ این توافق از جولای اجرایی خواهد شد. زنگنه اظهار کرد: همانطور که پیش‌بینی می‌کردم برخی اعضا نمی‌خواستند حرفی علیه آمریکا یا درباره سیاست‌زدایی از بازار نفت بزنند. من این را می‌دانستم و یادآور شدم که این اتفاق ممکن است برای هر یک از اعضا بیفتد. می‌دانستم همه از این حرف استقبال نمی‌کنند، اما خواستم ثبت شود.

منبع:نکونیوز
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا