نفت و پتروشیمی

هزار مگاوات از نیروگاه‌های موجود در کشور فرسوده است

به گزارش صنعت کار،محسن طرزطلب، در مورد طرح خروج نیروگاه‌های فرسوده کشور گفت: طرح خروج نیروگاه‌های فرسوده نیازمند منابع مالی است و باید منابع مالی کافی در اختیار باشد که بتوانیم به احداث نیروگاه‌های جدید اقدام و نیروگاه‌های قدیمی را از مدار تولید خارج کنیم.

وی افزود: کسری نقدینگی و منابع برای ساخت نیروگاه‌ ها معضل و مشکل و باعث شد تا احداث نیروگاه‌های جدید و خروج نیروگاه‌های فرسوده به تأخیر بیافتد بنابراین مهمترین برنامه‌ای که برای خروج نیروگاه‌های فرسوده داریم، نیروگاه ری بود که قرار بود، با ژاپن این اقدام صورت گیرد اما امیدوار نیستیم که آن منابع برای این طرح فراهم شود بنابراین برنامه‌های دیگری را هم در آن زمان در نظر گرفته بودیم که اگر با تأخیر مواجه شد، بتوانیم از این برنامه استفاده کنیم.

وی ادامه داد: طبق وعده‌هایی که داده بودیم، از پیک تابستان که عبور کنیم، از شهریور ماه کار را آغاز خواهیم کرد.

طرزطلب بیان داشت: 75 واحد تولید نیروگاه حرارتی بزرگ داریم که ظرفیت اسمی این نیروگاه‌ها 63 هزار و 400 مگاوات است که حداکثر تولیدی که این نیروگاه‌ها انجام می‌دهند 46 هزار مگاوات است.

مدیر عامل شرکت برق حرارتی در پاسخ به این سؤال که چرا راندمان نیروگاه‌های حرارتی پایین است، خاطرنشان کرد: این ظرفیت اسمی که از آن نام می‌بریم، به عنوان مثال در شرایط استاندارد هزار مگاوات است، یعنی درجه حرارت در حد متوسط 15 درجه و ارتفاع صفر باشد، پس هر چه که ارتفاع افزایش می‌یابد، درجه حرارت بالا می‌رود، این ظرفیت نامی افت پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در تهران که ارتفاع 1100 تا 1200 مگاوات است، اگر قرار باشد، یک نیروگاه احداث شود، اگر متوسط دمای هوا 15 درجه باشد که نیست 12 درجه آن ظرفیت نامی کاهش می‌یابد.

طرزطلب ادامه داد: حدود 3 هزار مگاوات از نیروگاه‌های موجود در کشور فرسوده و عمر بالای 40 سال دارند و 7500 مگاوات بالای 25 سال عمر دارند که ما این نگرانی را داریم که این واحدها قدیمی است و لوازم و قطعات یدکی موجود باشد، تا میزان تولید برق حفظ شود.
منبع:فارس
انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا