نفت و پتروشیمی

حرکت آرام به سوی سپردن حوزه بهره برداری به بخش خصوصی

به گزارش صنعت کار، علی کاردر ،معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امروز در آیین آغازین اولین کنفرانس بین المللی مدیریت یکپارچگی دارایی ها در نفت وگاز ساحل وفراساحل که به همت شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و با همکاری شرکت نفت فلات قاره ایران، شرکت نفت خزر، پایانه‌های نفتی ایران، نفت و گاز پارس و شرکت ملی حفاری ایران، امروز و فردا (۴ و ۵ تیرماه) در هتل اسپیناس پالاس تهران دایر خواهد بود، از تاکید شرکت ملی نفت ایران بر واگذاری تدریجی عملیات بهره‌برداری به بخش خصوصی خبر داد و گفت:ارتقا توان بخش خصوصی درعرصه مدیریت یکپارچه یک ضرورت است و به موازات این موضوع فرآیند بهره برداری نیز باید آرام آرام به سوی فعالان بخش خصوصی سوق پیدا کند.

کاردر ادامه داد:صنعت نفت در ایران به دلیل قدمت بالایی که دارد دچار فرسودگی می شود و این فرسودگی در کنار ماهیت عملکردی این صنعت ایجاب می کند که به حوزه یکپارچه سازی دارایی های فیزیکی بیش از پیش توجه کنیم.
معاون وزیر نفت افزود: در حال حاضر بیشترین مایملک دولت در بخش نفت است و اینک حدود 400میلیارد دلار دارایی فیزیکی در صنعت نفت ایران وجود دارد که صیانت از این دارایی بزرگ ملی یک ضرورت برای ماست.
این مقام مسئول در عین حال با بیان این که تأسیسات آف شور وساحل با خطر جدی خوردگی، انفجار و آسیب دیدگی روبروست ، اظهار داشت:چنانچه به این دارایی های ملی رسیدگی لازم به عمل نیاید درآمد زایی های بزرگ نفتی به رغم ارزانی تولید در کشور ما با خطرات جدی مواجه خواهد بود.

وی همچنین با بیان این که واگذاری تدریجی حوزه بهره برداری از میادین نفتی و گازی کشور از رویکردهای جدی دولت است، گفت:شرکت های فعال بخش خصوصی نفت و گاز باید خود را در بخش دارایی های فیزیکی تقویت وبه علم روز مجهز کنند.
معاون وزیر نفت ادامه داد: در بخش درمان معروف است که می گویند پیشگیری بهتر از درمان است و بر این اساس در صنعت نفت نیز باید با همین نگاه جلو رفت و ما نیز امیدواریم فرهنگسازی های لازم برای مدیریت منطقی و اصولی بر دارایی های فیزیکی صنعت نفت جاری شود.
کارد ضرر وزیان حاصل از نقصان و آسیب دیدگی های ناشی از فرسودگی و یا عدم رسیدگی به این دارایی ها را یکی از بزرگترین عوامل کاهش درآمدزایی در صنعت نفت کشور دانست و گفت:به دلیل گرانی تجهیزات نفتی حساسیت ها بر آنها باید بیشتر باشد و در فرآیند واگذاری حوزه بهره برداری به بخش خصوصی این حساسیت باید همچنان ادامه داشته باشد.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارفرما، به موضوع مدیریت یکپارچگی دارایی‌های فیزیکی توجه می‌کند و انتظار دارد شرکت‌های خصوصی همکار با ما نیز خود را در این حوزه تقویت کنند و آن را جدی بگیرند.

وی بخش نرم افزاری مدیریت یکپارچگی دارایی‌های فیزیکی را نیز مهم برشمرد و گفت: باید یکپارچگی در این سیستم با بخش‌های دیگر از جمله بخش کالا، مالی و … ایجاد شود.
مقام ارشد شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد:تداوم در این رویکرد یعنی اهمیت دهی مداوم به یکپارچه سازی دارایی های فیزیکی در صنعت نفت باید به گونه ای باشد که به سرنوشت خیلی از برنامه ها که معمولا در آغاز خوب شروع می شوند اما در ادامه جایگاه خود را در مولفه مدیران از دست می دهند ،دچار نشود و تغییرات مدیریتی با یکپارچگی کل سیستم همخوانی داشته باشد .

خبرنگار حوزه نفت و انرژی “صنعت کار”:فرزین سوادکوهی
عکس:رضا رستمی
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا