نفت و پتروشیمی

جلوگیری از خروج 5.4 میلیارد دلار ارز توسط پالایشگاه ستاره خلیج فارس


به گزارش صنعت کار،ستاره خلیج‌فارس، بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا در ایران و با ظرفیت ۳۶۰ میلیون لیتر در آستانه افتتاح فاز دوم قرار دارد و به طور رسمی با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری افتتاح خواهد شد؛ پالایشگاهی که اکنون روزانه حدود ۱۵ میلیون دلار تنها از بابت تولید سه فرآورده بنزین، نفت‌گاز و گاز مایع آن در کشور ارز ذخیره می‌شود.

بنا به این گزارش علیرضا صادق آبادی،معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این باره گفت: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس هم‌اکنون روزانه ۲۴ میلیون لیتر بنزین یورو پنج و ۶ میلیون لیتر فرآورده میان تقطیر تحویل می‌دهد که اگر ارزش هر لیتر را ۵۰ سنت در نظر بگیریم، مجموع آن برابر با ۱۵ میلیون دلار در روز می‌شود.

صادق‌آبادی افزود: این پالایشگاه از زمان افتتاح فاز نخست آن از سوی رئیس‌جمهوری تاکنون ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر بنزین،‌ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر نفت‌گاز، ۵۰۰میلیون لیتر گاز مایع و ۹ میلیارد لیتر سایر فرآورده را تولید کرده است.

به گفته وی، مجموع این تولیدات، ارزشی حدود ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار داشته که به همین میزان، از خروج ارز جلوگیری شده است.

معاون وزیر نفت، تصریح کرد: تولید ۲۴ میلیون لیتر بنزین و ۶ میلیون لیتر نفت‌گاز با کیفیت و همچنین جلوگیری از خروج ارز، مهم‌ترین تاثیر مثبت و مستقیم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس برای مردم و کشور بوده که به طور مستقیم ایجاد شده است.

صادق‌آبادی با اشاره به این‌که تضمین تولید حداکثری از میدان گازی پارس‌جنوبی، مهم‌ترین تاثیر غیرمستقیم این پروژه محسوب می‌شود، اظهار کرد: این موضوع به معنای بهره‌گیری از گاز طبیعی به جای سوخت مایع، تولید خوراک اتان برای پتروشیمی به لحاظ اقتصادی و تولید آلاینده‌های کمتر به دلیل تولید سوخت پاک گاز طبیعی در حوزه زیست محیطی است.

رازهای موفقیت پالایشگاه پس از یک دوره طولانی رکود!

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مهم‌ترین عامل موفقیت پروژه ستاره خلیج‌فارس را حمایت‌های مستقیم و مستمر وزیر نفت دانست و گفت: این حمایت نقش مهمی در خروج این پروژه از رکود داشته است.

وی از هم‌سویی حاکمیت، کارفرما و پیمانکار این پرو‍ژه تقدیر و تاکید کرد: مدیرعامل،‌ هیئت مدیره و سایر مدیران شرکت پالایش میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس، هر آنچه در توان داشتند برای به سرانجام رسیدن طرح انجام دادند، همچنین بدون تلاش تیم‌های اجرایی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و شرکت اویکو این طرح به نتایج مثبت منجر نمی‌شد.
منبع:شانا
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا