صنعت و معدننفت و پتروشیمی

عرضه آخرین توانمندی های صنعت گاز در شهر آفتاب

به گزارش صنعت کار ،مجتبی راد،مجری نخستین نمایشگاه بین المللی صنعت گاز ایران امروز در یک نشست خبری اظهار داشت:همه فعالان عرصه صنعت گاز مانند فناوران،تجارو بازرگانان،سازندگان تجهیزات گازی،کارشناسان وصاحبنظران این صنعت در نخستین نمایشگاه بین المللی صنعت گاز ایران از آخرین توانمندی های خود رونمایی خواهند کرد تا بدین وسیله فضای رقابتی در این صنعت بیش از پیش فراهم شود.

راد با اشاره به این که الزامات و استانداردهای صنعت نمایشگاهی و همچنین جایگاه ایران در حوزه انرژی قابلیت تامل و بررسی دارد گفت:این رویداد ویژه در صنعت گاز ایران می تواند ضرورت برگزاری نمایشگاه هایی از این دست را مضاعف کند و بر این اساس ایران که صاحب جایگاه ممتاز در مخازن گازی جهانی است می تواند نقش تعیین کننده خود را یک بار دیگر به نمایش بگذارد و به همین لحاظ منظرگاه برنامه‌های راهبردی کشور در برنامه ششم توسعه و سیاست‌های ابلاغ شده اقتصاد مقاومتی و همچنین توسعه این بخش از صنعت یک بار دیگر فرصت نمود پیدا خواهد کرد.

مجری نخستین نمایشگاه بین المللی صنعت گاز ایران ادامه داد: نمایشگاه های تخصصی صنعتی و بازرگانی وخدماتی در دنیا مسبوق به سایقه هستند و بر این اساس لازم بود یک نمایشگاه تخصصی مجزا در حوزه صنعت گاز در ایران برگزار شود تا این رویداد ویژه عرصه های رقابتی را بیش از پیش ممکن سازد تا با اتکا بر آن ، قابلیتی را که در این بخش در اختیار کشور ما هست فرصت نمایش پیدا کند.

سخنگوی نمایشگاه بین المللی صنعت گاز ایران با اشاره به جایگاه صنعت گاز در ایران و توان صنعتی کشورمان در این زمینه، تصریح کرد: شرایط ایران در این زمینه به گونه‌ای است که هیچ یک از کشورهای صاحب گاز منطقه و خلیج فارس از این قابلیت برخوردار نبوده و تنها کشور روسیه با قابلیت‌های مشابه کشورمان، بیش از دو دهه برگزاری نمایشگاه تخصصی گاز را در برنامه نمایشگاهی خود قرار داده است. برای برپایی هر چه بهتر این مهم، از حمایت، پشتیبانی و راهنمایی تمام دستگاه‌های مرتبط دولتی و تعامل با انجمن ها، سازمان و تشکل‌های تخصصی و دانشگاه‌ها و غیره استفاده خواهد شد.
راد افزود: نمایشگاه در ۱۲ گروه تخصصی که کل زنجیره ارزش صنعت گاز را شامل می‌شود، برگزار خواهد شد و در تعیین گروه‌های کالایی و خدماتی نمایشگاه نیز تلاش شده تا زمینه بروز توانمندی‌های شرکت‌های داخلی در کنار صاحبان نام خارجی در این عرصه فراهم آید. این رویداد در فضایی بالغ بر ۲۰ هزار متر مربع و پیش بینی حضور بیش از ۳۰۰ مشارکت کننده داخلی و خارجی برپا می‌شود.
وی افزود: تا کنون 40 شرکت خارجی موافقت خود را برای حضور در این نمایشگاه اعلام کرده اند و امیداواریم در سال آینده ، شاهد اختصاص جایگاه هایی به کشورهای مختلف در این نمایشگاه باشیم .

بر اساس این گزارش همچنین رئوف قادری مدیر عامل مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب نیز با بیان این که برگزاری این نمایشگاه در شهر آفتاب ،فرصت و زمینه ای برای عرضه توانمندی ها و ایجاد فضای رقابتی سالم است ، گفت:همه فعالان صنعت گاز در ایران و جهان در این نمایشگاه فرصت عرض اندام خواهند داشت تا آخرین دستاوردها و توانمندی های خود را به نمایش بگذارند وفضای سالم رقابت را ایجاد کنند و این در حالی است که به نظر می رسد
در شرایط ویژه اقتصادی کشورعرصه معرفی توانمندی های ویژه صنعتگران داخلی در حوزه گاز یک بار دیگر مهیا می شودتا بستر سازی مناسب ارائه محصولات و کالاهای این بخش از ضعف معرفی سالیان گذشته خود خارج شود.

قادری ادامه داد: ایران از جمله کشورهایی است که بیشترین دارایی طبیعی و نیروی انسانی را دارد اما متأسفانه در گذشته با پدیده‌های ناپسندی همچون فرار نخبگان روبه‌رو بود که با تقویت صنعت می‌توانیم بخش عمده‌ای از آن‌ها را بازگردانده و به خدمت کشور در بیاوریم.

مدیر عامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب با بیان این که ذخایر و نیروی انسانی منحصر به فردی در کشور داریم اما همچنان از جمله کشورهای توسعه یافته به حساب نمی‌آییم، بیان کرد: علت این امر در پاسخ‌های متعددی یافت می‌شود اما بارز‌ترین آن در اختیار داشتن منابع بسیار و در دسترس است که باعث می‌شود از سرمایه انسانی و قدرت تدبیر کمتر بهره‌گیری شود.

وی تشریح کرد: با اینکه کشور دارای منابع بسیار و منطقه‌ای استراتژیک است اما نتیجه مطلوبی از دارایی‌های خود نیافته است در حالی که کشورهایی با حداقل این منابع توانسته‌اند گام مؤثر و چشمگیری در توسعه فناوری و صنایع بردارند.

مدیر عامل شهر آفتاب بیان کرد: البته کشور در دوره‌های بسیاری با بی عدالتی‌های جهانی و تحریم‌ها روبه‌رو بود که این امر به خودی خود می‌تواند ارتباط کشور را محدود و مشکل‌دار کند. اکنون به طور مجدد با تحریم‌ها روبه‌رو شدیم اما نمایشگاه‌ها کمتر در تنگناهای اقتصادی قرار می‌گیرد و شامل حال تحریم‌ها نمی‌شود.

قادری ادامه داد: تمام کشورهای پیشرفته با برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی صاحب‌نظران هر صنعت را گرد هم جمع می‌آورد و با ایجاد شناخت مناسب و تعامل سازنده پیشرفت خوبی را نسبت به شرایط کشور به وجود می‌آورد.

این فعال عرصه نمایشگاهی اضافه کرد:بسیاری از صاحبنظران حوزه اقتصاد نیز بر این باورند که صنعت نمایشگاهی قادر است تاثیر گذاری بیش از ده درصدی درتعاملات تجاری و صنعتی کشورها را رقم بزند، اما متاسفانه در ایران این رقم هم اکنون چیزی حدود یک درصد است که جای تامل دارد.

گفتنی است پیش از این سید حسین میرسراجی، مدیر بخش خارجی این نمایشگاه ،، تعریف نمایشگاه اختصاصی برای گاز در ایران را به عنوان کشوری که رتبه اول ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد، مهم ترین دلیل توجه مخاطبان دانست و افزود: برگزاری این نمایشگاه، اهتمام ایران برای توجه خاص به صنعت گاز را بیش از گذشته نمایان می سازد و با توجه به شرایط ویژه ی ایران، نمایشگاه صنعت گاز، عرصه ی نمایش اقتدار کشور در عرصه بین المللی و وجه تمایز ایران در بین کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال افریقا است.

مدیر بخش خارجی نمایشگاه ضمن تاکید بر تخصصی تر شدن نمایشگاه های ایران در حوزه انرژی با برپائی نمایشگاه صنعت گاز، گفت: تعریف گروه های تخصصی 12 گانه با دربرگیری کامل زنجیره ارزش صنعت گاز، قابلیت های ایران در این صنعت و توانمندی های داخلی، معرفی فرصت ها برای همکاری مشترک و تازه بودن ایده برگزاری این رویداد از سوی ایران را از دیگر دلایل جذابیت برای مخاطبین برشمرد.

شایان ذکر است،نمایشگاه صنعت گاز ایران در تاریخ 10 تا 13 شهریور ماه در مرکز نمایشگاه های بین المللی شهر آفتاب برگزار خواهد شد و اطلاعات و مدارک نمایشگاهی از طریق سایت gasshow.ir قابل مشاهده و دسترسی است.

خبرنگار حوزه نفت و انرژی “صنعت کار”:فرزین سوادکوهی
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا