نفت و پتروشیمی

تولیدسالیانه 1.2 میلیارد مترمکعب پساب توسط تصفیه خانه جنوب تهران

به گزارش صنعت کار، در شرایطی که کشور نیازی جدی به تامین آب کشاورزی و باغبانی وصنعت دارد حدود 183 تصفیه خانه فعال در ایران قادر است بیش از یک میلیارد ودویست میلیون متر مکعب پساب در سال تولید کند و بر اساس آمارهای ارائه شده حدود 47 درصد این پساب بخش کشاورزی کشور را تامین می کند.

بر اساس این گزارش«بهنام وکیلی» امروز (سه شنبه) در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از تصفیه خانه بزرگ جنوب تهران، با اشاره به مطلب فوق گفت:حدود 47 درصد پساب تولید شده از تصفیه خانه ها به مصرف بخش کشاورزی می رسد و نزدیک به 44.7درصد از این پساب نیز به کمک آب های سطحی سوق پیدا می کند تادر تغذیه آبخوان های مورد استفاده قرار گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد:، پنج درصد پساب تولیدی در فضای سبز و کمتر از نیم درصد نیز در بخش صنعت مصرف می شود و این در حالی است که
نزدیک به  194 تصفیه خانه در 316 شهر ایران مشغول به فعالیت است و از این تعداد183 تصفیه خانه در مدار بهره برداری قرار گرفته  و الباقی برای کار آماده می شود.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی این مقام شرکت آب وفاضلاب کشور شبکه های فاضلاب با 60 هزار کیلومتر گستردگی فرآیند انتقال این آب ها را برعهده دارند و این درحالی است که ساخت یکصد تصفیه خانه جدید در دستور کار قرار گرفته که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده هرسال 20 واحد تصفیه خانه وارد مدار کار خواهد شد.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهره برداری فاضلاب شرکت آبفای کشور در مورد شبکه های جمع آوری و تصفیه فاضلاب روستایی نیز گفت: با توجه به اینکه در روستاها بیشتر از چاه های جذبی استفاده می شود، پوشش تاسیسات فاضلاب در روستاها کمتر از نیم درصد است.
به گفته وی، 40 تصفیه خانه در شبکه فاضلاب روستایی فعالیت می کند که پساب این تصفیه خانه ها در بخش های کشاورزی، تغذیه آبخوان ها و تخلیه در آبهای سطحی مصرف می شود.
بر اساس این گزارش تصفیه خانه بزرگ  فاضلاب جنوب تهران در منطقه ای به وسعت ۱۱۰ هکتار آماده سازی شده  و نوع فرآیند تصفیه فاضلاب از نوع «لجن فعال همراه با حذف نیتروژن» است.

شایان ذکر است تصفیه خانه فاضلاب تهران،تصفیه فاضلاب نزدیک به نیمی ازجمعیت کلانشهر تهران  را بر عهده دارد که عمده خروجی تولیدی آن برای تغذیه اراضی کشاورزی دشت ورامین به مصرف می رسد.

خبرنگارحوزه نفت و انرژی “صنعت کار”:فرزین سوادکوهی

عکس:”صنعت کار”

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا