اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

مردم از تغییر طعم آب در برخی مناطق نگران نشوند

به گزارش صنعت کار،روزگذشته کوشیار اعظم واقفی مدیر نظارت بر بهداشت آب شرکت آب و فاضلاب کشور، حین بازدید میدانی گروه خبرنگاران از سامانه پایش لحظه ای کیفیت آب شرکت آبفای منطقه 2 تهران،گفت: در بسیاری از اوقات تغییر طعم آب مصرفی لزوما به مفهوم غیرعادی بودن و یا غیر بهداشتی وناسالم بودن آن آب نیست ، بلکه مصرف کننده به دلیل عادتی که در ذائقه خود داشته این تغییر را احساس می کند و خیال میکند آب غیرقابل مصرف شده است.

وی افزود:درحال حاضر هیچ مشکلی در آب مصرفی مناطقی مانند اصفهان که طعم آن تاحدودی عوض شده است وجود ندارد و مردم نباید از این لحاظ نگران باشند.

اعظم واقفی ادامه داد: هر کدام از شهروندان در هرمنطقه ای که زندگی می کنند به آب شرب همانجا عادت می کنند و بر این اساس با عوض شدن طعم آب این ذهنیت برای آنها پیش می اید که نکند دارند آب غیراستاندارد مصرف می کنند، درحالیکه این تغییر طعم به هیچ عنوان نباید آنها را نگران کند.

وی همچنین درپاسخ به این پرسش صنعت کار که علت عوض شدن طعم آب چیست، گفت:همواره در آب مصرفی همه ما املاحی وجود دارد که به آن طعم و مزه می دهد و اگر قرار باشد آب شرب مانند آب مقطر هیچ املاحی در خود نداشته باشد اصلا قابل استفاده نخواهد بود و به همین دلیل وقتی میزان املاح در آب دچار تغییر می شود این تغییر بلافاصله ما را متوجه خود می کند و این همان اتفاقی است که در اصفهان افتاد و مردم خیال کردند که آب غیر قابل مصرف به آنها تحویل داده شده است، درحالیکه هرگز این گونه نیست و با تغییراتی که به تبع تنش آبی کشور در مناطق مختلف رخ داده است در اصفهان هم طعم اب تغییر کرد که البته به هیچ وجه جای نگرانی ندارد.

وی  با تاکید بر این که منبع اصلی آب اصفهان به طور معمول رودخانه زاینده رود بوده است و درحال حاضر آب این شهر از منابع دیگر تامین می شود گفت:برخی گمان بردند تغییر طعم آب  در اصفهان یک اتفاق غیر عادی است درحالیکه به دلیل مشکل کم آبی بخشی از آب مورد نیاز این شهر می بایست ازچاه ها تامین می شد که طبعا به دلیل متفاوت بودن میزان املاح تغییر طعم درذائقه شهروندان اصفهانی هم احساس شده است.

اعظم واقفی همچنین با تاکید بر اینکه این چاه ها پیش از اینکه وارد شبکه شوند چند بار آزمایش می شوند، گفت: املاح آب چاه ها بیشتر از آب سد زاینده رود است و به همین دلیل مردم احساس می کنند طعم آب متفاوت شده است.

اعظم واقفی، از سلامت آب چاه های مورد استفاده اطمینان داد و اظهار داشت: آب شهر اصفهان از نظر طعم تغییر کرده اما هیچ مشکل بهداشتی برای سلامت مردم ندارد.

مدیر نظارت بر بهداشت آب شرکت آب و فاضلاب کشور همچنین در مورد شور شدن آب مناطقی از استان خوزستان نیز گفت: در حالت عادی مشکلی در آب این مناطق وجود ندارد اما با پایین آمدن سطح آب رودخانه ها، آب شور دریا به سمت رودخانه حرکت می کند.

وی اضافه کرد: سیستم های تصفیه آب، برای حذف کدورت و عوامل بیولوژی بکار می رود و برای املاحی مانند شوری، این سیستم ها کاربرد ندارند.

این مقام مسئول  با تاکید بر اینکه تامین آب از منابع غیرمتعارف نیازمند تاسیسات جداگانه ای است که باید به کار گرفته شود گفت:برای رفع مشکل شوری آب  در استان خوزستان ، نزدیک به 200 طرح از سوی آبفا ارائه خواهد شد.

وی همچنین اظهار داشت:درحال حاضر در برخی از طرح ها قصد داریم با ایجاد موانع بر سرراه اتصال دریا به رودخانه های اروند و بهمنشیر از شور شدن آب این رودخانه ها جلوگیری به عمل آوریم و بر این اساس تا حدود دوهفته دیگر میزان شوری اب مناطق جنوبی کشور به شکل قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت.

خبرنگار سرویس نفت و انرژی “صنعت کار”:فرزین سوادکوهی

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا