اخبارصنعت و معدنویژه ها

واگذاری۱۵ بلوک معدنی در پهنه آباده – جازموریان به بخش خصوصی

به گزارش صنعت کار ، مهدی کرباسیان ، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، عصر امروز در مراسم  واگذاری ۹ بلوک اکتشافی از ۱۵ بلوک معدنی در پهنه آباده – جازموریان به سرمایه گذاران بخش خصوصی گفت:بر اساس برنامه ریزی های خاصی که از سال 1395 انجام شده بود پهنه45 هزار کیلومتری آباده-جازموریان مورد اکتشاف قرارگرفت و درطول این بررسی 5هزارکیلومترمربع هدفگذاری شده  و در نهایت بر اساس اطلاعاتی که به دست آمد چیزی درحدود یک میلیارد و700میلیون تن ذخیره سنگ آهن برای آن محاسبه شد که از این میزان حدود 700 میلیون تن ذخیره سنگ آهن مربط به معدن گل گهر ویک میلیارد باقی مانده جزو بقیه پهنه ها محسوب گردید.

رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: وسعت پهنه آباده – جازموریان در ابتدای اکتشاف، ۴۵ هزار کیلومتر مربع بود که پس از انجام مراحل مقدماتی، ریسک آن به ۵۰۰۰ کیلومتر مربع کاهش یافت و ۱۵ بلوک برای واگذاری به بخش خصوصی آزاد شد.

وی با اشاره به این که پهنه مذکور  در چهار استان یزد، فارس، کرمان و هرمزگان توزیع شده است ، گفت:امروز  ۹ بلوک این منطقه و در مراحل بعدی 4 بلوک دیگر به بخش خصوصی واگذار خواهد شد و این درحالی است که دو بلوک باقی مانده نیز جزو متعلقات گل گهر محسوب خواهد شد.

اقدام مهم معدنی دولت تدبیر و امید

کرباسیان افزود:این کار یکی از اقدامات مهمی بود که در دولت یازدهم به انجام رسید و باید به یاد داشت که  پیش از انقلاب و تا قبل از فعالیت دولت تدبیر و امید چنین رویکردی بوجود نیامد.

معاون وزیر صنعت اضافه کرد:آغاز عملیات اکتشافی در بیش از 80 هزار کیلومتر مربع از حوزه هایی بود که مربوط به بلوک انرژی اتمی بود و تاکنون حدود 2 میلیارد تن ذخیره سنگ آهن در 2 حفاری صورت گرفته کشف شد.

وی همچنین از انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی برای 200 هزار کیلومتر مربع از پهنه های کشور توسط ایمیدرو خبر داد که اکنون برای حدود پنج هزار کیلومتر مربع از مناطق استان های کرمانشاه و کردستان در حال انجام است.

کرباسیان ادامه داد: تاکنون بیش از 6 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در حوزه اکتشاف در سال های 96- 1394 با اولویت موضوع اکتشاف صورت گرفته که در آن متخصصان اروپایی، کانادایی و استرالیایی در عملیات اکتشاف در برخی از این حوزه ها حضور داشتند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کشور ما با وسعت یک میلیون و ۶۴۸ هزار کیلومتر مربع از نظر فعالیت های اکتشافی هنوز بکر و نوظهور است و با برخورداری از امکانات بالقوه نظیر معادن غنی، نفت و گاز فراوان، نیروی انسانی و دسترسی به آب های آزاد، آینده خوبی دارد و محل مناسبی برای سرمایه گذاری و توسعه است.

وی ادامه داد: بخشی از نتایج حاصل شده از برنامه اکتشاف ۲۷۰ هزار کیلومتر مربعی، افزایش ۵۰۰ میلیون تن سنگ آهن، ۴۵۰ میلیون تن زغال سنگ، ۲۱ میلیون تن بوکسیت، ۴۰ تن طلا، ۶۵ هزار تن عناصر نادر خاکی، ۳۰ هزار تن آنتیموان و برخی دیگر از مواد معدنی به ذخایر قطعی کشور است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: در برنامه اکتشافی مذکور، در کنار متخصصان داخلی، در برخی حوزه های اکتشافی، متخصصان اروپایی، کانادایی و استرالیایی حضور داشتند تا کیفیت کار اکتشافی بالا باشد.

وی گفت: در حوزه اکتشاف اگر بخش خصوصی علاقمند نباشد دولت باید ورود کند و این ریسک را بپذیرد و در واقع در بخشی که انجام شده ریسک‌های اولیه از بین رفته و در اختیار ادارات صنعت و معدن استان‌ها قرار گرفته است. تا اینجا ما این مناطق را آزاد کردیم و بقیه را ادارات صنعت و معدن استان‌ها مکلفند به بخش خصوصی عرضه کنند.

 ایرانیان خارج کشور  به بخش معدن ورود کنند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار صنعت کار در خصوص این که برای پر کردن  خلا احتمالی موجود در حوزه توسعه معادن ایران در دوران تحریم غرب چه تدبیری اندیشیده خواهد شد گفت: از ایرانیان خارج کشور دعوت کرد برای سرمایه گذاری و فعالیت به بخش معدن وارد شوند

وی در توضیح این رویکرد ادامه داد: حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور بویژه در معدن بسیار کارساز است اما به سرمایه بسیار نیاز دارد که در شرایط کنونی می توان از توانمندی ایرانیان مقیم خارج بهره برد.

کرباسیان  افزود: ایرانیان خارج از کشور، برای حضور در بخش معدن و صنایع معدنی ایران توانایی لازم را دارند و می توانند از ظرفیت اعتباری خود در بانک ها به خوبی استفاده کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: بجز در مورد عناصر نادر خاکی، فناوری خاصی در کشور کم نداریم و در سایر عرصه های معدنی پیشرفت های فناورانه خوبی داشته ایم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خروج یکجانبه آمریکا از برجام نمی تواند برای بخش معدن و صنایع معدنی ایران مشکل ساز شود.

وی اضافه کرد:در اینبازه زمانی،تعامل کنندگان  اقتصادی ایران یا باید ادامه همکاری را برگزینند یا باید برای برکنار ماندن از پیامدهای تحریم نسبت به کاهش یا توقف مناسبات خود اقدام کنند.

کرباسیان ادامه داد: چنانچه اتحادیه اروپا، چین و روسیه به قول و امضای خود در برجام پایبند باشند، برای تداوم فعالیت های اقتصادی در بخش معدن و صنایع معدنی مشکلی رخ نمی دهد و از این وضعیت عبور می کنیم.

وی افزود: اگر سیستم بانکی برای جابجایی پول مشکلی نداشته باشد، با کمترین دردسر در بخش معدن روبرویم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گاز را یکی از برگ های  ایران قلمداد کرد که چنانچه با فعالیت معدنی تلفیق شودد، قابلیت رقابت پذیری بسیار مطلوبی در محصولات معدنی کشور به ارمغان خواهد آورد.

خبرنگارحوزه صنت و معدن”صنعت کار”:فرزین سوادکوهی
عکس:صنعت کار
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا