اخبارنفت و پتروشیمیویژه ها

وقت آن است که خودرو سازان خودکفا شوند

به گزارش صنعت کار، بیژن زنگنه روز پنجشنبه (هفتم تیرماه) در آیین گشایش رسمی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، با اشاره به افزایش مصرف داخلی بنزین، گفت: اگرچه بنزین و نفت‌گاز با کیفیت در کلانشهرها توزیع می‌شود و طرح‌های افزیش کیفیت فرآورده‌های نفتی به منظور افزایش کیفیت هوا یکی پس از دیگری به بهره‌برداری می‌رسد، اما مهار و مدیریت مصرف بنزین در داخل کشور امری حیاتی است.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر، شهید بهشتی را استوره انقلاب اسلامی، اعتدال و میانه روی و صبر برشمرد و با اشاره به راه‌اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اردیبهشت‌ماه ۹۷، گفت: این طرح در ابتدا کلاف پیچیده‌ای بود که باز کردن گره‌های آن صبر و حوصله زیادی می‌خواست و خوشبختانه همکاران ما در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) و  شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) و شرکت راه اندازی و بهره برداری صنایع نفت (اویکو) برای موفقیت این طرح با ظرفیت پالایش روزانه ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی تلاش و همکاری بی‌وقفه‌ای داشتند.

وزیر نفت با اعلام بهره‌برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در زمستان امسال گفت: در سال ۹۲، تولید بنزین یورو ۴ در سال ۹۲، سه میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر در روز بود که این مقدار در سال ۹۶ به روزانه ۲۸ میلیون لیتر رسید و این رقم امسال با ۱۴ برابر افزایش به ۵۴ میلیون لیتر در روز می‌رسد، همچنین تولید بنزین پایه کشور از رقم روزانه ۵۹ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر هم‌اکنون به ۹۰ میلیون لیتر رسیده است.

زنگنه همچنین درباره میانگین مصرف بنزین در کشور، گفت: در سال ۹۱ روزانه ۶۳ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شد که این مقدار در خردادماه ۹۷ به روزانه ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر رسیده و در ماه‌های آینده به این رقم افزوده خواهد شد، رقم افزایش بنزین در کشور سالانه ۸ تا ۹ درصد است.

وزیر نفت با اشاره به این که هم اکنون در همه کلانشرهای کشور بنزین و نفت‌گاز یورو ۴ توزیع می‌شود، گفت: هم‌اکنون در ۹۴ جایگاه در سراسر کشور بنزین و نفت‌گاز یورو ۴ توزیع می‌شود که این رقم در دو ماه آینده به ۲۰۰ جایگاه می‌رسد.

وی همچنین از عملیاتی شدن واحد تصفیه هیدروژنی پالایشگاه تبریز با تولید روزانه ۶ میلیون لیتر نفت‌گاز در مرداد ماه امسال خبر داد و گفت: واحد تصفیه هیدروژنی پالایشگاه بندرعباس با ظرفیت تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر نفت‌گاز یورو ۴ مهرماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد و بهره‌برداری از واحد تصفیه هیدروژنی پالایشگاه اصفهان با استاندارد یورو چهار هم در دستور کار قرار دارد.

وزیر نفت همچنین از افزوده شدن ۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ به تولید پالایشگاه لاوان خبر داد.

زنگنه با اشاره به این‌که بیشترین تهدید آمریکا در دوره پیشین تحریم‌ها متوجه بحث سهمیه‌بندی بنزین بود، گفت: با اجرای پروژه احداث پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به عنوان یک طرح مهم در جهت اقتصاد بزرگترین گام برداشته شد و در صورتی که راه‌اندازی نمی‌شد ۳۶۰ هزار بشکه خوراک میعانات گازی این پالایشگاه را باید به زحمت صادر می‌کردیم.

وی با اشاره به طرح فراگیر پالایشی سیراف (پالایشگاه‌های هشت‌گانه) گفت: برای تکمیل این طرح مهم با مجموع ظرفیت پالایش روزانه ۴۸۰ هزار بشکه‌ که خوراک آن میعانات گازی خواهد بود، به فکر واگذاری سهام آن به مردم هستیم.

منبع:شانا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا