اخبارنفت و پتروشیمی

صرفه جویی آبی می تواند نیاز دوبرابرجمعیت کشور را تامین کند

به‌گزارش صنعت کار، رضا اردکانیان که به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران بود با تاکید بر اینکه جامعه ما حائز وجدان دینی است، گفت: مردم ما دارای انگاره‌ها و اعتقادات دینی قدرتمندی هستند و این دین داری به طور عام و به طور خاص اصلی ترین سرمایه ماست. تحقیقات جهانی در علوم اجتماعی نیز موید این است که بسته به شرایط و مقتضیات و به ویژه زمانی که زیرساخت‌های صرفه‌جویی مهیا باشد، انگاره‌های دینی، انگیزشی برای رفتار درست را فراهم می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه استفاده استاندارد و مطابق الگوی مصرف آب و انرژی همان عمل صالح تکرار شده در آموزه‌های دینی ماست، ادامه داد: استفاده درست آب و انرژی عین عدل است. انصاف حکم می‌کند زمانی که در نقاطی از کشور به دلایل مختلف از جمله کم بارشی، تنگناهای مالی و عمدتا بدمصرفی، آب با کیفیتی در اختیار ندارد، ما در مقابل که آب با کیفیت و سالم داریم آن را به درستی مصرف کنیم.
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه سالیان متمادی در برخی زمینه‌ها بدمصرف بوده‌ایم، ادامه داد: بدمصرفی همان فسادی است که خداوند تاکید کرده است در زمین مرتکب انجام آن نشوید، چرا که بقای آدمیان و رفاه و آسایش آنان را به خطر می‌اندازد، نابرابری و بی عدالتی ایجاد کرده و خشونت می‌آفریند. بنابراین بدمصرفی در محیط زیست، آب و انرژی می‌تواند موجب بروز تمامی این سختی‌ها شود.سال‌هاست شیرینی بد مصرفی را چشیده‌ایم
اردکانیان تصریح کرد: ما سال‌هاست شیرینی بد مصرفی را چشیده‌ایم امروز گام اول را برمی‌داریم و اظهار پشیمانی می‌کنیم و تصمیم می‌گیریم که به طور جدی وارد مصرف صحیح شویم و مصرف صحیح را به عنوان یک عمل صالح در جامعه خود نهادینه کنیم. انجام این کار شریک و همراه می‌خواهد و درستی این راه باید برای همه مردم تببین شود و همگان به ویژه کسانی که دسترسی به تریبون‌های مهمی دارند باید به جای تحریک کردن و دمیدن بر دشواری‌ها همراهی کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اصلی ترین ایده و برنامه وزارت نیرو به عنوان دستگاه مسئول و همکاران دیگر در سازمان دولت، سیاستی با نام سازگاری با کم آبی است. این سیاست سه کلمه بیشتر نیست ولی یک دنیا فعالیت در کنار آن باید انجام داد تا همانند پدرانمان از هزاران سال پیش با کم آبی سازگار شویم.
وزیر نیرو افزود: در کشور ما به میزان قابل ملاحظه‌ای از انرژی برق توسط نیروگاه‌های برق آبی تولید می‌شود. سال گذشته توانسته بودیم تا 9300 مگاوات برق کشور را از طریق نیروگاه‌های برق آبی تامین کنیم ولی به دلیل افت بی سابقه بارش‌ها در پاییز و زمستان سال گذشته پیش‌بینی می‌شود در تابستان امسال چندین هزار مگاوات کاهش تولید برق از نیروگاه‌های برق آبی خواهیم داشت.
اردکانیان تصریح کرد: ما هر ساله به طور طبیعی با رشد معقول جمعیت هم مواجه هستیم که این مسئله نیز منبع جدیدی برای مصرف بیشتر است و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم. نکته مهمی که نباید از آن غافل شویم این است که امسال می‌توانیم هم در بخش آب به ویژه آب شرب و بهداشت و هم در بخش برق با درست مصرف کردن و فاصله گرفتن از بد مصرفی تابستان گرم امسال را با مشکلات کمتری پشت سر بگذاریم.
وزیر نیرو یادآور شد: حتی در این میان بارش‌های نسبتا مناسب بهار امسال در برخی استان‌ها نیز به میزان مورد نیاز افت نزولات جوی نیمه دوم سال گذشته را جبران نکرده است و در برخی از استان‌ها در مقایسه با سال گذشته تا 75 درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: کاهش بارش‌ها و خشکسالی‌ها واقعیت همیشگی زندگی در ایران است و کشور ما به طور متوسط یک سوم جهان بارندگی دارد. ما از گذشته‌های دور یاد گرفته‌ایم که چگونه با کم بارشی سازگار شویم. افتخار ما این است که پدران ما در هزاران سال پیش، پیشرفته‌ترین فناوری بهره‌برداری صحیح از منابع زیرزمینی یعنی قنات را به جهان معرفی کرده‌اند. در سرزمین خود مانده‌اند، کوچ نکرده‌اند و با طبیعت سازگار شده‌اند بنابراین قطعا ما هم می‌توانیم.
اردکانیان ادامه داد: امروزه دسترسی کامل به تمامی فناوری‌های دنیا داریم. ما بیش چهار میلیارد مترمکعب پساب تولید می کنیم که پس از تصفیه می‌تواند مطمئن‌ترین منبع برای بخش صنعت کشور و بعضا در بخش کشاروزی با رعایت‌های استاندارهای لازم باشد.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: ما میلیاردها مترمکعب آب را در بخش کشاروزی مصرف می‌کنیم که امنیت غدایی کشور را تامین کنیم. ما می‌توانیم با بهره‌مندی از فناوری‌های جدید و روش‌های صحیح‌تر از انچه که عمل می‌کنیم میلیون‌ها و بلکه میلیاردها مترمکعب آب در بخش کشاروزی صرفه‌جویی کنیم و برای جمعیتی تا دو برابر جمعیت فعلی کشور آب کافی برای شرب، بهداشت و صنعت در دسترس داشته باشیم.آب شرب شهرها نباید به سایر مصارف اختصاص داده شود
وی بر لزوم دوری از برمصرفی تاکید کرد و گفت: ما در شهرهای بزرگ که منابع آبی کافی برای شرب و بهداشت داریم می‌بایست دقت کنیم تا آب با کیفیت بخش شرب را به سایر مصارف اختصاص ندهیم. همواره به یاد آوریم قطره قطره آبی که به عنوان نظافت محیط از آن استفاده می‌شود و به عنوان وسیله شست‌و‌شو بعضا مورد استفاده قرار می‌گیرد در نقاط بی شماری از کشور و در روستاهای ما منبع شرب مردم این مناطق است.
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه دولت برنامه‌ریزی کافی و کاملی را برای مدیریت صحیح منابع زیست محیطی به ویژه آب و برق تدوین کرده است، اظهار کرد: کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در دولت ایجاد شده است و فقط در هفته گذشته بالغ بر یک هزار میلیارد تومان منابع برای اجرای طرح‌های اضطراری آب رسانی به بیش از 200 شهر کشور اختصاص داده شده است و عدادی و منابع کافی برای آبرسانی و رساندن اب مطمئن به تعدادی زیادی از روستاهای کشور فراهم شده است.
اردکانیان یادآور شد: دولت نیز برای صرفه‌جویی در مصرف آب و برق ابتدا به سراغ سازمان‌های دولتی رفته استو مصوبه هیئت وزیران ناظر بر این خواهد بود که دستگاه‌های دولتی قطعا در مقایسه با سال گذشته باید به میزان قابل ملاحضه‌ای در مصرف آب و برق خود صرفه‌جویی کند که مطمئنا این رفتار توسط مردم نیز پشتیبانی خواهد شد.
وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: تمامی این مسائل به این معنا است که با رفتار صحیح خود به گونه‌ای عمل خواهیم کرد که دشمنان این نظام و مملکت به هوس نیفتند که در زمینه آب اقدام به تحریک احساسات و عواطف مردم در مناطق کم آب و دارای مشکل بیفتند.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی که دهه‌های گذشته از تمامی ابزار ممکن و حتی علم روز با تهیه مدل‌های ریاضی مختلف سعی در سرقت منابع آب در کشورهای خاورمیانه و مناطق اشغالی کرده است امروز به هوس افتاده که در موضوع آب وارد معرکه ایران شود. مطمئنا هوشیاری مردم ما مانع از این دست اندازی خواهد شد و با کمک هم در مصرف صحیح منابع زیست محیطی در این بخش نیز موفق خواهیم بود.

منبع:پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا