اخبارتاپصنعت و معدنویژه ها

حمایت از تولید داخل با توجه صرف به تقاضا امکان پذیر نیست

به گزارش خبرنگار صنعت کار، غلام حسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در همایش روز ملی صنعت و معدن با اشاره به اینکه صنعت دروضعیت خوبی به سر نمی برد گفت:این درست نیست که همه مشکلات را به گردن تحریم ها بیاندازیم و باید به یاد داشته باشیم  صنعت در کشور ما از بسیاری از مشکلات رنج می برد که ربطی به تحریم ها ندارد، اما در عین حال این وضعیت به معنای توجیه ناامیدی و عدم وجود راه حل برای گذر از مشکلات اقتصادی نیست، بلکه با فراهم آوردن ملزومات پیشرفت می توان بر این مشکلات غلبه کرد.

شافعی در ادامه افزود: در گذشته دولت ها فکر می کردند با افزایش درآمد های نفتی و بی نیاز از بخش خصوصی می توان توسعه اقتصاد را در پیش داشته باشند بنابراین دایره بخش خصوصی محدود تر شد و بودن برنامه دقیق صنعتی خود دولت رقیب پر قدرت برای این بخش شد.

او افزود: خلاقیت و نوآوری موتور اصلی خلق ثروت نبود و به جای آن فروش ثروت های طبیعی منبع خلق ثروت شد و به همین دلیل اقتصاد شکننده تر شد و کشور در برابر مشکلات بیشتری قرار گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه با بیان این مطلب که مشکلات داخلی کمتر از تحریم ها نیست، گفت: در حال حاضر سهم صنعت و معدن 13 درصد تولید ناخالص ملی است و تنها 2 درصد از صادرات جهان را به خود اختصاص داده است.

شافعی تاکید کرد: در سال‌های اخیر 92 درصد از رشد تولیدات صنعتی به بازار داخل اختصاص یافته و ما باید به یاد داشته باشیم که اگر بدون توجه به حجم مشکلات، بر اقدام ها و تصمیم های ناکارآمد گذشته پافشاری کنیم، به کاهش رقابت پذیری بنگاه‌ها دامن زده ایم.
شافعی، فرمان رهبر انقلاب اسلامی در ایجاد ستاد هماهنگی اقتصادی را نقطه عطفی در تاریخ اقتصادی کشور دانست و افزود: سال گذشته خواستار ایجاد نهاد فراقوه ای شدیم و هنوز هم مطالبات خود را برای بخش خصوصی دنبال می کنیم.
وی افزود: کره جنوبی، چین، مالزی و ترکیه نیز برای توسعه اقتصادی خود از شیوه واحد استفاده کردند که در فرمایشات رهبری نیز به آن اشاره شده است.

شافعی افزود: 92 درصد رشد تولیدات صنعتی در بازار داخلی است و نمی توان بدون توجه به حجم به مشکلات براقدامات نا کارآمد گذشته پافشاری کرد و با عدم تمهیدات در صنعت و کاهش رقابت پذیری نمی توان موجب رونق شد بلکه باید تلاش کنیم با سطح بالاتری ورود پیدا کرده و برای پیشرفت اقتصادی کشورهمت جهادی کنیم.

وی گفت:شرایط غیر عادی را نمی توان با تصمیمات عادی مدیریت کرد لذا در این خصوص با دستور مقام معظم رهبری با ایجاد ستاد اقتصادی نقطه عطفی برای حل این مشکلات است.

وی در ادامه گفت:با دستور معاون اول رئیس جمهور دو دستور مهم برای سازمان مالیاتی کشور و تامین اجتماعی صادر شد که کمک شایانی به بخش خصوصی کرد.

شافعی با اشاره به اینکه آیا حمایت از کالای ایرانی در حمایت از عرضه یا تقاضا؟ گفت: این شعارگونه فقط حمایت از تقاضا است اما تقویت بنیه تولید و تسهیلات لازم در کمک به رقابت پذیر بودن حمایت از عرضه است نه فقط تقاضا.

رئیس اتاق بازرگانی ایران درپایان تصریح کرد: تا حاکمیت زیر ساخت های لازم را فراهم نکند تا کالا رقابت پذیر باشد نمی توان اگر کالای خارجی با کیفیت و ارزان قیمت وجود داشته باشد مردم را به سمت کالای ایرانی سوق داد.

خبرنگار سرویس صنعت و معدن”صنعت کار”:فرزین سوادکوهی

عکس:مهدی کاوه ای

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا