اخبارتاپصنعت و معدنگوناگونویژه ها

ارزش افزوده صنعت به ۶.۹برابر رسید

به گزارش خبرنگار صنعت کار، محمد شریعتمداری -وزیر صنعت، معدن و تجارت- امروز در بیست و دومین همایش روز ملی صنعت و معدن که در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد، خطاب به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور گفت: ما امسال در شرایط خاصی روز صنعت و معدن را برگزار می‌کنیم و در حالی که در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران قرار داریم شاهد رشد وموفقیت فراوانی در حوزه صنعت و معدن کشور هستیم.

او افزود: سال دیگر روز صنعت و معدن را در حالی برگزار می‌کنیم که جشن چهلمین سال انقلاب اسلامی ایران را برگزار خواهیم کرد. اکنون یکبار دیگر ایران مورد هجمه اقتصادی آمریکا قرار گرفته که این موضوعی قابل تامل  است  وباید اذعان کنیم اگرچه شرایط بحرانی نیست، ولی باید گفت  ما هم درشرایط ویژه‌ای بسر می بریم.

شریعتمداری اظهار کرد: در شروع انقلاب اسلامی تنها 854 واحد کوچک و بزرگ در سطح کشور مشغول فعالیت داشتیم، اما امروز این تعداد بیش از 100 برابر تعداد واحدهای صنعتی که دارای پروانه بهره‌داری هستند، افزایش یافته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: ارزش افزوده بخش صنعت طی سال های57 تا 94 حدود 7 برابر شده است.

شریعتمداری گفت: در حوزه زیر ساخت ها تنها در سال 57 دو شهرک صنعتی داشتیم، امروز 592 شهرک صنعتی فعال تا پایان سال 96 فعال بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ظرفیت تولید آلومینیوم طی این سال‌ها 10 برابر شده است و تولید کنسانتره مس و کاتد مس هم 1.6 میلیون تن شده است.

او افزود: در بخش تولید سیمان از اوایل انقلاب 14 برابر ظرفیت تولید بیشتر شده و به 142 میلیون تنی که  هدفگذاری شده نزدیک می شویم.

شریعتمداری اظهار کرد: در حوزه صنایع ساخت محور مثل تولید خودرو، از زمان انقلاب تاکنون تولید به 13 برابر رشد رسیده است.

به گفته وزیر صنعت معدن و تجارت، تولید تایر رشد 7.5 برابری داشته و صنایع لوازم خانگی هم رشد داشته و روند رو به رشدی داشته است.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به این که  با تاکید بر اینکه کاروزارت صنعت معدن و تجارت  ایجاد امنیت در فضای اقتصادی کشور است، گفت: شورای هماهنگی سران قوا در فعالیت های اقتصادی به دنبال تحقق این مهم هستند.
شریعتمداری با اشاره به آمارهای 2 ماه ابتدایی امسال، گفت: تسهیلات پرداختی به بخش صنعت در همسنجی با پارسال 13درصد رشد داشت اما با سهم 40 درصدی رشد پیش بینی شده همچنان فاصله داریم.
وی کمبود نقدینگی و تامین سرمایه در گردش را مشکل 70 درصد از واحدهای تولیدی کشور دانست و افزود: واحدهای تولیدی ما امروز از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده رنج می برند، البته این موضوع در دستور کار مجلس قرار دارد و حتی یک روز رسیدگی زودتر با آن، به نفع تولیدکننده است.
شریعتمداری، استقبال از خرید کالای ایرانی و کاهش قیمت تمام شده را دو اقدام اساسی برای حمایت از تولید عنوان کرد و افزود: در این راستا به دنبال حذف مالیات بر ارزش افزوده، به حداقل رساندن مالیات بر درآمد در شرایط رکودی و نیز تامین مالی پروژه ها و طرح ها هستیم.
وی افزود: اگر 32 هزار میلیارد تومان تسهیلات درنظر گرفته شده، زودتر در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد، حرکت نقدینگی سرگردان به سمت فعالیت های سفته بازی متوقف می شود.
این عضو کابینه دولت افزود: میزان صادرات غیرنفتی در 2 ماه ابتدایی امسال، 18.8 میلیون تن به ارزش 7.7 میلیارد دلار بود که 5.8 میلیارد دلار آن به بخش صنعت اختصاص داشت و 200 میلیون دلار هم سهم بخش معدن بود.

شریعتمداری همچنین از معاون اول رئیس جمهور درخواست کرد تا معامله ارز را به نرخ توافقی میان صادرکنندگان و واردکنندگان آزاد کرده و سقفی برای آن تعیین نشود.

وی افزود: باید اجازه داد که صادرکننده و واردکننده با نرخ توافقی، ارز خود را به فروش برسانند و البته ما هم محدودیت‌ها و حساسیت‌های بازار ارز را می‌دانیم، بنابراین تقاضای ما این است که مکانیزمی را فراهم کنند که با معامله آزاد ارز، صادرات و واردات را آزاد کنند.

شریعتمداری گفت: تخصیص منابع ۲۳ هزار میلیارد تومان که برای تولید تصویب شده است، پرداخت شود، این از پرداخت حقوق کارمندان واجب تر است.

وی تصریح کرد: همه می گویند که مالیات بر ارزش افزوده، بد است، در حالیکه استدعای و التماس ما از مجلس این است که برای حمایت از تولید، در دستور کار تصویب قرار دهد.

به گفته شریعتمداری، کاهش هزینه های تامین اجتماعی نیز موضوع مهمی است که باید کاهش یابد و سهم کارفرما بسیار بالا است، اگرچه وضع صندوق ها خوب نیست، ولی تولید اگر سرپا نگاه داریم مالیات می دهند و کمک رسان دولت خواهیم داد.

وی اظهار داشت: ما اعتقاد داریم که تقاضای مطمئن برای تولید  یک موهبت الهی است که ما آن را مورد تشویق قرار می دهیم تا مردم را به سوی خرید کالای ایرانی سوق دهیم.

این مقام مسئول همچنین در خصوص عدم رضایت برخی از افراد در مورد ارائه آمار ها نیزتاکید کرد :شاید بسیاری از آمار خوششان نیاید اما ما تاکید داریم که  وظیفه ما ارائه آمار شفاف است چرا که این اطلاعات از آن  مردم است و ما موظفیم آن را به صاحب اصلی اش اعلام کنیم.

خبرنگار سرویس صنعت “صنعت کار”:فرزین سوادکوهی

عکس: مهدی کاوه ای

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا