اخبارتاپصنعت و معدن

کشوری که کمبود نفت ایران را جبران کند خائن است/تجار از کشورهایی واردات انجام دهند که به آنها نفت می فروشیم

به گزارش صنعت کار،دکتر اسحاق جهانگيري معاون اول رییس جمهوری در مراسم روز ملي صنعت و معدن که امروز در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد  با بيان اينكه صنعت و معدن و فعالان اين بخش نقطه اتكاي توسعه كشور و پيشرفت كشور هستند؛ اظهار داشت: اگر سهم بخش خدمات در توليد ناخالص داخلي كشورهاي صنعتي بيشتر از صنعت است به دليل ارتباط آن خدمات به حوزه صنعت و واحدهاي توليدي مي باشد و با راه اندازي واحدهاي صنعتي است كه خدماتي نظير خدمات پولي و بانكي، خدمات بيمه اي، استاندارد و خدمات پس از فروش ايجاد مي شود.
وي با اشاره به برنامه ريزي هاي صورت گرفته در دولت يازدهم براي كمك به فعالان اقتصادي گفت: اصلي ترين اولويت كاري دولت تدبير و اميد، فراهم كردن فضاي تعامل با دنيا بود تا شرايط بين المللي براي فعالان اقتصادي مناسب باشد.
دكتر جهانگيري با تاكيد بر اينكه دولت بايد كاري كند كه سياست هاي پولي و بانكي و اقتصادي كشور ثبات زا و آرامش آفرين باشد و صداي واحدي در مديريت كشور به گوش برسد، تصريح كرد: دولت يازدهم تلاش كرد ثبات را بر فضاي اقتصادي و سياسي كشور بازگرداند. زيرا آرامش و نبود اختلاف ميان مسئولين و قواي سه گانه منجر به ايجاد آرامش براي فعالان اقتصادي خواهد شد.
معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه با تلاش هاي دولت توفيقات و دستاوردهاي خوبي در اين زمينه ها حاصل شد، افزود: دولت توانست در فضاي بين المللي در مقابل شش قدرت بزرگ دنيا در مذاكره اي ۱۸ ماهه نفس گير به توافق برجام دست يافته و با برقراري ثبات در اقتصاد كشور شاخص هايي نظير تورم را كاهش و اشتغال را افزايش دهد به گونه اي كه فعالان اقتصادي احساس مي كردند كه فضا براي فعاليت آنها مناسب است.
وي با اشاره به اينكه شايد برخي از اقشار جامعه اين دستاوردها را به وضوح در زندگي خود لمس نكرده باشند، تصريح كرد: وقتي شوك اقتصادي در كشور ايجاد مي شود درآمد و قدرت خريد مردم كاهش مي يابد و دوره اي طولاني نياز است تا شرايط به قبل از شوك اقتصادي بازگردد.
دكتر جهانگيري با اشاره به مسائل اقتصادي و شوك هاي وارد شده به اقتصاد كشور از سال ۸۶ تا ۹۲، گفت: در اين سالها به شدت قدرت خريد مردم كاهش پيدا كرد و اين باعث شد كه در سالهاي پس از شوك و در دولت تدبير و اميد اقشار ضعيف جامعه نتوانند رشد سرمايه گذاري،‌ رشد اقتصادي و كاهش تورم را در زندگي خود بخوبي لمس كنند.
معاون اول رييس جمهور با اشاره به تحولات ايجاد شده در فضاي بين المللي پس از روي كار آمدن ترامپ، خاطر نشان كرد: بدعهدي آمريكا و زيرپا گذاشتن يك توافق بين المللي از سوي هيچ كشوري پذيرفته نيست و البته موجب نگراني در سطح بين المللي مي شود.
وي ادعاي رييس جمهور آمريكا مبني بر اينكه در برجام منافع آمريكا لحاظ نشده و همه امتيازات به ايران داده شده است را زير سوال برد و با اشاره به جرياني كه با همكاري آمريكا، رژيم صهيونيستي و سعودي ها در صدد برهم زدن فضاي آرامش، پيشرفت و همكاري هاي بين المللي ايران است،‌ اظهار داشت: تعامل بخش خصوصي و دولت در حال حاضر نسبت به دوره هاي گذشته بي سابقه است تا جايي كه رييس اتاق بازرگاني كشور بعنوان رييس دفتر رييس جمهور منصوب شد و اكنون نيز معاون اقتصادي رييس جمهور است.
معاون اول رييس جمهور با اشاره به اينكه دشمنان اصرار داشتند اين فضاي مناسب را بر هم بزنند، خاطر نشان كرد: در همين راستا محدوديت هايي در كشورهاي منطقه عليه فعالان اقتصادي ايران لحاظ شد كه البته اين موضوع براي آنها بعنوان يك روسياهي تاريخي در منطقه خواهد ماند.
وي با تاكيد بر اينكه سياست آمريكا و هم پيمانانش براي توليد نفت و كنارزدن ايران از بازارهاي جهاني كار ساده اي نيست و به شكست منجر خواهد شد، ادامه داد: آرامش و امنيت منطقه فقط به خاطر حضور جمهوري اسلامي ايران است وگرنه برخي از كشورهاي منطقه عددي نيستند كه بتوانند امنيت خليج فارس را حفظ كنند.
دكتر جهانگيري اظهار داشت: در مرحله نخست دشمنان تلاش كردند تا محدوديت هايي در تامين ارز بصورت اسكناس در ايران ايجاد كنند چرا كه ايران از كارت هاي اعتباري بين المللي برخوردار نيست و ناچار است از ارز بصورت اسكناس استفاده كند و تقريباً هيچ كشوري مانند ايران نيست كه به اين ميزان به اسكناس ارز نياز داشته باشد.
معاون اول رييس جمهور اضافه كرد: وقتي فضا را ملتهب و ناامن مي كنند عده اي به بازار ارز مراجعه مي كنند كه ارز بخرند و نگه دارند و اين تقاضايي تعريف نشده است و حجم آن نيز قابل اندازه گيري نيست و اگر فضا ناامن تر شود عده اي مي خواهند كه با اسكناس ارز در خارج از كشور براي خود ملك و خانه تهيه كنند .
وي با اشاره به اينكه افزايش تقاضا به سمت بازار و اسكناس ارز باعث تغييرات قيمت ارز شد،‌ تصريح كرد: در ماه هاي مهر،‌آبان و آذر نفت به ميزان خوبي فروش مي رفت و ارز آن كه حدود ۵۰ ميليارد دلار بود در اختيار دولت قرار مي گرفت و حدود ۴۵ ميليارد دلار نيز حاصل از صادرات غيرنفتي بود و كل واردات كشور ۵۳ ميليارد دلار بود كه در نتيجه عدم تعادل در عرضه و تقاضاي ارز وجود نداشت اما تلاطم و جرياني را حس مي كرديم كه در كشور در حال وقوع است.
دكتر جهانگيري اظهار داشت: البته همه مسائل را نبايد به توطئه خارجي و تحريم ها مرتبط كرد. اقتصاد ايران از بيماري هاي مزمن رنج مي برد. دولتي بودن اقتصاد و وابستگي اقتصاد به درآمدهاي نفتي از جمله بيماري هاي مزمن اقتصادي است ضمن آنكه بخش خصوصي حضور كمرنگي در اقتصاد دارد چرا كه هم فرصت براي حضور نداشته و هم به دلايل فرهنگي بخش خصوصي ايران عليرغم اصلي ترين پيام سياست هاي اصل ۴۴ قانون اساسي كه مي گويد هيچ سقفي براي رشد بخش خصوصي وجود ندارد،‌ سرمايه و دارايي خود را كتمان مي كند كه اين فرهنگ مانع رشد بخش خصوصي است.
معاون اول رييس جمهور افزود: نتيجه اين بيماري ها، تورم مزمن دو رقمي است كه دهها سال در اقتصاد ايران جا خوش كرده است و نظام بانكي مشكل دار و نقدينگي بزرگ كه در اقتصاد كشور شكل گرفته نيز ناشي از اين بيماري هاي مزمن است كه اين مشكلات مانند اتاق باروت هستند كه با اندك جرقه اي تبديل به بحران مي شوند.
وي با تاكيد بر اينكه ما بعنوان دولت و ملت ايران قادر هستيم مشكلاتي كه براي اقتصاد ايران طراحي شده را از پيش رو برداريم و از مشكلات با سربلندي عبور كنيم، گفت: تحقق اين امر چند شرط دارد كه در وهله نخست فعالان اقتصادي بايد با روحيه باشند چرا كه آنها واحدهاي اقتصادي خود را در دوران جنگ اداره كردند و در تحريم هاي گذشته نيز بر اقتصاد خود مديريت داشته اند پس دليلي ندارد حالا كه تازه شيپور تحريم زده شده دستپاچه شويم كه چه خواهد شد. اگر راهبرد مناسب انتخاب كنيم هيچ اتفاقي نمي افتد.
جهانگيري با تاكيد بر اينكه در مقابل حرف زور و بي احترامي به ملت ايران و توهين به مقررات بين المللي بايد اقداماتي را در پيش گيريم كه شروع كننده اين حركت را پشيمان كنيم تا احساس نكنند كه مي توانند ما را پاي ميز مذاكره بياورند و پس از اينكه توافق ايجاد شد با تغيير دولت توافق را بر هم بزنند و ما بايد كاري كنيم كه در دنيا آمريكاييها از اين كار پشيمان شوند.
معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه نخستين راهبردي كه بايد در داخل كشور در پيش گيريم اين است كه انسجام و وحدت در قواي سه گانه و در ميان همه جريانات سياسي، احزاب و گروه هايي كه به ايران علاقمند هستند، ايجاد شود.
وي افزود: حتي اردشير زاهدي در آمريكا مقاله اي عليه ترامپ نوشت كه شما ايران را نشناختيد. ما بايد در اين شرايط متحد و منسجم باشيم و اختلافات را كنار بگذاريم.
جهانگيري با تاكيد بر اينكه ما همچون گذشته با همه كساني كه در جامعه بين الملل اهل گفتگو باشند گفتگو خواهيم كرد و تا جايي كه حقوق ملت ايران ايجاب كند به مذاكره ادامه خواهيم داد، افزود: ايران هم مي توانست پس از خروج آمريكا،‌از برجام خارج شود اما وقتي رييس جمهور فرانسه،‌سران كشورهاي اروپايي و چين و روسيه گفتند شما به احترام بقيه از برجام خارج نشويد و فرصت مذاكره بدهيد، ايران پذيرفت و در مذاكراتي كه تا كنون انجام شده است همه اعضا به نفع ايران سخن گفتند و آمريكا در فضاي بين المللي احساس بازندگي دارد و بجز سعودي و رژيم صهيونيستي هيچ كس از مواضع آمريكا دفاع نكرد.
معاون اول رييس جمهور ادامه داد: حتي در مذاكره اي كه در شوراي امنيت بود وقتي راجع به ايران بحث شد،‌ آمريكا موضوع حوادث دي ماه سال گذشته را پيش كشيد كه ۱۴ عضو شوراي امنيت عليه آمريكا موضع گرفتند كه چرا موضوعي غيرمرتبط را مطرح كرده است و در جلسه هفته گذشته شوراي امنيت سازمان ملل بار ديگر اعضاي اين شورا به نفع ايران و ضرورت پايبندي همه بر اجراي كامل برجام تاكيد كردند.
وي در ادامه با بيان اينكه در سياست هاي اقتصادي بايد متناسب با شرايط پيش رو تصميم بگيريم و ممكن است شاهد تغييراتي باشيم، خاطر نشان كرد: دشمنان از تحريم هوشمند سخن مي گويند و ما نيز مقابله هوشمند خواهيم كرد و به گونه اي برنامه ريزي مي كنيم كه با كمك فعالان اقتصادي بتوانيم نمايشي از ثبات اقتصادي در ايران ارائه دهيم كه البته ممكن است در ماههاي نخست كمي تلاطم و دشواري باشد اما در ادامه موفق خواهيم شد.
جهانگيري با بيان اينكه آمريكا در تحريم ها سه هدف را دنبال مي كند كه نخست مي خواهد مانع از فروش نفت ايران شود .البته ايران با كشورهاي دوست متعدد همكاري دارد و نفت را به آنان خواهيم فروخت و در اين راستا گفتگو كرده و راهها را باز كرده ايم. نفت خام ايران در بورس داخلي نيز عرضه خواهد شد و بخش خصوصي مي تواند بصورت شفاف نفت بخرد و صادر كند.
وي گفت: تلاش و برنامه ما اين است كه در اين شرايط به گونه اي برنامه ريزي كنيم كه شعار و ادعاي آمريكايي ها براي كاهش فروش نفت ايران با شكست مواجه شود كه در اين راستا برنامه ريزي شده است.
جهانگيري اظهار داشت: آنها صادرات غيرنفتي ما را نيز هدف قرار داده اند و مي خواهند مانع از صادرات محصولات پتروشيمي و فلزات شوند كه از صادر كنندگان انتظار داريم مانند سرباز خط مقدم اقتصاد تلاش كنند تا صادرات سال ۹۷ بيش از صادرات سال ۹۶ باشد.
معاون اول رييس جمهور هدف ديگر آمريكا را ممانعت از جابجايي و انتقال پول براي ايران دانست و گفت: آنها مي خواهند كاري كنند تا بانكهاي بين المللي به ما خدمات ندهند اگرچه اين محدوديت از سال ۹۰ نيز وجود داشته و تاكنون برطرف نشده است و مبادلات بانكي ما همواره با هزينه همراه بوده كه براي حل اين مسئله به دنبال راهكارهايي خواهيم بود.
وي ادامه داد: هدف بعدي آنها ايجاد مانع در حمل و نقل ايران است اما ايران كشوري است كه با ۱۵ كشور منطقه همسايه است و راه هاي خشكي و راه آهن با كشورهاي چين و آسياي ميانه و حتي اروپا دارد و در شمال و جنوب كشور نيز كشتيراني ايران فعال است و شركت هاي خارجي براي همكاري در حوزه حمل ونقل اعلام آمادگي كرده اند.
جهانگيري با بيان اينكه در سياست هاي جديد ارزي بايد شفافيت مورد توجه قرار گيرد، گفت: نمي شود كه صادر كنندگان ارز حاصل از صادرات را در چرخه اقتصاد كشور وارد نكنند. اينكه ما ادعا كنيم كه صادرات زيادي داريم اما ارز آن به اقتصاد كشور وارد نشود ارزشي ندارد.
معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه ما بعنوان دولت معتقد نيستيم كه چيزي بيش از فعالان اقتصادي مي دانيم،‌گفت: هر كس تجربه اي دارد و ما بعنوان دولت به دانش و تجربه نخبگان و صاحب نظران احساس نياز مي كنيم و از آنها مي خواهيم كه نظرات مشورتي خود را به دولت ارائه كنند.
وي يكي از سياست هاي ارزي دولت را مربوط به واردات دانست و گفت: كساني كه ارز دريافت مي كنند بايد مابه ازاي آن واردات داشته باشند به همين دليل واردات بايد از طريق ثبت سفارش و در سامانه مربوطه انجام شود.
این مقام مسئول  اظهار داشت: صادر كنندگان بخش خصوصي مي توانند ارز حاصل از صادرات را به قيمت توافقي به وارد كنندگان بفروشند و اينكه ساز و كار و توافق بر سر اين قيمت چگونه بايد باشد در دست بررسي است و پس از نهايي شدن اعلام خواهد شد.
معاون اول رييس جمهور همچنين با اشاره به گروه يك كالاهاي وارداتي كه كالاهاي اساسي و ضروري هستند افزود: بانك مركزي به وارد كنندگان گروه يك ارز پرداخت مي كند و پيش بيني كرده ايم تحت هر شرايطي و در بدترين شرايط كالاهاي گروه يك با قيمت هاي رسمي دولتي به كشور وارد خواهد شد و نخواهيم گذاشت به زندگي مردم آسيب برسد.
وي با اشاره به مشكلات و محدوديت هاي بخش صنعت گفت: خواسته اصلي صنعتگران و فعالان اقتصادي بر طرف كردن فشارهاي داخلي است و اينك وقت آن رسيده كه دستگاه ها مجوزها،‌محدوديت ها و مشكلات پيش روي فعلالان اقتصادي را برطرف كنند.
جهانگيري با تاكيد بر اينكه ما بازار داخلي كشور را به راحتي در اختيار خارجي ها قرار نخواهيم داد، تصريح كرد: به ميزان ۴.۷ ميليارد دلار كالاهايي كه از خارج وارد مي شد را ممنوع كرديم كه اين فرصتي بزرگ براي توليد كنندگان داخلي خواهد بود.
معاون اول رييس جمهور يكي ديگر از برنامه هاي دولت براي كمك به توليد داخلي را سپردن كارها و پروژه ها به فعالان اقتصادي داخلي دانست و گفت: مقرر شده است كه در ۲۹ ميدان نفتي كشور پروژه ها طي مناقصه هاي داخلي به پيمانكاران و شركت هاي داخلي سپرده شود و بازار بزرگي در بخش طرح هاي نفتي ايجاد خواهد شد.

این مقام مسول با بیان این که تحریم ها همیشه بهار رانت خواران و سوء استفاده چی ها را مهیا می کند گفت: همه باید دست به دست هم بدهند تا درچنین وضعیتی سوداگرانی که منتظر چنین زمانی هستند به اهداف خود نرسند و باید یادمان باشد تمام کسانی که به مردم خود خیانت می کنند کاری نابخشودنی به انجام رسانده اند.
وی همچنین در پایان گفت:واردکنندگان باید در کشورهای هدف واردات تجدید نظر کنند و  کالاهای کشورهایی را برای واردات به ایران انتخاب کنند که ما به آنها محدودیت فروش نفت نداریم .

خبرنگار سرویس صنعت و معدن”صنعت کار”:فرزین سوادکوهی

عکس:مهدی کاوه ای

انتهای پیام/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا