اخبارصنعت و معدنگوناگون

صادرات گندم ۶برابر شد

به گزارش صنعت کار به نقل از ایسنا، براساس آخرین آمار منتشر شده وزارت جهاد کشاورزی، طی ۹ ماهه نخست امسال بیش از ۲۷۶ هزار و ۴۱۰ تن انواع گندم ایرانی به ارزش بالغ بر ۷۰ میلیون و ۷۸۰ هزار دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که از نظر وزنی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته ۱۳۵۱.۷۳ درصد و از نظر ارزشی ۷۵۸.۹۸ درصد افزایش داشته است.

حال آنکه واردات این محصول تقریبا متوقف شده و به صورت لاک پشتی در حال افزایش است، چرا که براساس همین آمار، طی ۹ ماهه نخست امسال واردات این محصول استراتژیک به بیش از ۶۰ هزار و ۷۲۰ تن به ارزش ۱۷ میلیون و ۸۳ هزار دلار رسید که نسبت به واردات بیش از یک میلیون و ۳۶۹ هزار تنی ۹ ماهه پارسال ۹۵.۵۷ درصد از نظر وزنی و ۹۴.۹۱ درصد از نظر ارزشی کاهش داشته است و در واقع می‌توان گفت که تراز بازرگانی گندم مثبت ۵۲.۹۵ میلیون دلار شده است.

پیش از این نیز مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده بودند که واردات گندم به دلیل رسیدن ایران به خودکفایی در تولید آن، ممنوع است و تا اطلاع ثانوی هیچ نیازی به واردات نداریم. اما با وجود این ممنوعیت شاهد واردات گندم در سال‌های گذشته بودیم که امسال به شدت کنترل شده است.

اسماعیل اسفندیاری‌پور – مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی – در این باره گفته بود که با توجه به تولید بالای گندم در سال زراعی گذشته و ذخایر موجود در سال‌های قبل وضعیت به گونه‌ای است که نیازی به واردات گندم برای سال جاری نیست و حتی برای چند ماه از سال آینده نیز گندم داریم.

البته آمارها نیز نشان‌دهنده ممنوعیت و توقف واردات گندم است، چراکه در هشت ماهه امسال بیش از ۵۹ هزار و ۴۰۰ تن گندم به کشور وارد شده بود که طی یک ماه گذشته تنها حدود ۱۱۰۰ تن به واردات این محصول اضافه شده است که به گفته یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی واردات این محصول استراتژیک مدت‌هاست ممنوع شده و اگر به صورت محدود و اندک وارد می‌شود به دلیل وجود ثبت سفارش‌های قبلی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا