بانک و بیمه

بانک قرض الحسنه مهر ایران در نگاه جامعه روحانیت

به گزارش صنعت کار، با تصمیم دولت نهم مبنی بر تأسيس بانک قرض الحسنه مهر ايران به منظور تحقق اصل مهرورزي و عدالت محوري و برقراري عدالت اجتماعي و اقتصادي و تلاش در راستاي خدمت به بندگان خدا از طريق رفع نيازهاي اقشار کم درآمد جامعه، اين بانک با سرمايه اوليه ۱۵ هزار ميليارد ريال و با مشاركت بانكهاي دولتي توسط رئيس جمهور وقت در سال ۱۳۸۶ افتتاح و با گسترش و توزيع موزون شعب خود در سراسر كشور آغاز به كار كرد.

 

بانک قرض الحسنه مهر ایران در بدو امر با ۲۰۰۰ واحد بانکی متشکل از ۳۰۰ شعبه واگذاری از بانکهای سهامدار و ۱۷۰۰ واحد بانكي (باجه) مستقر در شعب بانكهاي سهامدار شروع به كار كرد كه پس از تشكيل ساختار و سازمان اين بانك به دليل توسعه كيفيت شعب بانكي، كليه شعب آن بانك به صورت مستقل شروع به كار نموده و هم اكنون با ۵۳۰ شعبه و البته همراه با ارائه خدمات كامل بانكداري الكترونيك در حال فعاليت است.

 

در مدت فعالیت بانک قرض الحسنه مهر ایران، جامعه روحانیت به عنوان رهبران دیني که همواره بر شرعي بودن قوانين بانکي، سودها و تسهيلات اعطايي توسط بانک‌ها دغدغه مسائل اقتصادي را داشتنند از بانك قرض الحسنه مهر ايران به عنوان مروج سنت قرض الحسنه ياد كرده و توصيه‌ها و نكاتي را پيرامون اين بانك ابراز داشتند.

 

در ادامه مروری داریم بر نکات و توصیه‌های مطروحه توسط علماي مذهبي برجسته کشور پيرامون جايگاه بانک قرض الحسنه مهر ايران:

 

مبنایی بر توسعه و پیشرفت کشور

 

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی نماينده ولي فقيه استان گلستان و امام جمعه شهر گرگان ابراز داشت: بانک قرض‌الحسنه مهر ايران مي‌تواند الگو مناسبي براي بانک‌هاي کل كشور باشد.

 

وی افزود: معاملات و مسائل اقتصادی نسبت به گذشته دگرگونی‌های بسياري را دچار شده است، به نحوي که امروز نمي‌توان بانک‌ها را از زندگي اجتماعي انسان‌ها جدا کرد.

 

نماینده ولی فقیه در استان گلستان ادامه داد: از نظر غرب، ساز و کار بانکی بر مبناي سود است، اين نوع بانکداري گرچه به توسعه اقتصادي منجر مي‌شود، اما بانکداري اسلامي يك ضرورت زندگي و اجتماعي است كه بايد به بهبود معيشت مردم توجه كند.

 

نورمفیدی تاکید کرد: برای آنکه اين ضرورت در مسير توسعه کشور به‌كار آيد بايد از ظرفيت قرض‌الحسنه استفاده شود. در اين راستا، لازم است تا اصل بانكداري براساس توسعه كشور باشد و به سوي توليد و رونق اقتصادي حركت كند.

 

نماینده ولی فقیه در استان گلستان به نقش توسعه کشور از طریق سيستم بانکي تاکيد کرد و افزود: بانك‌ها بايد مبنا را بر توسعه و پيشرفت كشور قرار دهند و ارزش پول مردم بايد در بانك‌ها حفظ شود.

 

کمک به بهبود معیشت مردم

 

آیت الله سید کاظم نور مفیدی همچنين بيان داشت: قرض الحسنه، از ابزارهاي کمک به بهبود معيشت و گره گشايي از نيازمندان واقعي جامعه است و اهتمام در ارائه خدمت با هدف کسب رضايت مردم باقيات و صالحات به شمار مي‌آيد.

 

وی اضافه کرد: خدمات این بانک در دستگیری از آحاد مردم و توانمندسازي اقشار ضعيف جامعه بسيار مؤثر است و اقدامات مثبت و مطلوب صورت گرفته نقش بسزايي در توسعه و ترويج بانکداري اسلامي در بستر قرض الحسنه ايفا مي‌کند.

 

توجه به فرهنگ قرض الحسنه، راهکار توسعه بانکداری اسلامی

 

آیت‌الله طباطبایی نژاد نماینده ولي‌فقيه در استان و امام جمعه اصفهان بيان داشت: گسترش و ترويج فرهنگ غني قرض الحسنه از گام‌هاي مؤثر در توسعه بانکداري اسلامي و تسريع در رونق اقتصادي است.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان اظهار کرد: برای اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و تحقق اهداف آن به ويژه در حوزه اشتغالزايي لازم است تا بسياري از سرمايه‌ها در فعاليت‌هاي صنعتي و توليدي به کار گرفته شود.

 

آیت الله طباطبایی‌نژاد اجرای سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي را در اصلاح بانک‌ها مؤثر دانست و افزود: يکي از اهداف جمهوري اسلامي گسترش قرض‌الحسنه به تمامي سيستم بانکي کشور مي‌باشد و ايجاد بانك‌هاي تخصصي در اين حوزه نشان دهنده توجه به بانكداري اسلامي است.

 

وی بازگشت به فرهنگ قرض‌الحسنه و گسترش آن را یکی از راه‌های بهبود اقتصادي برشمرد و تأکيد کرد: بانک‌ها مي‌توانند بخشي از سرمايه خود را در امور توليدي و تجارت سرمايه‌گذاري كنند تا هزينه‌هاي آنها تأمين شود؛ البته اين كار در صورتي است كه مردم پول‌هاي خود را به عنوان قرض در اختيار بانك گذاشته باشند در غير اين صورت با پول امانت مردم نمي‌توان چنين اقداماتي كرد.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان با تمجید از کارمزدهاي پايين بانک قرض‌الحسنه مهر ايران بيان کرد: تا جايي که ممكن است بايد كارمزد تسهيلات را كاهش داد تا مشكلات مردم هر چه زودتر برطرف شود.

 

وی فعالیت‌های بانکی را بسيار دقيق و علمي دانست و ادامه داد: معوقات بسيار کم بانک قرض‌الحسنه مهر ايران نشان‌دهنده اين موضوع است که مشتريان اين بانك از اقشار صادق، زحمت‌كش و خداشناس هستند؛ زيرا اگر غير از اين بود ميزان معوقات بسيار بيش از اين اعداد بود.

 

آیت الله طباطبایی‌نژاد به مسئولان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران توصيه کرد: مراقبت تشويق‌ها و تحسين‌هاي نامتعارف باشيد؛ زيرا بسياري از اين‌ها دام‌هاي شيطاني است. راه و رسالت اصلي خود را با قدرت و دقت لازم ادامه دهيد و تلاش کنيد تا جايي که ممكن است به مردم كمك كنيد.

 

وی خواستار اجرای سیاست‌های حمايت از توليدکنندگان شد و گفت: بايد به توليدکنندگان کمک بيشتري شود. اراضي رايگان و تسهيلات كم‌بهره به آنها داده شود و روند صدور مجوزها نيز تسهيل شود تا با رونق صنعت و توليد، زمينه ايجاد اشتغال براي جوانان فراهم شود و مشكلات اقتصادي كاهش يابد.

 

حمایت از تولید ملی با خدمات بانک قرض الحسنه مهر ایران

 

آیت الله صفائی بوشهری، نماینده ولي فقيه در استان و امام جمعه بوشهر ضمن تقدير و تشکر از تلاش‌هاي صورت گرفته توسط بانک اظهار داشت: خدمات و طرح‌هاي تسهيلاتي اين بانک در شرايط کنوني اقتصاد مي‌تواند به پيشرفت و بهبود توليد كمك كند.

 

وی افزود: افراد بخشنده و خیر در نزد خداوند از جایگاه ویژه‌اي برخوردار هستند و چنانچه تخصيص قرض الحسنه با اخلاص باشد، نزد پروردگار متعال چندين برابر پاداش دارد.

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با اشاره به شرایط اقتصادي کشور تصريح کرد: خدمات بانک قرض الحسنه مهرايران مي‌تواند در بهبود وضعيت اقتصادي مؤثر باشد و با حمايت از توليد، نقش بسزايي در اشتغال و کارآفريني ايفا كند.

 

پیشرفت و ترقی در سایه بانکداری اسلامي

 

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید امام‌جمعه اهل‌سنت در مراسم نماز جمعه زاهدان در سخنان خود بر اهتمام بانک قرض الحسنه مهر ایران در ترویج سنت قرض الحسنه در کشور تأکيد کرده و با توجه به ضرورت رعايت قوانين شرعي از سوي بانك‌ها ابرز داشت: بانك قرض الحسنه مهر ايران توانسته است وام‌هاي قرض‌الحسنه با سود صفر درصد در اختيار مردم قرار دهد.

 

وی در ادامه افزود: توصیه ما به تمام بانک‌ها آن است که قوانین بانکداری اسلامي را تجربه و رعايت کنند. يقيناً در اين مسير نصرت الله تعالي و حمايت‌هاي مردمي با آنها خواهد بود.

 

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان خاطرنشان ساخت: تجربه ثابت کرده است بانک‌هایی که تلاش کرده‌اند قوانین اسلامی را رعايت كنند، بيش از ساير بانك‌ها پيشرفت و ترقي كرده‌اند.

 

تدبیری برای رفع مشکلات اقتصادی جامعه

 

آخوند عبدالحی میرزاعلی،‌ امام جمعه اهل سنت شهرستان آق‌قلا گفت: اجرای قرض الحسنه واقعي، تدبيري براي رفع مشکلات اقتصادي جامعه است و اميدواريم با حضور بانک قرض الحسنه مهرايران زمينه براي تحقق بانکداري اسلامي توسعه يابد.

 

وی در ادامه اظهار داشت: در گذشته یکی از بانک‌های استان در مورد مسائل فقهي استفاده از تسهيلات قرض‌الحسنه مذاکراتي داشته و در اين خصوص ۴ نشست تخصصي با حضور علماي اهل تسنن برگزار شده است.

 

امام جمعه اهل سنت آق‌قلا ادامه داد: منزل ما، منزل کارکنان و مسئولان بانک قرض الحسنه مهر ایران است و امید است که این مذاكرات ادامه یابد تا با ترسيم الگوي مناسبي از قرض الحسنه بتوانيم به پيشبرد بانكداري در اين بستر كمك كنيم.

 

رونق فعالیت‌های اقتصادی سالم و ایجاد اشتغال پايدار

 

حجت الاسلام و المسلمین نواب، دبیر شورای عالی حوزه‌هاي علميه سراسر کشور بيان داشت: اين بانک گامهاي شايسته‌اي براي اجرا و تحقق بانکداري اسلامي برداشته و تسهيلات قرض الحسنه آن در ارتقاي معيشت طلاب تأثير گذار است.

 

وی افزود: خدمات و طرح‌های تسهیلاتی اين بانک در راستاي توسعه و ترويج بانکداري اسلامي است که مي‌تواند نقش بسزايي در رونق اقتصادي ايفا کند.

 

حجت الاسلام و المسلمین نواب، سبد محصولات بانک را برای اقشار نیازمند بویژه روحانيون و طلاب کم بضاعت بسيار مناسب و درخور تحسين دانست و با تشريح وضعيت اقتصادي حال حاضرجامعه، نقش قرض الحسنه را در رونق فعاليت‌هاي اقتصادي سالم و ايجاد اشتغال پايدار حائز اهميت بر شمرد.

 

آرامش و اعتماد جمعی؛ ترویج اقتصاد اسلامی

 

آیت الله عاملی رئیس حوزه علمیه خراسان رضوي بيان داشت: ترويج و اشاعه فرهنگ قرض الحسنه باعث آرامش جامعه و اعتماد و اطمينان جامعه روحانيون کشور است.

 

وی ادامه داد: بانک قرض الحسنه مهرایران از ثمرات انقلاب است و به سبب بانکداری و ترویج اقتصاد اسلامي مورد وثوق و اعتماد کليه طلاب حوزه علميه است.

 

حضرت آیت الله عاملی افزود: بانک قرض الحسنه مهرایران در برخورد با ارباب رجوع و رعایت اخلاق اسلامي شايسته و سرآمد بانکها است و اين بانک به عنوان يک نهاد انقلابي مورد تأييد جامعه روحانيون و حوزه علميه خراسان رضوي مي‌باشد.

 

وی عملکرد بانک قرض الحسنه مهرایران را قابل تقدیر دانست و بیان داشت: طرح مسکن طلاب فرصت مناسبي براي طلبه‌هاي خراسان رضوي بوده است که با همياري بانك قرض الحسنه مهرايران به شكلي مطلوب اجرائي شد.

 

رئیس حوزه علمیه خراسان رضوی، پتانسیل نهفته در عرصه وقف و موقوفات را بسيار زياد دانست و اين امر را مناسب فعاليت‌هاي بانک قرض الحسنه مهرايران و در راستاي طرح همياران مهر خواند.

 

راهی برای خروج از بحران‌های اقتصادی

 

حجت الاسلام والمسلمین عبدوس، امام جمعه موقت سمنان پس از تبیین عملکرد بانک قرض الحسنه مهر ایران، حمايت از خدمات قرض الحسنه اين بانک در راستاي تحقق صحيح بانکداري اسلامي را مورد تاكيد قرار داد.

 

وی همچنین با اشاره به پرداخت وام‌های قرض الحسنه با کارمزد صفر تا چهار درصد، فعالیت اين بانک را در حوزه عقد قرض الحسنه و مطابق با موازين اسلامي دانست.

 

وی همچنین ابراز امیدواری کرد، بعنوان يکي از راههاي خروج از بحران‌هاي اقتصادي که شبکه بانكي ما را تهديد مي‌كند، ساير بانكها نيز به اين سمت حركت كنند.

 

منبع: روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا