گوناگون

حمایت از سازندگان ایرانی یک الویت است

به گزارش صنعت کار، به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، رضا نوروززاده از مجتمع پتروشیمی مهاباد، طرح پتروشیمی میاندوآب و انشعاب خط لوله اتیلن غرب از میاندوآب تا تبریز بازدید کرد.

وی در این بازدیدها بر لزوم حمایت از سازندگان توانمند ایرانی تاکید کرد و گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشور برای فعالیت سازندگان ایرانی وجود دارد و ما از سازندگان تجهیزات و قطعه‌های ایرانی حمایت می‌کنیم.

در جریان بازدید از پتروشیمی مهاباد همچنین بر استفاده از تجهیزات ساخت داخل در حوزه ابزار دقیق ازسوی پتروشیمی مهاباد تاکید شد؛ این مجتمع بسیاری از قطعات موثر در تولید را که خرابی آنها سبب توقف تولید می‌شد، داخلی‌سازی کرده است.

از جمله دستگاه تست وکیوم با دقت یک به ۱۰هزار بار در گرم برای تست PSV های فشار پایین. طراحی و ساخت این دستگاه ازسوی پتروشیمی مهاباد و با یک پنجم قیمت نمونه‌های مشابه صورت گرفته است. همچنین دستگاه سنگین تراش HEAVY DUSTY برای تراش قطعات با قطر ۲۱۰۰ میلیمتر نیز در این مجتمع ساخته شده است.

پیش راه‌اندازی واحد HD پتروشیمی میاندوآب تا پایان سال

پتروشیمی میاندوآب ابتدا قرار بود PVC تولید کند، اما با اخذ مجوز تولید HD تغییر کاربری داد و یک واحد ۲۰ ساله آلمانی را با ظرفیت ۱۷۵ هزار تن خریداری کرد. دانش فنی این واحد میتسویی است و کار نصب آن به‌وسیله نیروهای ایرانی انجام می‌شود. کاتالیست این واحد پیش از این از ژاپن خریداری می‌شد و ایران نیز برای تامین کاتالیست مشکلی ندارد.
این پروژه ۶۹ درصد پیشرفت دارد؛ ۳۵۰۰ تن از ۵۰۰۰ تن اسکله فلزی اجرا شده و ۶۰ درصد از اجرای تجهیزات دوار نیز صورت گرفته است.

واحد HD تا پایان سال به مرحله پیش راه‌اندازی می‌رسد. واحد کولینگ این مجموعه نیز ازسوی شرکت اسپانیایی طراحی شده است. اجرای واحد آب و پساب ۳۰ درصد رشد داشته است و در این واحد اتریشی‌ها نیز مشارکت داشتند. ۳۰ لیتر در ثانیه از آذربایجان شرقی آب برای مصرف در پتروشیمی میاندوآب دریافت می‌شود، همچنین برای خرید ۱۶ مگاوات برق از شبکه سراسری قرارداد بسته شده است.

بر پایه این گزارش، یکی از اهداف طرح محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی بوده و در پایین‌دست اشتغال چشمگیری ایجاد می‌کند.

شتاب در ساخت انشعاب خط لوله اتیلن غرب از میاندوآب تا تبریز

معاون وزیر نفت درامور پتروشیمی خواستار برنامه‌ریزی برای شتاب در بهره‌برداری از انشعاب خط لوله اتیلن غرب از میاندوآب تا پتروشیمی تبریز شد.

رضا نوروز زاده همچنین از روند ساخت انشعاب خط لوله اتیلن غرب از میاندوآب تا پتروشیمی تبریز و فاز دوم خط لوله اتیلن غرب بازدید کرد.

نوروززاده درمورد اجرای این طرح ازسوی بخش‌خصوصی تاکید کرد: این پروژه با هدف ایجاد اشتغال ازسوی بخش‌خصوصی اجرا می‌شود، دولت زمینه‌های مختلف را برای آن فراهم می‌کند تا بخش‌خصوصی در فضای مناسب فعالیت کند، هدف ما مالکیت پروژه نیست.

براساس این گزارش، ۳۰ کیلومتر از پروژه انشعاب فاز ۲ خط اتیلن غرب از میاندوآب تا عجب‌شیر، نقشه‌برداری و ۲۱ کیلومتر مسیرسازی شده است. همچنین با استفاده از دستگاه حفاری ترینچر که ساخت کشور ایتالیاست، امکان حفاری روزانه یک تا یک و نیم کیلومتر به دست آمده و در صورت آماده‌سازی مسیر ۷۰ روزه کار تمام می‌شود.

عملیات احداث خط انشعاب لوله اتیلن غرب از میاندوآب تا پتروشیمی تبریز (۱۶ دی‌ماه) پارسال با حضور وزیر نفت آغاز شد.

براساس این گزارش، احداث این خط لوله با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان ازسوی پتروشیمی تبریز و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر انجام می‌شود که با بهره‌برداری از آن و ایجاد واحدهای توسعه‌ای و جدید اتیل بنزن، استایرن منومر، استایرن و پنتان۲، ظرفیت تولید پتروشیمی تبریز دو برابر می‌شود و با ۳۵۰ هزار تن افزایش به ۷۰۰ هزار تن در سال می‌رسد.

ظرفیت تولید پتروشیمی تبریز هم‌اکنون ۳۷۰ هزار تن در سال است و پیش‌بینی می‌شود خط لوله اتیلن میاندوآب تا پتروشیمی تبریز تا سال ۱۳۹۹به بهره‌برداری برسد.

اجرای خط لوله اتیلن از میاندوآب تا تبریز سبب ایجاد ارزش افزوده برای محصولات و بهره‌برداری کامل از ظرفیت تولیدی شرکت می‌شود.
منبه:شانا
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا