اخبارنفت و پتروشیمی

ایستگاه مکانیزه پایش لحظه‌ای کیفیت آب راه‌اندازی می‌شود

به گزارش صنعت کار، در دریاچه‌های پشت سد معمولاً لایه‌بندی‌های حرارتی در عمق آب رخ می‌دهد که در صورت ورود آلاینده‌ها به مخزن می‌تواند سبب بروز و تشدید شرایط تغذیه گرایی در مخزن شود؛ بنابراین در صورت پایش کیفیت آب رودخانه ورودی و مخزن سد، می‌توان پیش از وقوع شرایط تغذیه گرایی، از بروز آن آگاه و تمهیدات لازم را جهت مدیریت کیفیت آب مخزن سد به کاربست. همچنین در صورت وجود داده‌های پیوسته از کیفیت آب رودخانه و با کمک مدل‌های عددی می‌توان شرایط کیفی آب دریاچه سد را پیش از آبگیری پیش‌بینی نمود و در صورت نیاز پیشنهادها و راهکارهای لازم را برای بهبود کیفیت آب مخزن سد در دوره بهره‌برداری، ارائه نمود.
بر این اساس اندازه‌گیری پارامترهایی نظیر دما، شوری، اکسیژن محلول، کدورت، کلروفیل«آ»، سیانوباکتریها و pH، در کنار برداشت مواد مغذی همچون TN و TP جهت بررسی وضعیت کیفیت آب و نیز تغذیه گرایی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
برای اولین بار در کشور سامانه پایش برخط (online) و لحظه‌ای کیفیت آب رودخانه با قابلیت اندازه‌گیری هم‌زمان 13 پارامتر مختلف کیفیت آب، توسط شرکت آب و نیرو در حال راه‌اندازی است. این سامانه پایش متشکل از دو ایستگاه مستقل است که هم‌زمان قادر به ‌اندازه‌گیری پارامترهایی چون دمای آب، pH، EC، TSS، DO، BOD، COD، TOC، PO4، NO3، NH4، TN، TP است که قابلیت توسعه و افزایش سایر پارامترهای کیفی را نیز دارد. علاوه بر این یک دستگاه نمونه‌بردار اتوماتیک و قابل‌ برنامه‌ریزی نیز در این ایستگاه‌ها تعبیه شده است که قادر است بر اساس برنامه تعریف شده در بازه‌های مختلف زمانی و یا بروز شرایط خاص نسبت به نمونه‌برداری و نگهداری نمونه‌ها در شرایط استاندارد اقدام نماید.
گفتنی است که این ایستگاه مکانیزه که یک آزمایشگاه مجهز است و قابلیت حمل‌ونقل و جابجایی دارد و در صورت نصب آن در مسیر رودخانه‌ها می‌تواند اطلاعات کامل و دقیقی را در اختیار مجریان و کارفرمایان قرار دهد.
منبع: روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران
انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا