اخبارخودرونفت و پتروشیمی

کارتخوان‌های جدید رانت پذیر نیست

به گزارش صنعت کار، محمدرضا موسوی خواه در مراسم رونمایی از سامانه هوشمند سوخت و پرداخت آنلاین در جمع خبرگاران اظهار داشت: این سامانه می‌بایست ۱۵ تیرماه رونمایی می‌شد تمامی تجهیزات نصب شده بررسی محیطی انجام شده است و ما برای اولین بار از نسل جدید کارت‌خوان‌ها در جایگاه‌های سوخت در جایگاه میدان آزادی رونمایی کردیم.

وی افزود: تمام اقدامات ما برای رفاه مردم و ارائه خدمات بهتر است.مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: سال ۸۱ و ۸۲ در بخش‌هایی از سیستان وبلوچستان و اصفهان این پروژه اجرایی شد به طوری که تلمبه از راه دور کار می‌کرد اکنون نیز ما با استفاده از تکنولوژی این اقدام را در دیگر جایگاه‌های کشور اجرایی می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: سامانه کنونی ۱۱ سال است که کار می‌کند و یکی از مهمترین سامانه های تراکنشی از کشور است به ریو که بخش عمده‌ای از درآمد کشور از جایگاه‌هاست یعنی ما حدود ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد از جایگاه‌ها کسب می‌کنیم که با این سامانه امنیت انتقال پول افزایش می‌یابد؛ چراکه تاکنون پرداخت نقدی مشکل داشت و سیستم‌های پرداخت الکترونیک نیز با برخی مشکلات مواجه بود.

وی خاطرنشان کرد: با این تجهیز عدد و رقم را شخص وارد نمی‌کند و با کارتی که می‌کشد پرداخت انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌این پروژه به مدت کوتاهی به صورت پایلوت کار می‌کند تا نواقص آن برطرف شود و برنامه ما این است که تا پایان سال ۹۷ و نهایتا تا پایان سال ۹۸ کل کشور به این سیستم تجهیز می‌شود.

موسوی خواه با تاکید بر اینکه از این به بعد استفاده از کارت سوخت در جایگاه‌ها الزامی است گفت: قبلا از کارت جایگاه‌دار استفاده می‌کردیم که ممکن بود فرضا کم‌فروشی‌هایی صورت گیرد اما با استفاده از کارت دارندگان خودرو تخلفات و اعتراضات کاهش می‌یابد و ما نیز میزان مصرف سوخت را در دست داریم و می‌توانیم به راحتی مدیریت کنیم که در کدام بخش کشور مصرف چقدر بوده است.

وی با تاکید بر اینکه طبق قانون الزاما باید سوختگیری به وسیله کارت‌های سوخت صورت گیرد یادآور شد: در فراخوان‌هایی این موضوع را به مردم اعلام خواهیم کرد و خودروهایی که شماره‌گذاری شده‌اند کارت سوخت خود را می‌توانند از طریق اداره پست تحویل بگیرند و خودروهایی که این کارت را در اختیار ندارند می‌توانند به اداره پست مراجعه و کارت خود را دریافت کنند. ضمن اینکه مفقودی‌ها نیز می‌توانند درخواست المثنی داده تا ۱۵ روزه کارت آنها صادر شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه قانون توسعه حمل و نقل عمومی توزیع بنزین و نفت گاز را با کارت سوخت الزامی کرده‌ است گفت: کسانی نیز که رمز کارت خود را فراموش کرده‌اند می‌توانند به مراکز نواحی مراجعه کرده و با مدارک شناسایی رمزشان را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه این سیستم کارتخوان جدید هیچ هزینه‌ای برای دولت نداشته است اظهار داشت:‌۲۰ میلیارد تومان نیز از هزینه‌های دولت کاسته شده که از مزایای آن است.

وی با بیان اینکه هیچ برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی بنزین نداریم خاطرنشان کرد: ما کمتر از یک سال است که دنبال این هستیم که توزیع بنزین با کارت صورت گیرد چون ۱۱ سال از عمر این تجهیزات می‌گذرد و قطعات سخت افزاری آن پیدا نمی‌شود و نگهداشت آنها برای ما هزینه‌های گزافی در پی داشته است.

وی افزود: این سیستم جدید ۲۰۰ برابر پردازش بیشتر دارد، حافظه آن چهار گیگ یعنی هزار برابر قبلی است، به صورت آنلاین است و پرداخت از آن نیز به سهولت انجام می‌شود ضمن اینکه اطلاعات آن را کسی نمی‌تواند دستکاری کند و یا احتمال دستکاری در تلمبه‌ها نیز وجود ندارد چراکه تمام تجهیزات به نحوی کنترل می‌شوند که هیچ‌گونه امکان دست‌اندازی وجود نداشته باشد. از بیرون نیز پلمب هستند و ما نیز بر آنها نظارت شبانه‌روزی داریم.

موسوی خواه درباره افزایش قاچاق بنزین بیان کرد: ما در مورد قاچاق نفت گاز با ناجا صحبت‌هایی کرده‌ایم که کارت سوخت خودروهای نفت گازسوز کارت خودرو شوند تا از مهاجرت کارت‌ها جلوگیری شود و نظارت ویژه‌ای در جایگاه‌ها صورت گیرد و با مدیریت توزیع به سهولت جابجایی کارت‌ها ردیابی می‌شود در این رابطه تاکنون بیش از ۲۰ هزار کارت مهاجر در سیستان شناسایی شده و سوزانده‌ایم و اکنون نیز درخواست کمک از بقیه ارگان‌ها برای جلوگیری از قاچاق سوخت داریم.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال ایجاد رانت در راه‌اندازی کارتخوان‌های جدید در جایگاه‌های سوخت تصریح کرد: ما احتمال وجود رانت را می‌دادیم اگر با یک بانک صحبت می‌کردیم می‌توانستیم بگوییم که حتما رانت بوده است. اما ما به رئیس بانک مرکزی نامه نوشتیم و همچنین به ۱۲ PSP نامه زدیم و همه را دعوت به مشارکت کردیم که تاکنون ۱۰ نفر مراجعه کرده‌اند و ۶ نفر از آنها جزو شاخص‌های برتر بانک مرکزی هستند و اکنون با دو نفر از آنها کار می‌کنیم.

وی تاکید کرد:‌ما به هیچ وجه موافق رانت نیستیم و کاری نمی‌کنیم که رانت ایجاد شود. ضمن اینکه کاری می‌کنیم که با جایگاه‌های پرفروش و کم‌فروش یکسان برخورد شود و تقسیم‌بنده مساوی باشد مضاف بر اینکه PSPها یک درآمدی نیز به جایگاه‌ها بابت تراکنش پرداخت می‌کنند. یعنی هم جلوی هزینه دولت گرفته شده و هزینه نگهداشت دولت صفر شده و این هزینه به شبکه بانکی محول شده و شبکه بانکی نیز باید درآمدی به جایگاه‌ها پرداخت کند.

وی درباره پرداخت حق العمل جایگاهداران سوخت نیز گفت: در جلسه‌ای که در سازمان برنامه و بودجه‌ داشتیم ما قول داده‌ایم که از تاریخ ۱/۵/ حق‌العمل‌ها پرداخت شوند یعنی ۹۰ درصد کارمزدها را پرداخت می‌کنیم.

موسوی‌خواه درباره واردات بنزین نیز گفت: قرار بود در سه ماهه اول سال روزی ۹ میلیون لیتر واردات داشته باشیم که این رقم به ۵.۷ میلیون لیتر رسیده است و تلاش ما این است که حجم واردات به حداقل برسد.

موسوی‌خواه درباره کمبود بنزین سوپر نیز بیان کرد: روزانه ۳.۵ میلیون لیتر بنزین سوپر در کل کشور توزیع می‌شود که ممکن است برخی پالایشگاه‌ها در اورهال باشند و این رقم کم یا زیاد شود. ممکن است یک روز به ۳.۶ میلیون لیتر یا ۳.۷ میلیون لیتر هم برسد. در هر صورت ما در هشت کلانشهر کشور بنزین یورو توزیع می‌کنیم.

منبع:ایلنا

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا